Samburii de caisa - beneficii si modalitati de a-i utiliza

10. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Caisele sunt fructe extrem de populare si majoritatea oamenilor le consuma fie in stare cruda, fie uscate sau ca ingredient in salate ori prajituri. Cu toate acestea, putine persoane stiu ca samburii acestor fructe au efecte benefice asupra organismului. Fiind o sursa bogata de fibre si micronutrienti, samburii de caise  contin vitamina B17, cunoscuta si sub denumirea de amigdalina sau laetrila. 

De-a lungul timpului, studiile Societatii Americane de Prevenire a Cancerului au concluzionat ca aceasta vitamina este un puternic combatant al celulelor cancerigene, dar si un bun antiinflamator. Continutul nutritional si gustul samburilor de caise variaza in functie de soiul plantei din care provin. Unii samburi sunt dulci, acestia fiind preferati in special pentru a fi consumati ca gustare. 

Exista si varianta de samburi de caisa amari, in care este prezenta o substanta toxica numita cianura. In cantitati mari, aceasta poate deveni letala, motiv pentru care se recomanda utilizarea cu moderatie a acestui tip de seminte. 

Printre principalele beneficii ale consumului samburilor de caisa se numara si:

1. Prevenirea bolilor cardiace

Pe langa cantitatile semnificative de vitamina B17, samburii de caise contin si acid pangamic, care a fost asociat cu scaderea riscului de aparitie al afectiunilor de inima. Prezent in foarte putine alimente, acidul pangamic imbunatateste circulatia cardiovasculara si reduce posibilitatea dezvoltarii bolii cardiace ischemice. 

Consumate regulat si in cantitati moderate, semintele caiselor pot scadea tensiunea arteriala, micsorand astfel riscul de infacrt miocardic, accidente vasculare cerebrale sau ateroscleroza. 

2. Intarirea sistemului imunitar 

Samburii de caise ajuta organismul sa lupte mai bine cu virusurile, bacteriile si infectiile, fiind o puternica sursa de antioxidanti. Vitamina B17 reprezinta un remediu in cazul tesuturilor bolnave, avand totodata un rol important in dezvoltarea si protejarea danturii si a structurii osoase. Continutul de fier este benefic in cazurile de anemie si contribuie la cresterea cantitatii de hemoglobina din sange. 

3. Imbunatatirea digestiei

Datorita cantitatii ridicate de fibre dietetice, consumul samburilor de caise poate contribui la functionarea optima a sistemului digestiv. Din acest motiv, sunt ideali pentru consumul moderat in cadrul unei alimentatii echilibrate.  Continutul de pectina si celuloza stimuleaza miscarea peristaltica in intestine si reduce atfel simptomele generate de constipatie, balonare, crampe sau diaree. Micronutrientii si fibrele dietetice sunt benefice si pentru absorbtia nutrientilor in intestin. 

4. Proprietatile anti-cancerigene

Datorita prezentei amigdalinei, samburii de caise pot fi un remediu util in combaterea celulelor canceroase. Motivul evidentiat de studiile de specialitate il reprezinta continutul natural de cianura care se gaseste in laetrila. Acest compus ar avea proprietati combatante in cazul tumorilor maligne. Cu toate acestea, semintele caiselor ar trebui consumate cu moderatie in cazul pacientilor care sufera de cancer si nu ar trebui sa inlocuiasca tratamentul de baza al acesti boli. 

5. Imbunatatirea memoriei

Miezul hranitor din caise contine fosfor care ajuta la imbunatatirea functiei de retinere a creierului si la mentinerea unei stari de vitalitate pe parcurul zilei. De asemenea, procesul de memorare este sutinut si de prezenta acetilcolinei si lecitinei.  Se recomanda consumul in cure de cate doua saptamani, urmate de 14 zile de pauza. 

Samburii de caisa sunt benefici si in cazul pacientilor care sufera de boala  Alhzeimer, putand sa combata efectele degenerative asupra creierului. 

6. Combaterea litiazei biliare si a microlitiazei

Calculii biliari apar atunci cand bila prezinta cantitati de colesterol peste medie sau atunci cand vezica biliara nu se goleste in mod optim. Samburii de caise sunt utilizati adesea pentru ameliorarea simptomelor si imbunatatirea functiilor biliare. Se indica consumul pe stomacul gol, dimineata, alaturi de cateva caise proaspete care au proprietati coleretice. 

7. Mentinerea tineretii tenului

Samburii de caisa contin uleiuri naturale cu proprietati hidratante. Aceste substante sunt extrase si folosite in industria dermato-cosmetica sub forma de produse destinate tenului si pielii. Uleiul din samburi de caise hidrateaza si hraneste, de aceea este de foarte multe ori folosit si in masajele de aromaterapie. 

Cum se pot consuma samburii de caise

Majoritatea persoanelor prefera sa consume samburii de caise in stare cruda sau prajita si sunt adesea un inlocuitor pentru migdale. In general, se recomanda curele de doua saptamani, cu inca 10 sau 14 zile de pauza. Din cauza prezentei substantelor toxice, doza indicata de medici nu trebuie sa depaseasca 8-10 seminte pe zi. 

Alta modalitate de a beneficia de proprietatile samburilor de caise este folosirea lor:

  • In salate;
  • In iaurturi;
  • In preparate dulci, ca inlocuitor pentru alte oleaginoase;
  • In smoothie-uri sau piureuri;
  • Sub forma de creme, lotiuni sau uleiuri (datorita efectelor benefice asupra pielii). 

Proprietatile nutritive ale samburilor de caise pot ajuta ameliorarea simptomelor anumitor afectiuni si pot sustine functii esentiale ale organismului. Cu toate acestea, trebuie consumati doar in cantitatile zilnice recomandate, din cauza continutului toxic dat de prezenta cianurei. 

Curele cu aceste seminte este indicat sa fie urmate conform sfatului medicului, in urma unui control de specialitate. Consumati samburii de caise in doze optime si va veti bucura de beneficiile pe care le pot oferi corpului si organismului. 

Surse:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3155902/
  2. https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/160427
  3. http://cancerres.aacrjournals.org/content/75/15_Supplement/5568.short