Pepenele galben - beneficii si modalitati de a-l utiliza

4. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Pepenele galben

Pepenele galben este unul dintre deserturile preferate ale celor mici si mari. Pe langa arome si gustul placut al pepenelui galben, exista multe beneficii pe care le ofera in ceea ce priveste sanatatea.

Consumul de pepene galben in mod corespunzator contribuie la o viata sanatoasa datorita nivelului ridicat de vitamine si nutrienti. In plus, are un continut scazut de calorii, grasimi si proteine.

Daca urmezi o cura de slabire sau pur si simplu vrei sa te mentii in forma si sanatos, acest aliment este indispensabil. Iata care sunt beneficiile pepenelui galben si cum il poti consuma:

 

 

Tipuri de pepene galben

Exista mai multe tipuri de pepene galben care se pot gasi in diferite forme, dimensiuni si culori [2].

Soiurile de pepenele, cum ar fi pepenii de miere, pepenii Cantaloupe si pepenii galbeni cu coaja verde sunt printre cele mai populare tipuri consumati in timpul zilelor de vara.

Pepenii de miere (Honeydew Melon)

Pepenii galbeni de miere au forma ovala, invaluiti intr-o coaja verde pal si un continut de culoare asemanatoare.

Este unul dintre cele mai dulci soiuri - de aici si denumirea de “miere” - atunci cand sunt lasat sa se coaca pe deplin. In multe regiuni, pepenii de miere pot fi gasiti in magazine pe tot parcursul anului.

Pepenii galbeni de miere variaza in general in greutate, dar nu depasesc 4 kilograme maxim (de obicei, intre 1,8 si 3,6 kg).

Pepenii galbeni Cantaloupe

 

Pepenii galbeni Cantaloupe

Pepenii Cantaloupe cu coaja lor verde - usor galbuie si continutul asemanator unor portocale delicioase reprezinta cel mai bun pepene galben consumat de romani.

Pepenii galbeni Cantaloupe au forma de minge si pot ajunge pana la 5 kilograme.

Daca doresti sa stii cat de suculent este un pepene Cantaloupe, compara greutatea unuia cu ceilalti pepeni. Cu cat fructul este mai greoi, cu atat este mai copt si delicios.

Acest soi de pepene ar trebui sa aiba o aroma florala incantatoare care se simte prin coaja si sa fie usor moi la atingere.

Pepenii galbeni cu coaja verde

Acest tip de pepene este asemanator din exterior cu pepenele rosu. Adica au acelasi model striat in mai multe nuante de verde care invaluie continutul.

Dar fata de pepenele rosu, fructul in sine este galben sau usor portocaliu in interior.

Pepenii galbeni cu coaja verde apartin, cu siguranta, categoriei mari de pepene. In unele cazuri pot creste pana la 60 de cm in diametru si ajung pana la greutatea de 23 de kilograme.

Care sunt beneficiile si proprietatile pepenelui galben

Pepenele galben, care are un gust foarte delicios, contribuie la sanatatea organismului printr-o gama larga de vitamine si minerale.

De asemenea, este un fruct util pentru sistemul digestiv deoarece este usor de digerat.

Datorita cantitatii bogate de nutrienti pe care le contine, pepenele galben sustine sistemul imunitar si previne bolile cardiace si vasculare, care sunt frecvente in epoca noastra.

Afla care sunt alimentele cu efect benefic in cresterea imunitatii!

Iata cateva dintre beneficiile pepenelui galben pentru sanatatea ta [4]:

Poate ajuta la reducerea tensiunii arteriale
In general, o dieta bogata in fructe si legume este asociata cu un risc redus de hipertensiune arteriala si afectiuni ale inimii.

Mai exact, o dieta nutritiva cu un continut scazut de sodiu si un aport adecvat de potasiu poate influenta pozitiv reglarea tensiunii arteriale.

Daca doresti sa maresti aportul de potasiu, incearca sa incluzi pepenele galben in rutina alimentara. Este o sursa buna de potasiu, o portie oferind 12% din aportul zilnic necesar.

Astfel, pepenele galben poate fi considerat unul dintre alimentele esentiale din dieta cardiacilor - cu conditia sa fie consumat in mod corespunzator.

Contine nutrienti vitali pentru sanatatea oaselor

Nutrienti vitali pentru sanatate continuti de pepenele galben

Unul dintre beneficiile pepenelui galben se refera la sanatatea oaselor.

Pepenele galben contine mai multi nutrienti vitali pentru repararea si mentinerea oaselor puternice, cum ar fi: acidul folic, vitamina K si magneziul.

Vitamina K este implicata in producerea unor proteine structurale majore in oase - cunoscute sub numele de osteocalcine. Un aport adecvat de vitamina K este esential pentru oasele sanatoase - o portie de pepene ofera 6% din aportul zilnic recomandat.

In plus, poti satisface aproximativ 4% din nevoile zilnice de magneziu cu o portie de pepene galben.

Poate echilibra nivelul zaharului din sange

Unele cercetari stiintifice indica faptul ca includerea pepenelui galben in dieta si nutritia de zi cu zi poate echilibra nivelul zaharului din sange.

Desi pepenele galben contine carbohidrati care pot creste temporar glicemia, acesta ofera, de asmenea, fibre si alti nutrienti care imbunatatesc controlul zaharului din sange in timp.

Poate sprijini sanatatea pielii

Nu credeai ca pepenele galben aduce beneficii pentru ten, nu-i asa? Consumul de pepene galben poate sustine pielea sanatoasa datorita continutului ridicat de vitamina C.

Pepenele galben reprezinta un aliment indispensabil din lista produselor utile pentru un ten acneic.

Aportul adecvat de vitamina C este indispensabil pentru producerea corecta de colagen - o proteina structurala majora vitala pentru repararea si mentinerea tesutului pielii.

Vestea buna este ca pepenele galben este o sursa excelenta de vitamina C. O portie (177 de grame) ofera 53% de vitamina C din aportul zilnic necesar.

Poate sprijini vederea si sanatatea oculara

Pepenele galben poate sprijini vederea si sanatatea oculara

Pepenele galben contine doi antioxidanti puternici: luteina si zeaxantina.

Acesti compusi carotenoizi sunt bine cunoscuti pentru sustinerea sanatatii ochilor si prevenirea dezvoltarii pierderii vederii legate de varsta.

Literatura de specialitate indica faptul ca includerea regulata a pepenelui verde in mesele zilnice poate sprijini buna functionare a ochilor pe tot parcursul vietii. 

Totodata, acesta este un beneficiu important al pepenelui galben pentru bebe, in primii sai ani de dezvoltare.

Atentie! Adreseaza-te medicului pentru alimentatia corespunzatoare in timpul alaptarii.

Care sunt contraindicatiile pepenelui galben

Consumul excesiv de orice aliment ar putea aduce o serie de efecte secundare nedorite. Si mai mult in cazul persoanelor care sufera de o afectiune sau au un sistem imunitar compromis.

Iata cateva motive pentru care consumul unei cantitati mari de pepene galben este contraindicat:

  • Poate afecta nivelul zaharului din organism. De aceea, consumul excesiv de pepene galben nu este indicat persoanelor diabetice, conform specialistilor;
  • Poate avea un efect negativ asupra tractului gastro-intestinal, in special daca este combinat cu alte alimente la o masa;
  • Depinzand de cum este consumat, poate ingreuna metabolismul. De exemplu, nu este indicata ingerarea bucatilor de pepene galben pe timp de noapte deoarece arderea eficienta a zaharului devine dificila la sfarsitul zilei;
  • Exista riscul de a pierde alti macronutrienti esentiali. O dieta doar cu pepene galben pe termen lung este contraindicata deoarece nu iti asigura nivelul de alte vitamine si minerale din organism. In acest caz, poti compensa cu alte suplimente alimentare;
  • Poate duce la diaree. Cu siguranta, pepenele galben ajuta la stimularea procesului de digestie si defecare. Dar consumarea unei cantitati prea mari poate dezechilibra acest proces si poate duce la diaree.

Atentie! Daca vrei sa urmezi o dieta cu pepene galben, adreseaza-te medicului specialist sau nutritionistului.

Suplimentele alimentare nu inlocuiesc mesele principale si/sau gustarile dintre mese.

Informatii nutritionale

Informatii nutritionale

177 de grame de pepene galben ofera in total [1]:

  • Calorii: 64;
  • Grasimi: 0,3 grame;
  • Sodiu: 32 de miligrame;
  • Carbohidrati: 16 grame;
  • Fibre: 1,4 grame;
  • Zaharuri: 14 grame
  • Proteine: 1 gram;
  • Vitamina C: 31,9 miligrame;
  • Potasiu: 404 miligrame.

Pepenele galben este un fruct hidratant, cu o cantitate mare de apa, bogat in vitamina C. De asemenea, ofera organismului cantitatea necesara (din aportul zilnic recomandat) de potasiu, magneziu, acid folic si vitamina K

La fel ca majoritatea fructelor, este un aliment cu un continut scazut de calorii, sodiu si grasimi, oferind in schimb unele fibre dietetice. 

Cum se consuma pepenele galben

Odata ce ai cumparat un pepene galben, il poti depozita oriunde la temperatura camerei daca este netaiat.

Odata ce l-ai taiat, pepenele galben trebuie depozitat intr-un recipient etans in frigider sau o unitate frigorifica. Pepenele galben trebuie consumat in maxim 5 zile de la taiere.

Inainte de a taia orice tip de pepene galben, spala-l cu un jet de apa si curata usor exteriorul cu o perie pentru a indeparta urmele de sol sau toxine [3].

Daca te intrebi despre care cum poti sa consumi un pepene galben in afara de bucatile crude, proaspat taiate, iata cateva sugestii:

  • Poti sa faci inghetata sau cuburi de gheata din piure de pepene galben, putin zahar si un strop de suc de lamaie;
  • Poti sa adaugi cateva bucati de pepene galben in apa pentru infuzie. Apa infuzata serveste ca o bautura racoritoare pe timpul verii care nu contine zahar adaugat;
  • Poti sa faci salata de fructe din struguri, pepene galben si cuburi de branza pentru o gustare delicioasa si racoritoare;
  • Alege un pepene galben mai ferm si pune cateva felii pe un gratar fierbinte timp de doua minute. Poti sa faci frigarui din pepene galben;
  • Creeaza un smoothie din pepene galben, pe care poti sa-l asortezi cu alte fructe proaspete.

Acest articol este redactat in scop informativ si nu inlocuieste consultul medical de specialitate privind sanatatea inimii si nivelul de colesterol din organism, precum nici recomandarile nutritionistului despre o dieta sanatoasa.

Atentie! Suplimentele alimentare si produsele dietetice pot interfera cu alte planuri dietetice sau planuri de tratament. Adreseaza-te medicului specialist.

Surse de informare:

Cervoni, B. (2022, June 16). Honeydew melon nutrition facts and health benefits. Fruits and Vegetables in VeryWellFit. Reviewed by MD. Valdez, J.

https://www.verywellfit.com/honeydew-nutrition-facts-calories-and-health-benefits-4118573

Leafy Place. Types of Melons: Different Varieties of Melons from Around the World.

https://leafyplace.com/types-of-melons/

Mayo Clinic. (2018, August 28) Melons pack a nutritional punch. In Speaking of Health.

https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/melons-pack-a-nutritional-punch

RD. Hill, A. (2018, November 28). 10 Surprising Benefits of Honeydew Melon. In Healthline.

https://www.healthline.com/nutrition/honeydew