Ce este sanatatea emotionala si cum o intretii

26. 3. 2021 · Oana Trufasila (Popescu)

Emotiile pot fi considerate informatii valoroase care ne ajuta sa intretinem relatii interpersonale mai bune. Psihologii considera ca persoanele care nu-si dezvolta abilitatea de a-si gestiona bine emotiile intra mai des in conflicte, experimenteaza mai multe emotii negative, au parte de ceea ce inseamna relatii problematice. In acest articol, iti spunem ce inseamna sanatatea emotionala si cum o intretii.

Cuprins:

  • Ce presupune sanatatea emotionala
  • Cum traducem in viata de zi cu zi o sanatate emotionala buna?
  • Cum trebuie sa fie o persoana sanatoasa din punct de vedere emotional?
  • Cum eviti problemele emotionale
  • In ce mod afecteaza stresul emotiile
  • Trucuri despre cum sa-ti tii sub control sanatatea emotionala
  • Testeaza-ti singur sanatatea emotionala

Inteligenta emotionala reprezinta capacitatea de a-ti monitoriza emotiile, de a le controla, de a le intelege natura, de a face diferenta intre ele, de a le intelege sursa si de a sti sa le folosesti ulterior sub forma comportamentelor. Inteligenta emotionala se invata practicand-o, pentru ca ea presupune folosirea unui limbaj emotional diversificat (care cuprinde nu numai bucurie, tristete, iubire, antipatie, furie, ci si empatie, tandrete, compasiune, dorinta, atractie, nesiguranta, incertitudine, neliniste). Mai pe scurt, cu cat suntem in stare sa ne exprimam mai bine emotiile cu atat mai bine, pentru ca data viitoare vom sti sa reactionam mai adecvat decat poate am facut-o in prezent.

Ce presupune sanatatea emotionala

 

Ce inseamna o sanatate emotionala satisfacatoare? Inseamna ca o persoana isi poate controla gandurile, emotiile si comportamentul, ca are o parere buna despre ea insasi, ca are relatii bune cu alte persoane, ca-si poate evalua viata si se poate dezvolta in functie de aptitudinile personale.

Desigur, pot avea probleme emotionale inclusiv persoanele care au o sanatate emotionala buna. Dar aceste persoane reusesc sa revina mai repede la starea de dinainte de aparitia problemei. Se refac mai bine, mai repede si cu resurse mai putine. Chiar si daca aceste persoane sufera de stres, sunt capabile sa-l gestioneze mai bine, sa-i inteleaga sursa si reusesc sa inteleaga destul de repede daca pot face fata stresului singuri, sau daca trebuie sa apeleze la un ajutor din exterior.

Cum traducem in viata de zi cu zi o sanatate emotionala buna?

  • controland stresul;
  • detasandu-ne de problemele cotidiene neimportante;
  • realizand un echilibru intre sarcinile profesionale, odihna si proiectele personale;
  • avand convingerea ca suntem utili;
  • bucurandu-ne de viata;
  • distrandu-ne;
  • avand disponibilitatea de a invata lucruri noi;
  • adaptandu-ne schimbarilor;
  • avand un sentiment de implinire pe toate planurile.

Cum trebuie sa fie o persoana sanatoasa din punct de vedere emotional?

 

Iata cele mai importante caracteristici ale oamenilor care sunt sanatosi din punct de vedere emotional:

  • isi recunosc emotiile;
  • isi pot controla emotiile/sentimentele;
  • pot sa fie multumiti pentru ceea ce realizeaza in plan profesional sau personal;
  • pot face fata stresului.
  • se pot redresa mai repede si mai bine dupa o perioada de stres.
  • isi cunosc scopul in viata.
  • au capacitatea de a invata lucruri noi.
  • pot sa se adapteze diverselor situatii.
  • au incredere in ei.

Cum eviti problemele emotionale

Cel mai important lucru este acela sa fii constient de propriile emotii si reactii. Iar pentru a le putea gestiona mai bine, trebuie sa inveti din propria experienta sa le identifici si sa abordezi motivele de tristete, frustrare, furie, angoasa, disperare.

Problemele emotionale pot fi tratate in special prin:

  • consiliere psihiologica;
  • participarea la grupuri de suport;
  • tratament medicamentos.

O persoana care sufera de tulburari emotionale trebuie sa solicite ajutorul medicilor pentru ca numai acestia pot recomanda cea mai buna forma de tratament.

In ce mod afecteaza stresul emotiile

Stresul este o componenta obisnuita a vietii noastre moderne, fie ca suntem sau nu constienti de acest lucru. Corpul nostru raspunde la stres prin eliminarea unor hormoni de stres. Rolul acestora este sa ajute organismul sa faca fata stresului si sa depaseasca situatiile extreme pe care le intalnim.

Problema apare atunci cand organismul produce prea multi hormoni, intr-o perioada prea lunga de timp, pentru ca asta inseamna ca organismul este suprasolicitat, mai ales la nivel emotional. De cele mai multe ori, persoanele care sunt stresate se simt emotive, au un grad ridicat de iritabilitate, ajung la anxietate si chiar depresie. Acela este momentul in care trebuie eliminata sursa de stres.

Trucuri despre cum sa-ti tii sub control sanatatea emotionala

 

Psihologii cunosc aceste trucuri si nu pierd ocazia sa le spuna pacientilor lor. Sfaturile sunt importante, dar numai daca sunt aplicate, asadar nu ezita sa te inspiri din ele daca tu crezi ca poti aduce imbunatatiri sanatatii tale emotionale:

  • invata sa-ti exprimi sentimentele: nu ezita sa le spui celorlalti cat de importanti sunt pentru tine, lasa-i pe cei din jur sa se apropie de tine atunci cand esti suparat. Daca nu vei invata sa-ti exprimi sentimentele negative, energia negativa te poate consuma inutil.
  • nu actiona niciodata sub imperiul emotiilor: mai ales cand acestea sunt puternice. Gandeste intotdeauna de doua ori, eventual dupa ce emotiile negative puternice s-au mai stins.
  • incearca sa ai un stil de viata sanatos si echilibrat: fa-ti intotdeauna timp pentru ce-ti place sa faci si pentru ceea este sanatos sa faci. Sanatatea ta este cea mai importanta, nu lasa niciodata pe altadata ceea ce poti face azi pentru sanatate. Este valabil pentru sport, pentru nutritie, pentru odihna, pentru renuntarea la vicii.
  • concentreaza-te pe partile pozitive: la finalul zilei, concentreaza-te pe ceea ce a adus ziua care a trecut bun in viata ta si fii recunoscator pentru asta.
  • tine un jurnal al emotiilor: daca este cazul, scrie despre starile tale emotionale intr-un jurnal. Analizeaza daca, in timp, emotiile pozitive sunt mai numeroase decat cele negative.
  • accepta ajutorul celorlalti: cand ai nevoie de el, dar invata, in acelasi timp, sa te ajuti singur, sa gasesti rezolvari la propriile probleme. Ai incredere in tine.
  • nu amana niciodata ceva greu care trebuie facut: maine acel ceva va fi mai greu si te vei simti vinovat ca ai amanat rezolvarea problemei.
  • bucura-te intotdeauna de succes: dar adu-ti aminte ca esecul este o lectie mai importanta.
  • nu te ingrijora niciodata cu privire la ceea ce nu poti controla.
  • accepta activitatile de rutina din viata ta: chiar daca nu-ti plac, sau simti ca poti face mai mult, aminteste-ti ca prin ceea ce faci esti altora de folos si asta este cel mai important.
  • nu-ti alimenta niciodata mania: poti fi sever si daca esti calm. In plus, este posibil sa fii dezinformat, sau prea obosit.
  • evita sa acuzi pe cei din jur: mai degraba recunoaste-le meritele si ajuta-i sa inteleaga unde si de ce au gresit.

Testeaza-ti singur sanatatea emotionala

Este foarte simplu sa o faci, trebuie sa raspunzi la cateva intrebari:

  • ce cele mai multe ori poti sa descrii ceea ce simti? Poti identifica sentimentul dominant?
  • esti o persoana care are incredere in ea?
  • poti sa ai grija de tine in plan fizic, emotional, social, intelectual?
  • exista momente in care iti pierzi controlul emotiilor?
  • simti compasiune fata de cei din jurul tau?
  • poti accepta ideea ca uneori esti vulnerabil?
  • ai incredere in viitor?

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la un pacient la altul si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat. Nu ezita sa mergi la medic pentru consult si indrumare, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Surse suplimentare de informare:

Healthline, „How to build good emotional health”: https://www.healthline.com/health/emotional-health

American Psychological Association. „Emotional health”: https://www.apa.org/topics/emotions

Everyday Health, „Emotional Health Center”: https://www.everydayhealth.com/emotional-health/index.aspx

Samaritans, „Deal: what is emotional health?”: https://www.samaritans.org/how-we-can-help/schools/deal/deal-resources/emotional-health/emotional-health/

Jean Hailes, „Mental and emotional wellbeing”: https://www.jeanhailes.org.au/health-a-z/mental-emotional-health

National Institutes of Health, Emotional Wellness Toolkit”: https://www.nih.gov/health-information/emotional-wellness-toolkit

 
Oana Trufasila (Popescu)