3 solutii pentru a preveni aparitia pietrelor la rinichi

10. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit
Mulaj rinichi

 

Pietrele la rinichi sunt relativ frecvent intalnite in randul populatiei, afectand aproximativ 1 din 10 persoane [1]. In cazul pietrelor de mici dimensiuni, simptomele pot fi absente, insa deplasarea pietrelor este deseori insotita de simptome foarte intense, fiind descrisa de pacienti ca una dintre cele mai dureroase experiente avute [2]. Citeste in continuare si afla cum poti preveni aparitia pietrelor la rinichi!

Hidrateaza-te corespunzator!

Aportul de lichide influenteaza direct volumul de urina eliminat. Cu cat consumi mai putine lichide si cu cat esti mai deshidratat, volumul de urina va fi mai mic, insa concentratia substantelor din urina va fi mai mare. Cu cat urina este mai concentrata, cu atat mai probabila este formarea pietrelor la rinichi [2]. 

Consumul unei cantitati corespunzatoare de lichide (de pana la 3 litri pe zi) este una dintre cele mai bune metode de a preveni deshidratarea si implicit aparitia pietrelor la rinichi [1]. Culoarea urinii este un indicator al gradului de hidratare. In mod normal, urina este limpede si are o culoare galben deschis (galben citrin). O culoare mai inchisa sau mai intensa a urinii poate indica deshidratarea organismului, fiind un semn ca ar trebui sa consumi mai multe lichide.

Daca practici activitati fizice intense care te fac sa transpiri mai mult, ai grija sa cresti aportul de lichide pentru a suplini apa pierduta prin piele. Citeste mai multe despre pietrele la rinichi pe drmax.ro!

Consuma mai putina sare!

Un aport mare de sare creste cantitatea de sodiu eliminata in urina, impiedicand in schimb reabsorbtia calciului. Consecutiv, cresterea concentratiei urinare de calciu favorizeaza formarea pietrelor la rinichi. Mare parte din aportul de sodiu din dieta provine din alimente mai degraba decat din sarea adaugata de tine pentru asezonare. Din acest motiv este important sa citesti cu atentie etichetele alimentelor pe care le cumperi pentru a te asigura ca ii aduci organismului un aport cat mai mic de sare. Printre alimentele cu un continut crescut de sare, respectiv de sodiu se numara:

  • alimentele procesate sau gata preparate;
  • legumele la borcan;
  • mixurile de condimente.

Pentru a scadea cantitatea de sare adaugata in timpul gatitului, poti opta pentru diferite condimente (de exemplu mixuri de ierburi, boia, curcuma, rosii uscate) care sa ofere gust mancarii, pastrand in acelasi timp un aport scazut de sare [3].

Nu fugi de alimentele bogate in calciu!

Desi cel mai frecvent pietrele la rinichi sunt formate din oxalat de calciu, reducerea aportului de calciu sau evitarea alimentelor bogate in calciu nu previne aparitia pietrelor. Dimpotriva, dietele sarace in calciu au fost asociate cu un risc crescut de a dezvolta pietre la rinichi [2,3]. Acest lucru nu este insa valabil pentru suplimentele alimentare cu calciu, acestea putand favoriza formarea pietrelor. Este recomandat sa discuti cu un medic inainte de a decide suplimentarea aportului de calciu cu ajutorul suplimentelor alimentare [1].

În concluzie, pietrele la rinichi pot fi asociate cu manifestari extrem de neplacute si durere de intensitate crescuta. Mentinerea unui grad adecvat de hidratare, limitarea aportului de sare si includerea in dieta a unor alimente bogate in calciu pot scadea riscul de aparitie a pietrelor la rinichi. Nu ezita sa apelezi la medic pentru a afla prin ce alte modalitati poti preveni aceasta afectiune!

Surse informative

  1. “Kidney Stones.” NHS Choices, NHS, 30 Apr. 2019, www.nhs.uk/conditions/kidney-stones/. 
  2. “6 Easy Ways to Prevent Kidney Stones.” National Kidney Foundation, 4 Nov. 2022, www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_prevent. 
  3. McDermott, Annette. “How to Prevent Kidney Stones: 9 Ways.” Healthline, Healthline Media, 8 Mar. 2019, www.healthline.com/health/kidney-health/how-to-prevent-kidney-stones.

 

Produsul este un supliment alimentar ce sustine sanatatea sistemului osos, muscular si nervos, contribuie la mentinerea sanatatii dintilor, ajuta la reducerea oboselii si a extenuarii. De asemenea, contribuie la mentinerea echilibrului electrolitic si la metabolismul energetic normal.
Pentru absorbtia rapida a calciului si a fosforului. Contribuie la mentinerea sanatatii sistemului osos si a dintilor.Dr. Hart Calciu 1000 mg si Vitam
Calciul lactic face parte din sarurile de calciu cel mai usor asimilabile.