Valeriana - beneficii, proprietati, contraindicatii

17. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
Valeriana

 

Ce este valeriana?

Valeriana, cunoscuta sub numele sau stiintific Valeriana officinalis este o planta cunoscuta pentru proprietatile sale benefice, inca din Grecia antica. De fapt, exista peste 250 de specii de valeriana, dar Valeriana officinalis este cel mai frecvent utilizata in scopuri naturiste.

Valeriana este o planta cu flori roz sau albe, fiind originara din Europa si Asia, dar acum creste si in America de Nord. Spre deosebire de florile delicat parfumate ale plantei, radacinile de valeriana au un miros foarte puternic, pe care multi oameni il considera neplacut.

Radacinile, rizomii - tulpini subterane si stolonii - tulpini orizontale de valeriana sunt folosite pentru a produce suplimente alimentare.

Radacini uscate, alte materiale vegetale sau extracte de valeriana pot fi consumate in mai multe forme, inclusiv:

  • ceaiuri;
  • tincturi;
  • capsule.

Valeriana este o planta care este frecvent utilizata ca ingredient in suplimente cu rol de somnifer, ca urmare a proprietatilor sale calmante.

Ce proprietati si beneficii are valeriana?

Activitatea sa este legata de actiunile independente si sinergice ale unor compusi care se gasesc in plante, inclusiv:

  • valepotriati;
  • monoterpene, sesquiterpene si compusi carboxilici;
  • lignani;
  • flavonoide;
  • acid valerenic;
  • valerenol.

 

Ulei de Valeriana

 

Printre principalele potentiale beneficii ale valerianei, se numara:

  • suport pentru un somn linistit si buna dispozitie - Acidul valerenic si valerenolul din planta pot actiona asupra receptorilor GABA - acid gama - aminobutiric din organism. GABA este un mesager chimic care ajuta la reglarea impulsurilor nervoase in sistemul nervos fiind, unul dintre principalii neurotransmitatori responsabili pentru un somn linistit, iar  cresterea cantitatii de GABA in organism are efecte sedative. De asemenea, compusii din valeriana pot interactiona cu receptorii pentru serotonina si adenozina, substante chimice care joaca un rol important in reglarea somnului si a bunei dispozitii.
  • efecte antistres -  Valepotriatii, compusii care dau valerianei mirosul sau caracteristic intepator, pot avea efecte anti anxietate si antidepresive. De semenea, poate fi de ajutor in afectiuni cronice caracterizate prin comportamente anxioase, cum ar fi tulburarea obsesiv-compulsiva.

Alte potentiale beneficii ale valerianei pentru sanatate includ:

  • simptomele menopauzei - Valeriana poate ajuta la ameliorarea bufeurilor de la menopauza si postmenopauza. 
  • probleme menstruale - Valeriana poate ameliora simptomele pe care le resimt persoanele care prezinta sindrom premenstrual sau menstruatie dureroasa.
  • sindromul picioarelor nelinistite - Valeriana poate ameliora simptomele si poate scadea nivelul de somnolenta in timpul zilei.

Doza zilnica de valeriana variaza intre 400-900 miligrame si se administreaza seara, inainte de culcare. Aceasta este variabila si depinde de tipul de supliment administrat si de beneficiile dorite. Ca in cazul oricarui aliment sau supliment alimentar, cel mai bine este sa adaugi valeriana in dieta intr-un ritm lent si constant.

Se recomanda administrarea plantei pe o durata de 2-3 saptamani, cu o pauza pentru o perioada egala, inainte de a incepe o noua cura. Pauzele sunt necesare, deoarece unele persoane care au folosit valeriana pentru perioade lungi, au raportat efecte secundare adverse, cum ar fi dureri de cap si depresie.

Atentie! Daca doresti sa folosesti valeriana, urmareste instructiunile de pe etichetele produselor si discuta cu un medic specialist despre doze si restrictii pe baza istoricului tau medical!

Consumul de suplimente alimentare nu inlocuieste un stil de viata sanatos si un regim alimentar echilibrat. Daca te confrunti cu efecte adverse, intrerupe imediat consumul si consulta medicul!

Efecte secundare si contraindicatii

Valeriana este considerata sigura de utilizat pentru majoritatea persoanelor atunci cand este folosita in dozele recomandate de medic.

Desi efectele secundare ale valerianei sunt mai putin frecvente, totusi unele persoane se pot confrunta cu: 

In plus, in cazuri rare, pot aparea leziuni hepatice. 

Atentie! Consumul de valeriana nu este recomandat femeilor gravide, femeilor care alapteaza, copiilor sau adolescentilor.

Valeriana poate interactiona cu anumite medicamente, precum:

  • medicamente metabolizate de enzima CYP3A4, cum ar fi ciclosporina si anumite antibiotice;
  • benzodiazepine;
  • deprimante ale sistemului nervos central;
  • alte suplimente alimentare de sprijinire a somnului, cum ar fi melatonina.

Persoanele care urmeaza tratamente medicale trebuie sa consulte medicul curant inainte de a utiliza valeriana.

Atentie! Acest articol are un scop strict informativ si nu inlocuieste un consult medical de specialitate. Daca ai probleme de sanatate, adreseaza-te medicului si urmeaza sfaturile acestuia.

Valeriana poate fi utilizata pentru insomnii si ameliorarea simptomelor unor afectiuni medicale, dar nu inlocuieste un tratament medical. 

Te asteptam in farmaciile Dr.Max pentru a afla mai multe despre produsele pe care le oferim.

Surse de informare:

  1. Seitz, Adrienne. “How Valerian Root Helps You Relax and Sleep Better.”, Healthline, 2021,  https://www.healthline.com/nutrition/valerian-root Accesat in 11.08.2022.
  2. Webmd.  “Health Benefits of Valerian Root.”, Webmd, 2022, https://www.webmd.com/diet/health-benefits-valerian-root#1 Accesat in 11.08.2022.
  3. Wexler,  Alyse. “Does valerian root treat anxiety and insomnia?”, Medical News Today, 2017, https://www.medicalnewstoday.com/articles/318088 Accesat in 11.08.2022.

 

Dr. Hart Sedativ natural cu passiflora si valeriana este un produs natural pentru reducerea stresului cotidian, inducerea unui somn linistit si mentinerea unui randament optim in perioada activa a zilei.
Happy Sleep contine o combinatie de extracte din plante si teanina ce se gaseste in planta de ceai. Acesta contribuie la starea de relaxare si intervine favorabil in tulburari ale somnului, ajutand la instalarea naturala a acestuia.