Telina - beneficii si modalitati de a o utiliza

16. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Telina face parte din familia Apiaceae, alaturi de morcov, patrunjel si pastarnac. Este un ingredient des folosit in bucataria romaneasca, insa are si alte utilizari mai putin cunoscute in tara noastra. Astfel, telina poate fi consumata si sub forma de gustare slaba caloric. Atat radacina de telina, cat si tulpinile (Apio) se utilizeaza in diverse preparate culinare. 

Pe langa faptul ca poate fi folosita in multe moduri, telina prezinta si o serie de beneficii pentru sanatate. Descopera care sunt acestea si prin ce metode o poti include in dieta!

Compozitia telinei

Inainte de a vorbi despre beneficiile telinei, trebuie sa aflam cui i se datoreaza acestea. Orice efect pe care un aliment il are in organism este produs de unul sau mai multi nutrienti din compozitie. 

Telina este foarte saraca in calorii si macronutrienti, nu contine colesterol, insa contine in cantitati mici aproape toate vitaminele si mineralele. Mai bogata in nutrienti este tulpina de telina. Aceasta contine in plus si o serie de antioxidanti puternici, cum ar fi beta-carotenul, vitamina C si flavonoidele. 

De asemenea, telina este foarte bogata in ftalide, o clasa de compusi biologic activi cu numeroase efecte benefice in organism. Leguma mai are in compozitie si alti antioxidanti, cum ar fi lunularin si bergapten. 

La o cantitate de 100 g, telina are:

  • 14 kcal;
  • 0,69 g proteine;
  • 0,17 g lipide;
  • 2,97 g carbohidrati;
  • 1,6 g fibre.

Beneficiile telinei 

Consumul regulat de telina poate avea unele beneficii pentru sanatate. Totusi, acestea sunt semnificative atunci cand este mentinut un stil de viata sanatos. Iata care sunt beneficiile telinei in organism:

Ajuta la controlul tensiunii arteriale

Datorita continutului de ftalide, telina ar imbunatati valorile tensiunii arteriale. Ftalidele sunt substante naturale care relaxeaza peretii arteriali si favorizeaza un flux de sange optim. Astfel, sucul de telina poate fi benefic in cazul pacientilor cu hipertensiune sistolica, asa cum arata Rusnoto Rusnoto et al., in studiul “The Effect of Celery Juice on Blood Pressure among Hypertensive Patients in Bakalan Village, Kalinyamatan, Jepara, Central Java”.

Reduce inflamatia

Compusii bioactivi din telina, in special apigenina, scad inflamatia in organism. In studiul “Dietary Apigenin Reduces LPS-Induced Expression of MiR-155 Restoring Immune Balance during Inflammation”, Arango et al. arata ca apigenina reduce expresia unor proteine inflamatorii, sugerand efectul antiinflamator. 

Scade riscul de cancer

Cancerul este favorizat de stresul oxidativ. Datorita compusilor antioxidanti din tulpina de telina, care scad stresul oxidativ, aceasta contribuie la scaderea riscului de cancer. In plus, unii compusi din telina ar avea proprietati anticarcinogenice. Spre exemplu, apigenina ar induce apoptoza (moartea celulelor) si autofagie (autodistrugere) in celulele canceroase (Sung et al.,“Role of Apigenin in Cancer Prevention via the Induction of Apoptosis and Autophagy”). 

Sustine sanatatea sistemului cardiovascular

Atat prin efectul asupra tensiunii arteriale, cat si prin continutul de antioxidanti, tulpina de telina (Apio) sustine sanatatea sistemului cardiovascular. Stresul oxidativ si inflamatia sunt principalii factori raspunzatori de aparitia bolilor cardiovasculare (Hedayati et al., “Beneficial Effects of Celery (Apium Graveolens) on Metabolic Syndrome: A Review of the Existing Evidences”).

Ajuta la controlul glicemic

Telina are un indice glicemic scazut si o cantitate foarte mica, aproape nesemnificativa, de carbohidrati. Astfel, consumul de telina nu provoaca fluctuatii ale glicemiei. Ba mai mult, ca in cazul tuturor alimentelor si produselor de nutritie bogate  in fibre, acestea intarzie absorbtia glucozei provenite din alte alimente.

Bineinteles, sunt necesare studii suplimentare pentru a trage concluzii cu privire la beneficiile telinei.

Modalitati de utilizare

1. Supe si ciorbe
In mod traditional, radacina de telina se adauga in supe si ciorbe pentru a da acestora gustul specific. Pe de alta parte, si telina Apio poate fi adaugata in aceste preparate. 

2. Salata de legume proaspete
Chiar daca o adaugam de obicei in mancaruri preparate termic, telina consumata cruda este mai bogata in nutrienti. Radacina de telina poate fi rasa si adaugata in orice salata cu legume proaspete, dupa preferinte. Tulpina de telina este, de asemenea, un ingredient perfect pentru salate.

3. Salata de telina, mar si morcov
O salata pe care multi o cunoastem este cea din radacina de telina rasa, mar ras si morcov ras. Aceasta este o gustare sanatoasa si delicioasa, bogata in vitamine si minerale. 

4. Smoothie cu tulpina de telina
O utilizare mai putin cunoscuta a telinei este smoothie-ul. Acesta se prepara din tulpina de telina, castravete, mar, spanac proaspat si lamaie. Acesta ofera o doza importanta de energie si nutrienti. 

5. Tulpina de telina cu humus
Tulpina de telina cu humus reprezinta o gustare rapida si gustoasa, saraca in calorii. Ai nevoie doar de cateva tulpini subtiri de telina si de un castronel cu humus.

Prin urmare, putem continua sa consumam telina cu incredere, pentru a beneficia de proprietatile acesteia. In plus, ne putem diversifica meniul, adaugand telina in multe preparate. 

Referinte:

  1. Rusnoto Rusnoto, et al. “The Effect of Celery Juice on Blood Pressure among Hypertensive Patients in Bakalan Village, Kalinyamatan,..” ResearchGate, unknown, 13 Feb. 2019, www.researchgate.net/publication/334396402_The_Effect_of_Celery_Juice_on_Blood_Pressure_among_Hypertensive_Patients_in_Bakalan_Village_Kalinyamatan_Jepara_Central_Java. Accessed 13 Mar. 2022.
  2. Arango, Daniel, et al. “Dietary Apigenin Reduces LPS-Induced Expression of MiR-155 Restoring Immune Balance during Inflammation.” Molecular Nutrition & Food Research, vol. 59, no. 4, 23 Feb. 2015, pp. 763–772, onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/mnfr.201400705, 10.1002/mnfr.201400705. Accessed 13 Mar. 2022.
  3. Sung, Bokyung, et al. “Role of Apigenin in Cancer Prevention via the Induction of Apoptosis and Autophagy.” Journal of Cancer Prevention, vol. 21, no. 4, 30 Dec. 2016, pp. 216–226, www.jcpjournal.org/journal/view.html?doi=10.15430/JCP.2016.21.4.216, 10.15430/jcp.2016.21.4.216. Accessed 13 Mar. 2022.
  4. Hedayati, Narges, et al. “Beneficial Effects of Celery (Apium Graveolens) on Metabolic Syndrome: A Review of the Existing Evidences.” Phytotherapy Research, vol. 33, no. 12, 29 Aug. 2019, pp. 3040–3053, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31464016/, 10.1002/ptr.6492. Accessed 13 Mar. 2022.