Roinita - beneficii si modalitati de a o utiliza

16. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Roinita, cunoscuta sub denumirea stiintifica de Melissa officinalis, reprezinta o planta erbacee perena din aceeasi familie cu menta. Aceasta poate atinge o inaltime de pana la 1 metru si creste in multe zone geografice, inclusiv in Sud-Estul Europei. 

Roinita are un miros puternic, placut, avand o aroma de lamaie cu tonuri de menta. Astfel, aceasta poate schimba radical gustul oricarui preparat culinar. In plus, roinita este considerata o planta medicinala, avand numeroase beneficii pentru sanatate. Afla care sunt acestea si cum poti utiliza roinita! 

Compozitie nutritionala

Continutul caloric din roinita este nesemnificativ, deoarece frunzele nu se consuma in cantitate mare. Cu toate acestea, planta Melissa officinalis prezinta o serie de compusi bioactivi polifenolici cu activitate antioxidanta, cum ar fi:

  • Derivati de acid hidroxicinamic;
  • Flavonoide;
  • Acid rozmarinic;
  • Acid cafeic;
  • Hesperidina;
  • Acid coumaric.

Acesti nutrienti care se regasesc in roinita sunt responsabili de proprietatile medicinale ale plantei. 

Beneficiile roinitei

Roinita poate avea o serie de beneficii pentru sanatate, conform cercetarilor care au urmarit activitatea acesteia in organism. Totusi, nu exista studii suficiente pentru a garanta aceste beneficii. Afla care sunt potentialele efecte ale roinitei in organism:

Poate ameliora stresul si anxietatea

Dupa cum sugereaza Kennedy, David O. et al. in studiul “Attenuation of Laboratory-Induced Stress in Humans after Acute Administration of Melissa Officinalis (Lemon Balm)”, suplimentarea cu roinita poate reduce stresul psihologic si starile de spirit negative. Roinita ar induce, de asemenea, o senzatie de relaxare si ar reduce starea de alerta. 

Si Scholey et al. au obtinut rezultate similare, in studiul “Anti-Stress Effects of Lemon Balm-Containing Foods”, care a demonstrat ca suplimentarea cu Melissa officinalis poate ameliora simptomele de anxietate.

Poate imbunatati cognitia

Acelasi studiu efectuat de Scholey et al. a aratat ca suplimentarea cu roinita are efecte favorabile asupra cognitiei, concentrarii si memoriei.

Poate imbunatati calitatea somnului

Tulburarile de somn (cum ar fi insomnia, agitatia pe timpul noptii) pot fi, de asemenea, ameliorate cu ajutorul roinitei. In studiul “A Combination of Valerian and Lemon Balm Is Effective in the Treatment of Restlessness and Dyssomnia in Children”, Müller si Klement arata ca suplimentarea cu roinita in asociere cu valeriana poate imbunatati semnificativ calitatea somnului. 

Poate reduce durerile menstruale

In studiul “The Effect of Melissa Officinalis Extract on the Severity of Primary Dysmenorrhea”, Mirabi et al. arata ca suplimentarea cu roinita reduce severitatea durerilor menstruale moderate-severe. Efectul este pus pe seama proprietatilor spasmolitice ale plantei.  

Poate ameliora herpesul oral

Roinita are si proprietati antivirale puternice. Aplicarea topica a lotiunilor cu roinita, a uleiului esential de roinita diluat sau a compreselor cu ceai de roinita poate accelera vindecarea leziunilor orale produse de virusul Herpes simplex (Schnitzler et al.,  “Melissa Officinalis Oil Affects Infectivity of Enveloped Herpesviruses”). 

Modalitati de utilizare

Roinita poate fi adaugata in multe preparate culinare si dressinguri, fiind un ingredient care poate elimina monotonia din meniul zilnic. Iata cum o poti utiliza: 

1. Salate si garnituri asezonate cu roinita
Frunzele de roinita pot fi adaugate in orice salata (de legume si fructe), dar si in orice garnitura. Pe langa decorarea acestor preparate, le asigura si un gust desavarsit. Practic, poti utiliza roinita in numeroase mancaruri, in functie de cat de creativ esti in bucatarie. 

2. Limonada cu frunze de roinita
Daca deocamdata nu ai curaj sa o adaugi in mancare, cu siguranta limonada cu frunze de roinita te va convinge! Practic, roinita poate inlocui cu succes menta din limonada clasica. 

3. Sucuri si smoothie-uri cu roinita
Roinita poate fi adaugata, de asemenea, in orice suc de fructe stors sau in smoothie-uri de fructe. Planta le asigura un gust fresh si o aroma placuta. 

4. Ceai de roinita
Bineinteles, poti beneficia de substantele bioactive din roinita, consumand-o sub forma de ceai. Poti prepara ceaiul de roinita atat din frunzele proaspete, cat si din cele uscate.

Bineinteles, roinita se gaseste si sub forma de ulei esential, deci poti beneficia de efectele acesteia si prin aromaterapie. 

Prin urmare, roinita prezinta numeroase beneficii pentru organism, insa aceasta trebuie consumata in mod regulat pentru a ne bucura de ele. De asemenea, pentru o viata sanatoasa, subliniem importanta unui stil de viata echilibrat. 

Referinte: 

  • Kennedy, David O., et al. “Attenuation of Laboratory-Induced Stress in Humans after Acute Administration of Melissa Officinalis (Lemon Balm).” Psychosomatic Medicine, vol. 66, no. 4, July 2004, pp. 607–613, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15272110/, 10.1097/01.psy.0000132877.72833.71. Accessed 14 Mar. 2022.
  • Scholey, Andrew, et al. “Anti-Stress Effects of Lemon Balm-Containing Foods.” Nutrients, vol. 6, no. 11, 30 Oct. 2014, pp. 4805–4821, www.mdpi.com/2072-6643/6/11/4805/htm, 10.3390/nu6114805. Accessed 14 Mar. 2022.
  • Müller, S.F., and S. Klement. “A Combination of Valerian and Lemon Balm Is Effective in the Treatment of Restlessness and Dyssomnia in Children.” Phytomedicine, vol. 13, no. 6, June 2006, pp. 383–387, www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711306000250?via%3Dihub, 10.1016/j.phymed.2006.01.013. Accessed 14 Mar. 2022.
  • Mirabi, Parvaneh, et al. “The Effect of Melissa Officinalis Extract on the Severity of Primary Dysmenorrha.” Iranian Journal of Pharmaceutical Research : IJPR, vol. 16, no. Suppl, 2017, pp. 171–177, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5963658/. Accessed 14 Mar. 2022.
  • Schnitzler, P., et al. “Melissa Officinalis Oil Affects Infectivity of Enveloped Herpesviruses.” Phytomedicine, vol. 15, no. 9, Sept. 2008, pp. 734–740, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18693101/, 10.1016/j.phymed.2008.04.018. Accessed 14 Mar. 2022.