Perele - beneficii si modalitati de a le utiliza

5. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Perele

Cui nu-i plac perele suculente si dulci, mai ales pe timpul verii? Acest fructs este bogat in fibre si are un efect imediat de racorire.

Antioxidantii continuti ajuta la combaterea multor afectiuni si probleme de sanatate si la imbunatatirea imunitatii organismului. In acelasi timp, antioxidantii actioneaza cu efect de detoxifiere pentru organism.

Dar daca vrei sa afli mai multe despre beneficiile perelor si cum pot fi consumate pentru a te mentine in forma pe timp de vara, ti-am pregatit un articol cu toate informatiile necesare.

 

 

Informatii generale despre pere

In Grecia Antica, perele erau utilizate ca remediu natural impotriva senzatiilor de greata. Astazi, utilitatea perelor s-a dovedit benefica pentru sanatatea generala a indivizilor.

Cu peste 3.000 de soiuri de pere disponibile in ziua de azi pe piata, exista anumite tipuri de care probabil toata lumea a auzit si a incercat o data-n viata.

Conform studiului realizat de World’s Healthiest Foods, cele mai populare soiuri de pere care sunt cultivate, achizitionate si consumate in intreaga lume sunt:

  • Pere Bartlett. Este o varietate de pere populara in Statele Unite ale Americii si are o culoare galben - verzuie, atat in exterior, cat si in interior;
  • Pere Pergamute. Reprezinta un soi de pere de culoare galben intens, foarte zemos si parfumat. Este utilizat in mod special pentru compoturi, gemuri si dulceturi sanatoase;
  • Pere Concorde. Similare cu Bartlett in culoare, perele Concorde nu sunt deloc zemoase si este mai dificil sa musti direct din ele;
  • Pere Anjou. Acestea sunt de dimensiuni mici si pot fi achizitionate ca pere rosii sau verzi. Dimensiunea si forma lor aduce aminte de perele padurete.

Ce contin perele? Proprietatile perelor si valori nutritionale

Proprietatile perelor si valori nutritionale

O para coapta de dimensiuni medii (aproximativ 178 - 180 de grame) ofera urmatoarele substante nutritive esentiale pentru un stil de viata sanatos [1]:

  • Calorii pere: 101;
  • Proteine: 1 gram;
  • Carbohidrati: 27 de grame;
  • Fibre: 6 grame:
  • Vitamina C: 12% din aportul zilnic recomandat;
  • Vitamina K: 6% din aportul zilnic recomandat;
  • Potasiu: 4% din aportul zilnic recomandat;
  • Cupru: din aportul zilnic recomandat.

Aceeasi portie ofera, de asemenea, in cantitati mai mici: acid folic, provitamina A si niacina. 

Acidul folic si niacina sunt substante importante in organism care promoveaza functia celulara si productia de energie. Provitamina A este responsabila de sanatatea pielii si vindecarea rapida biologica a ranilor.

Cuprul si potasiul sunt, de asemenea, minerale importante pe care le ofera perele. Cuprul joaca un rol in sustinerea sistemului imunitar, metabolismului, colesterolului si functiei nervoase. Potasiul ajuta la contractiile musculare si sprijina sanatatea inimii.

Mai mult, perele reprezinta o sursa excelenta de antioxidanti polifenoli care protejeaza impotriva deteriorarii oxidative.

Utilitatea perelor pentru organism si sanatatea generala este sustinuta si de prezenta unor acizi organici, enzime, taninuri, flavanoide si amidon. Acestea ajuta, totodata, la detoxifierea organismului.

Beneficiile perelor pentru sanatate

Dintre beneficiile perelor, literatura de specialitate aminteste [1]:

Pot promova sanatatea intestinului

Perele sunt o sursa excelenta de fibre solubile si insolubile - esentiale pentru sanatatea digestiva. Aceste fibre ajuta la mentinerea regularitatii intestinului prin inmuierea scaunului.

O para de dimensiuni medii (o portie de 178 - 180 de grame) contine 6 grame de fibre, reprezentand 22% din aportul necesar zilnic.

Fibrele solubile hranesc bacteriile sanatoase din intestin. Ca atare, cercetatorii considera ca perele sunt la fel de eficiente ca prebioticele.

In acest caz, consumul regulat de pere este asociat cu imbatranirea naturala, sanatoasa si imunitatea imbunatatita.

Au proprietati antiinflamatoare

Proprietati antiinflamatoare

Desi inflamatia este un raspuns imun normal al organismului, inflamatia cronica sau pe termen lung poate dauna sanatatii.

Inflamatia cronica este legata de anumite boli, inclusiv afectiuni ale inimii si diabetul zaharat de tip 2.

Perele sunt o sursa bogata de antioxidanti flavonoizi care ajuta la combaterea inflamatiei si pot scadea riscul de imbolnavire.

Mai mult, perele ofera consumatorilor vitaminele si mineralele esentiale pentru sanatate, cum ar fi: cupru, vitaminele C si K - care combat, de asemenea, inflamatia.

Pot avea efecte anticancerigene

Perele contin diferiti compusi care pot avea efecte anticancerigene. De exemplu, un studiu stiintific a demonstrat ca continutul perelor de antocianina si acid cinamic pot lupta impotriva cancerului.

Cateva studii indica faptul ca dietele bogate in fructe in general pot proteja impotriva unor tipuri de cancer, inclusiv cele ale plamanului, stomacului si fierei.

Pot sustine sanatatea inimii

Antioxidantii regasiti in pere (procyanidin) pot scadea rigiditatea tesutului cardiac, pot reduce nivelul colesterolului “rau” LDL si pot creste colesterolul “bun” HDL.

Coaja perelor contine un antioxidant important numit quercetina. Despre acesta se crede ca aduce beneficii sanatatii inimii prin scaderea inflamatiei si reducerea factorilor de risc pentru bolile de inima, cum ar fi hipertensiunea arteriala si nivelul colesterolului.

Atentie! Daca ai hipertensiune arteriala sau un nivel ridicat al colesterolului “rau” LDL, adreseaza-te medicului pentru un plan de tratament corespunzator.

Pot ajuta in programele de slabire

Perele sunt sarace in calorii, bogate in continutul de apa si invelite in fibre sanatoase.

Aceasta combinate le face un aliment excelent in dietele sanatoase de slabire, deoarece fibrele si apa te pot ajuta sa te simti plin.

Iar cand te simti plin, esti in mod normal mai putin predispus sa continui sa mananci. De aceea, perele pot fi consumate ca gustare intre mese in mod corespunzator.

Consumul excesiv de pere nu te va ajuta sa slabesti mai repede. In cazul in care urmezi un program de slabit bazat doar pe fructe, asigura-ti suplimentele necesare.

Cum poti introduce perele in dieta?

Cum poti introduce perele in dieta

De multe ori utilitatea perelor intr-o dieta sanatoasa este umbrita de consumul de mere foarte promovat. Exista o abundenta de retete cu pere de care te poti bucura daca vrei sa ai un stil de viata sanatos.

Este indicat sa consumi o para pe zi in mod regulat sau in perioada lor de coacere. Consumul unei cantitati mari de pere poate duce la aparitia efectelor adverse despre care vom vorbi mai jos.

Dar daca vrei sa introduci perele in dieta ta de zi cu zi, iata cateva modalitati de consum [2]:

  • Mananca para intreaga exact ca si cum ai manca un mar, cu tot cu coaja. Coaja perelor se mandreste cu pana la 6 ori mai multi polifenoli antioxidanti decat interiorul. Poti manca o para intreaga pe zi sub forma de gustare intre mesele principale;
  • Fierbe para. Poti sa pui o para sau mai multe intr-o apa clocotita timp de 30 de minute. Para fiarta poate fi folosita ca desert sanatos, salata, infuzata in apa pentru ceaiuri naturale sau ca un aperitiv delicios. 
  • Poti sa faci o salata cu pere. Dulceata si sucul perelor se potrivesc perfect cu legumele verzi, cu nucile si cu un sos pentru salata. Poate fi servita ca un fel de mancare in serile calduroase de vara;
  • Fa un suc sau smoothie de pere. Poti, de asemenea, sa folosesti o para coapta intr-un suc delicios si sanatos. Sucul unei pere poate fi amestecat cu alte fructe pentru o bautura savuroasa.

Suc de pere

Modalitati de pastrare si conservare

Daca ai achizitionat o sacosa de pere coapte si dulci, pastreaza-le in frigider. 

Daca vrei sa le depozitezi la temperatura camerei, aseaza-le intr-un recipient. In acest caz, nu spala perele. Umiditatea poate distruge rapid fructele si nu vor rezista mai mult de 1-2 zile.

Daca ai cumparat cateva pere care nu sunt complet coapte, le poti pune intr-o punga de hartie perforata. Acest lucru le va ajuta sa se coaca natural, prin faptul ca obtin suficient oxigen.

Contraindicatii

Consumul exagerat de pere sau o dieta doar cu pere are cateva contraindicatii [3]:

  • Consumul mare de pere pe zi agraveaza afectiunile gastro-intestinale;
  • Este contraindicat consumul perelor pe stomacul gol, la prima ora de dimineata;
  • Perele sunt contraindicate in acelasi timp cu ingerarea lichidelor, pentru a evita arsurile la stomac;
  • Persoanele in varsta pot manca doar pere coapte si moi, fara efect astringent pentru a evita constipatia, indigestia si alte afectiuni digestive;
  • Persoanele care sufera de balonare trebuie sa evite consumul unei cantitati mai de pere. Aceste fructe sunt bogate in fibre si pot deranja stomacul, ducand la varsaturi sau diaree.

Acest articol este redactat in scop informativ si nu inlocuieste consultul medical de specialitate privind sanatatea inimii si nivelul de colesterol din organism, precum nici recomandarile nutritionistului despre o dieta sanatoasa.

Atentie! Suplimentele alimentare si produsele dietetice pot interfera cu alte planuri dietetice sau planuri de tratament. Adreseaza-te medicului specialist.

Surse de informare:

Wartenberg, L. (2019, July 12). 9 Health and Nutrition Benefits of Pears. Healthline.

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-pears

Bose, I. (2020, July 13). How to Eat Pears. Organic Facts.

https://www.organicfacts.net/eat-pears.html

Consumers Know Best. Everything You Need to Know About Pears. Foods in Depth

https://consumersknowbest.org/everything-need-know-pears/