Dieta vegetariana si alaptatul la san: cum o faci corect

25. 2. 2021 · Oana Trufasila (Popescu)

Este foarte important ca femeile sa aiba o dieta echilibrata si sanatoasa pe perioada sarcinii, dar si in timpul alaptatului la san. De altminteri, este recomandat ca acestea sa renunte la obiceiurile nesanatoase din momentul in care au decis sa ramana insarcinate. Daca este cazul, viitoarea mamica trebuie sa renunte, de exemplu, la fumat, la alcool in exces, sau la alimente nesanatoase. Situatia se complica in perioada sarcinii, dar, si in timpul cat alapteaza copilul la san.

O dieta vegetariana dar care contine lactate si oua, daca este atent conceputa, ofera toti nutrientii de care au nevoie mama si bebelusul. Pentru mai multa siguranta, se recomanda suplimente alimentare si, eventual, consiliere nutritionala.

In perioada alaptarii, mama nu trebuie sa faca schimbari importante, daca are deja un regim de viata echilibrat si daca se alimenteraza sanatos. Este stiut faptul ca, in timpul alaptarii la san, anumite substante mai putin sanatoase pot ajunge, prin intermediul laptelui, in organismul copilului. Unele substante sunt inofensive, altele pot fi periculoase, din cauza ca sistemul imunitar si organele interne ale bebelusului nu sunt pe deplin dezvoltate.

Exista motive pentru care anumite alimente sunt indicate, iar altele nu. Unele alimente nerecomandate, de exemplu, pana la 6-7 luni pot favoriza producerea de gaze intestinale. De asemenea, nu sunt indicate mamicilor care alapteaza nici alimente precum ceapa, usturoi, telina, hreanul, pentru ca acestea pot aduce modificari organoleptice importante laptelui matern, iar bebelusul poate sa-l refuze. Nu sunt recomandate pentru proaspata mamica nici alimentele grase, prajite, conservate.

Laptele matern este cea mai buna sursa de alimentare pentru bebelus pentru ca acesta sa se dezvolte armonios si sanatos. Mama ii poate oferi pruncului toate elementele nutritive necesare, doar daca ea insasi beneficiaza de aceste elemente, din alimentele pe care le consuma. Exista o categorie speciala de mame, cele care au o dieta vegetariana, iar, in cazul acestora, apare foarte des intrebarea: regimul vegetarian al mamei poate prejudicia in vreun fel sanatatea bebelusului? Raspunsul la aceasta intrebare este nu, daca, insa, mama ii asigura puiului nutrientii de baza de care acesta are nevoie pentru dezvoltarea sa: acizi grasi Omega-3, vitamina B12, vitamina A, vitamina D, calciu, fier, zinc. Acesta este motivul pentru care mama vegetariana trebuie sa acorde o atentie deosebita alimentatiei.

Cuprins:

  1. Cate tipuri de diete vegetariene se cunosc
  2. Tipuri de deficiente ale mamelor vegetariene
  3. Nutrientii de care are nevoie mama care alapteaza
  4. Ce trebuie sa retii

Cate tipuri de diete vegetariene se cunosc

 

Exista mai multe tipuri de regimuri vegetariene, iata-le:

  • semi-vegetarian: este dieta in care este permis consumul ocazional de carne (peste si carne de pasare. de exemplu).
  • pescatarian: in aceasta dieta vegetariana sunt incluse doar fructele de mare, nu si alte tipuri de carne (carne rosie sau de pui).
  • lacto-vegetarian: dieta include lapte si produse din lapte. Sunt excluse ouale si carnea.
  • ovo-lacto-vegetarian: este exclusa carnea, dar, se pot consuma oua, lapte si produse din lapte.
  • macrobiotic: sunt incluse cerealele integrale, legume, fructe. Este permis consumul de peste sau de carne de pasare, o data sau de doua ori pe saptamana.
  • vegan: in aceasta dieta sunt excluse toate produsele de origine animala.
  • raw-vegan: este o dieta bazata pe legume, fructe, nuci, seminte. Cele mai multe alimente sunt neprocesate (aproximativ 75%).

Tipuri de deficiente ale mamelor vegetariene

Cele mai intalnite deficiente in cazul mamelor vegetariene sunt:

Din cauza regimului lor alimentar, mamele vegetariene au, uneori, carente sau un nivel scazut de:

  • vitamina B12;
  • acid folic;
  • iod;
  • fier;
  • zinc;
  • calciu;
  • proteine.

In randurile de mai jos, afli care sunt nutrientii de care are nevoie o mama vegetariana care alapteaza pentru a se asigura ca bebelusul sau se va dezvolta sanatos.

Nutrientii de care are nevoie mama care alapteaza

 

Cei mai importanti nutrienti de care are nevoie mama care alapteaza sunt:

  • proteinele: sunt deficitare, mai ales, in cazul dietelor vegane, pentru ca sunt consumate cantitati prea mici de leguminoase, nuci si seminte.
  • vitamina B12: pe parcursul alaptarii, mama are nevoie de mai putin fier, zinc si acid folic, dar, are nevoie de mai multa vitamina B12. Simptomele de deficienta de B12 la mama se instaleaza mai greu, dar, la bebelus, lipsa vitaminei B12 se manifesta prin pierderea apetitului, apatie, stari de voma, dezvoltare motorie deficitara. In cazul dietei vegetariene, mama isi poate asigura cantitatea de B12 necesara din suplimente alimentare, cereale fortificate, lapte de soia fortificat, boabe de soia fermentate.
  • vitamina A: este absorbita de organismul uman sub forma de retinol. Se gaseste in regnul animal si in regnul vegetal.
  • vitamina D: cea mai usoara metoda de a primi vitamina D este expunerea la soare cateva minute pe zi (chiar si 20 de minute sunt de ajuns). Suplimentele de vitamina D sunt, in general, recomandate mamelor care au pielea mai inchisa la culoare sau celor care, din anumite motive, se expun mai putin la soare.
  • calciu: nevoia de calciu la mamele vegetariene nu se schimba in timpul alaptarii fata de perioada sarcinii, dar este un aspect care trebuie avut in vedere. Necesarul de calciu poate fi obtinut din: legume verzi, migdale, nuci braziliene, lapte, susan.
  • zinc: mamele vegetariene pot obtine cantitatea de zinc necesara din cereale integrale (ovaz), din leguminoase (linte, fasole), ficat, carne de vita, peste, produse lactate. Zincul este important pentru stocarea insulinei si mentinerea unui sistem imunitar puternic.
  • acizi grasi esentiali: pot fi obtinuti din avocado, nuci, leguminoase, uleiul de masline, uleiul de in. Acizii grasi Omega-3 sunt insuficienti in dietele vegane. Acestia sunt necesari in dezvoltarea fetusului si a creierului copilului in timpul sarcinii, dar, de asemenea, contribuie foarte mult la sanatatea femeilor care alapteaza.
  • fier: pentru ca absorbtia de fier sa fie imbunatatita, trebuie consumata mai multa vitamina C. Este stiut faptul ca femeile au nevoie de o cantitate dubla de fier in timpul sarcinii si este foarte bine daca fierul se obtine din alimentatie.

Ce trebuie sa retii

 

  • Se pot face combinatii de alimente vegane care contin o mare cantitate de fier (seminte, cereale integrale) si alimente bogate in vitamina C (stafide, papaya, kiwi, patrunjel, rosii, paprika rosie).
  • Mamicile care alapteaza si au o dieta vegetariana sau vegana trebuie sa ceara sfatul unui medic nutritionist. De asemenea, ar fi foarte bine daca ar face un set de analize de laborator, pentru a sti daca organismul are deficiente importante pentru sanatatea lor sau pentru dezvoltarea copiilor;
  • Chiar si in lipsa unei diete vegetariene sau vegane, medicul poate recomanda anumite suplimente, din motive de siguranta si pentru a ajuta organismul sa faca fata mai usor perioadei de sarcina.
  • In dieta vegana, suplimentele cu vitamina B12 sunt esentiale.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la un pacient la altul si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai, de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat. Nu ezita sa mergi la medic pentru consult si indrumare, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Surse suplimentare de informare:

Anisha Nair, „Breastfeeding diet tips for vegetarians, semi-vegetarians &vegans”, https://parenting.firstcry.com/articles/breastfeeding-diet-tips-for-vegetarians-semi-vegetarians-vegans/

„Breastfeeding and vegetarianism: what risks for baby?”: https://eng.doctormazo.com/5874526-breastfeeding-and-vegetarianism-what-risks-for-baby

Breastfeeding Basics, „How will a vegetarian or vegan diet affect my breast milk”: https://www.breastfeedingbasics.com/qa/will-vegetarianvegan-diet-affect-breastmilk

Parents, „Yes, you can be vegan or vegetarian and still breastfeed”: https://www.breastfeedingbasics.com/qa/will-vegetarianvegan-diet-affect-breastmilk

The Vegan Society, „Pregnancy and breastfeeding”: https://www.vegansociety.com/resources/nutrition-and-health/life-stages/pregnancy-and-breastfeeding

„Vegetarian diets and breastfeeding”: https://kellymom.com/nutrition/mothers-diet/vegetarian/

Oana Trufasila (Popescu)