Ce este cafeaua decofeinizata si care este impactul acesteia asupra starii de sanatate

11. 8. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
ceasca cu cafea

Cafeaua este una dintre cele mai populare bauturi din lume. Multi oameni se bucura de consumul acesteia in fiecare zi, insa exista si persoane care doresc sa-si limiteze aportul de cofeina din preferinte personale sau motive de sanatate.

Pentru acestea, cafeaua decofeinizata este o alternativa excelenta, aceasta pastrand gustul autentic al mult indragitei bauturi, cu exceptia faptului ca aportul de cofeina a fost eliminat. In ceea ce priveste beneficiile asupra organismului, cafeaua decofeinizata este o alegere inspirata din mai multe motive. 

Ce este cafeaua decofeinizata si cum se obtine?

Cafeaua decofeinizata este preparata din boabe de cafea carora li s-au eliminat cel putin 97% din cofeina. Exista multe modalitati de a elimina cofeina din aceasta bautura, cele mai multe dintre ele incluzand apa, solventi organici sau dioxid de carbon.

Boabele de cafea sunt spalate in solvent pana cand cofeina a fost extrasa din ele, apoi solventul este indepartat. Cofeina poate fi, de asemenea, eliminata folosind dioxid de carbon sau un filtru de carbune–metoda cunoscuta sub numele de „procesul de apa elvetian”.

Boabele sunt decofeinizate inainte de a fi prajite si macinate. Valoarea nutritiva a cafelei decofeinizate este asemanatoare cu aceea a cafelei obisnuite, in afara de continutul de cofeina.

Cu toate acestea, gustul si mirosul pot deveni putin mai blande, iar culoarea se poate schimba, in functie de metoda utilizata. Acest lucru poate face bautura decofeinizata mai placuta pentru cei care sunt sensibili la gustul amar si mirosul cafelei obisnuite.

Beneficiile pentru sanatate ale cafelei decofeinizate

In ciuda faptului ca a fost foarte controversata in trecut, cafeaua poate fi un aliment benefic organismului, atunci cand este consumata responsabil. Aceasta este legata de numeroase avantaje pentru sanatate, avantaje care sunt atribuite in principal continutului sau antioxidant, dar si altor substante active.

Diabetul de tip 2, functia hepatica si moartea prematura

Consumul de cafea, atat normal, cat si decofeinizat, a fost legat de reducerea riscului de diabet de tip 2. Fiecare ceasca zilnica poate reduce riscul cu pana la 7% [1, 2, 3, 4]. Acest lucru sugereaza ca alte elemente decat cofeina pot fi responsabile pentru aceste efecte protectoare [5].

Efectele cafelei decofeinizate asupra functiei hepatice nu sunt la fel de bine studiate ca acelea ale cafelei obisnuite. Cu toate acestea, un studiu observational a corelat consumul de cafea decofeinizata cu niveluri reduse de enzime hepatice, fapt ce sugereaza un efect protector asupra ficatului [6].

Consumul de cafea decofeinizata a fost, de asemenea, legat de o reducere mica, dar semnificativa a riscului de deces prematur, precum si de decesul cauzat de accidentele vasculare cerebrale sau bolile de inima [7].

Imbatranirea si bolile neurodegenerative

boabe de cafea

Atat cafeaua obisnuita, cat si cea decofeinizata par sa aiba efecte pozitive asupra declinului mental cauzat de inaintarea in varsta [8].

Studiile pe celule umane arata, de asemenea, ca aportul de cafea decofeinizata poate proteja neuronii. Acest lucru ar putea ajuta la prevenirea dezvoltarii bolilor neurodegenerative, cum ar fi Alzheimer si Parkinson [9, 10].

Un alt studiu sugereaza ca acest lucru se poate datora acidului clorogenic din cafea, mai degraba decat cofeinei. Cu toate acestea, cofeina in sine a fost, de asemenea, legata de un risc redus de dementa si boli neurodegenerative [9, 10, 11, 12].

Multe studii arata ca persoanele care beau cafea clasica au un risc mai mic de Alzheimer si Parkinson–desi aceasta are aceleasi proprietati precum bautura decofeinizata, insa sunt necesare mai multe studii ale acesteia in mod specific.

Ameliorarea simptomelor de arsuri la stomac si risc redus de cancer de colon

Un efect secundar des intalnit in randul persoanelor care consuma cafea clasica este acela de a experimenta arsuri la stomac sau reflux gastric acid.

Multi oameni se confrunta cu aceasta problema, nestiind ca inlocuirea bauturii cu varianta fara cofeina poate ameliora acest efect secundar inconfortabil. S-a demonstrat ca o ceasca de cafea decofeinizata provoaca un reflux acid semnificativ mai mic decat cea obisnuita sau chiar deloc [13, 14].

Consumul a doua sau mai multe cesti de cafea decofeinizata pe zi a fost, de asemenea, legat de un risc cu pana la 48% mai mic de a dezvolta cancer de colon [5, 15, 16].

Exista o multime de variabile individuale atunci cand vine vorba despre toleranta pentru cofeina. Pentru unii oameni, o ceasca de cafea poate fi suficienta, in timp ce pentru altii e nevoie de mult mai mult.

In timp ce toleranta personala poate varia, adultii sanatosi ar trebui sa evite consumul a mai mult de 400 mg de cofeina pe zi, potrivit sfatului medicilor. Acesta este aproximativ echivalentul a patru cesti de cafea.

Referinte:

  1. Caffeinated and decaffeinated coffee consumption and risk of type 2 diabetes: a systematic review and a dose-response meta-analysis - PubMed (nih.gov)
  2. Coffee, decaffeinated coffee, and tea consumption in relation to incident type 2 diabetes mellitus: a systematic review with meta-analysis - PubMed (nih.gov)
  3. Effects of caffeinated and decaffeinated coffee on biological risk factors for type 2 diabetes: a randomized controlled trial - PubMed (nih.gov)
  4. Effects of 16-week consumption of caffeinated and decaffeinated instant coffee on glucose metabolism in a randomized controlled trial - PubMed (nih.gov)
  5. Coffee and health: a review of recent human research - PubMed (nih.gov)
  6. Inverse associations of total and decaffeinated coffee with liver enzyme levels in National Health and Nutrition Examination Survey 1999-2010 - PubMed (nih.gov)
  7. The relationship of coffee consumption with mortality - PubMed (nih.gov)
  8. Coffee, but not caffeine, has positive effects on cognition and psychomotor behavior in aging - PubMed (nih.gov)
  9. Caffeinated coffee, decaffeinated coffee, and the phenolic phytochemical chlorogenic acid up-regulate NQO1 expression and prevent H₂O₂-induced apoptosis in primary cortical neurons - PubMed (nih.gov)
  10. Attenuation of oxidative neuronal cell death by coffee phenolic phytochemicals - PubMed (nih.gov)
  11. Caffeine as a protective factor in dementia and Alzheimer's disease - PubMed (nih.gov)
  12. Prospective study of caffeine consumption and risk of Parkinson's disease in men and women - PubMed (nih.gov)