Ulei de susan - beneficii, proprietati, contraindicatii

9. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Ulei de susan

Uleiul de susan este un tip de ulei pentru consumul casnic, obtinut din seminte de susan. Acesta este popular in bucataria asiatica, dar in prezent este raspandit in toate colturile lumii si cunoscut pentru proprietatile sale benefice organismului. Uleiul de susan se foloseste indeosebi in cadrul sosurilor sau marinadelor, dar si in salate, ori pe post de ulei de gatit in cazul preparatelor la wok.

In articolul urmator iti prezentam beneficiile pe care le are uleiul de susan si de ce este acesta un ingredient pe care merita sa-l introduci in dieta zilnica:

Cum se obtine uleiul de susan si cum il folosesti?

Daca te pasioneaza dieta si nutritia, probabil uleiul de susan nu iti este un ingredient necunoscut. Acesta poate fi preparat chiar si acasa, dar cea mai la indemana forma sub care se gaseste este la sticla, pe raftul magazinului. Uleiul de susan are la baza semintele de susan prajite si zdrobite, combinate cu apa in urma fierberii sau cu alt tip de ulei, pana la stoarcerea pastei obtinute, din care ramane uleiul de susan.

Uleiul de susan poate fi si presat la rece, la temperaturi de sub 45 de grade Celsius, iar majoritatea tipurilor de ulei se susan din comert folosesc aceasta metoda. Uleiul poate avea la baza atat seminte de susan uscate si prajite, cat si seminte proaspete. 

Cel prajit este folosit adesea pentru a da gust mancarii sau in salate, deoarece are un gust puternic aromat si ofera savoarea specifica bucatariei asiatice.

Ulei de susan si susanul prajit

Ce valori nutritionale si proprietati are uleiul de susan?

Micile seminte de susan sunt recunoscute pentru calitatile nutritive pe care le poseda, mai ales la nivelul continutului de fibre [2]. Uleiul de susan nu este cu nimic mai prejos, chiar daca tabelul nutritiv al acestuia nu indica vreo cantitate de fibre sau proteine. Este important de tinut minte ca uleiul este bogat in:

  • acizi grasi Omega-3, Omega-6 si Omega-9;
  • antioxidanti;
  • vitamina K;
  • vitamina E.

Uleiul de susan trebuie consumat cu moderatie, deoarece in cantitati mari poate duce la cresterea in greutate, din cauza cantitatii mari de calorii pe care o contine. Acesta are aproximativ 82% acizi grasi nesaturati. Daca uleiul de susan inlocuieste consumul de acizi grasi saturati, poate ajuta la scaderea colesterolului din sange.

Ulei de susan in salate

Care sunt beneficiile principale ale uleiului de susan?

Datorita complexitatii nutritionale, uleiul de susan este o sursa importanta de antioxidanti, iar efectele antiinflamatoare sunt esentiale pentru un stil de viata echilibrat si o alimentatie sanatoasa. Potentialele beneficii pentru care este cunoscut uleiul de susan sunt:

Proprietati antiinflamatoare

In medicina alternativa asiatica, in special in Taiwan, uleiul de susan este folosit pentru potentialele efecte benefice pe care le are la nivelul articulatiilor, pentru durerile de dinti, durerile premenstruale sau afectiunile cronice inflamatorii. Inainte de a folosi uleiul de susan, discuta cu medicul despre efectele pe care acesta le poate avea.

Nu exista inca suficiente studii care sa ateste rezultate clare despre uleiul de susan, decat experimente efectuate pe animale.

Posibile efecte pozitive asupra sanatatii inimii

Acizii grasi polinesaturati pe care ii contine uleiul de susan pot ajuta la reducerea nivelului de colesterol LDL si trigliceride. Daca acestea se regasesc intr-o cantitate mare, pot afecta sanatatea inimi, mai ales daca ai deja o afectiune existenta sau o predispozitie spre a dezvolta una.

Fa un set de analize recomandat de medicul specialist si discuta despre posibilitatea de a incorpora remedii naturiste in alimentatia zilnica, dar si despre efectele acestora pe termen scurt si lung.

Salata cu peste si ulei de susan

Imbunatatirea aspectului parului si pielii

Vitamina E este esentiala pentru par sanatos si aspectul mereu tanar al pielii. Aceasta sustine parul de la radacina, la varf si ajuta la evitarea stresului oxidativ, responsabil de cauzarea problemelor de la nivelul scalpului si al firelor de par. Daca ai un par foarte subtire, lipsit de stralucire si care se rupe foarte usor, includerea alimentelor bogate in vitamina E in alimentatie te va ajuta sa accelerezi procesul de fortificare a acestuia. Foloseste, de asemenea, si produse pentru ingrijirea parului bogate in ingrediente de origine naturala vegetala.

Posibile efecte pozitive in cazul artritei

Artrita este caracterizata de inflamarea articulatiilor si produce disconfort semnificativ la nivelul oaselor. Pentru a calma inflamarea, uleiul de susan poate avea efecte pozitive daca este consumat regulat, in cadrul meselor zilnice [1]. Tine minte insa ca testele pe populatia umana lipsesc inca, iar cele care arata o posibila legatura intre uleiul de susan si usurarea simptomelor de artrita au fost efectuate doar pe sobolani. [3]

Ce contraindicatii exista in cazul uleiului de susan?

Din cauza lipsei testelor si experimentelor stiintifice serioase, nu exista nici dovezi care sa identifice mai clar contraindicatiile care pot aparea. Cantitatea de ulei de susan consumata zilnic trebuie sa fie una cat mai redusa, deoarece numarul mare de calorii pe care acestea le contin iti poate afecta stilul de viata, mai ales daca esti in cautarea metodelor sanatoase de a pierde in greutate.

Ulei de susan in alimentatie

Chiar daca studiile sunt prea putine sau lipsesc cu desavarsire, adaugarea uleiului de susan in alimentatia ta iti va aduce beneficii, in special la nivelul papilelor gustative, asa ca nu evita sa il folosesti pentru preparatele preferate sau cand vrei sa incerci noutati inspirate din bucataria asiatica.

Surse bibliografice:

  1. Bigdeli shamloo MB, Nasiri M, Dabirian a, Bakhtiyari a, Mojab F, alavi Majd H. the Effects of topical sesame (sesamum indicum) Oil on Pain severity and amount of Received Non-steroid anti-inflammatory Drugs in Patients With Upper or Lower Extremities trauma. anesth Pain Med. 2015 
  2. U.s. DEPaRtMENt OF aGRiCULtURE, Oil, sesame, salad or cooking, 2019, https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/171016/nutrients 
  3. Hsu DZ, Chu PY, Jou iM. Enteral sesame oil therapeutically relieves disease severity in rat experimental osteoarthritis. Food Nutr Res. 2016