Uleiul de migdale - beneficii si modalitati de a-l utiliza

11. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Uleiul de migdale este unul dintre cele mai populare uleiuri vegetale, fiind folosit de mii de ani atat in cosmetica, cat si in gastronomie. Aceasta popularitate nu se datoreaza doar faptului ca este atat de versatil, ci si numeroaselor beneficii asociate cu folosirea sa. 

In acest articol vom vorbi despre proprietatile acestui ulei si modurile in care poate fi folosit pentru a profita de beneficiile sale. 

Ce este uleiul de migdale?

Migdalele sunt semintele comestibile ale arborelui Prunus dulcis (migdalul), ce face parte din familia Rosaceae, ca si piersicul, prunul, caisul sau ciresul. Ceea ce diferentiaza migdalul de acestia din urma este faptul ca doar samanta sa este comestibila, pulpa exterioara fiind tare si necomestibila. Cand fructul este complet copt, invelisul exterior se usuca si se desface, iar coaja migdalului (endocarpul) cade, dezvaluind samanta. 

Migdalele pot fi consumate intregi, macinate pentru a obtine faina sau transformate in lapte. Ceea ce ne intereseaza pe noi insa este faptul ca, fiind foarte bogate in grasimi, sunt si o excelenta sursa de ulei.

Acesta se obtine din migdale decojite si uscate, prin diverse metode. Uleiul rafinat este extras folosindu-se procesare la temperaturi ridicate si substante chimice, ceea ce, in mod evident, ii va afecta si valoarea nutritionala. Uleiul nerafinat se obtine prin presarea la rece a migdalelor, ceea ce il ajuta sa-si pastreze mare parte din continutul de nutrienti. Acest lucru il face o alegere mai buna pentru utilizari culinare. 

Exista doua tipuri de ulei: 

  • Ulei de migdale dulci; 
  • Ulei de migdale amare.[4][6]

Ce proprietati are

Uleiul de migdale contine numerosi nutrienti. Este o sursa buna de vitamina E, dar contine si vitamina K.  Iata valorile nutritionale pentru o lingura de ulei.

Calorii ……………………………………………………119

Grasimi……………………………………………………13,5 g 

Grasimi saturate…………………………………………1,1 g 

Grasimi mononesaturate………………………………. 9,4 g

Grasimi polinesaturate…………………………………. 2,3 g

Vitamina E………………………………………………. 26% din DZI

Fitosteroli………………………………………………….35,9 mg[6]

Ce beneficii are uleiului de migdale 

Despre uleiul de migdale se spune ca are proprietati antioxidante, antiinflamatorii, antibacteriene si anticarcinogenice, dar si ca ar putea ajuta la vindecarea ranilor. Nu toate aceste afirmatii au fost insa confirmate si de studiile efectuate pana in prezent. 

Iata cateva dintre posibilele beneficii ale uleiului de migdale: 

  • Poate sustine sanatatea inimii

Uleiul de migdale este bogat in grasimi mononesaturate. Studiile[1] au aratat ca acestea ajuta la crestea colesterolului HDL (”bun”), care, la randul sau, pare sa ofere protectie impotriva bolilor de inima

Alte studii[11][5] au aratat ca migdalele si uleiul de migdale contribuie la scaderea nivelului colesterolului LDL.

  • Poate contribui la reglarea nivelului glicemiei 

Studiile au mai aratat ca uleiul de migdatele, tot datorita continutului bogat in grasimi mononesaturate si polinesaturate, ar putea contribui si la reglarea nivelului zaharului din sange.[3][7]

  • Poate ajuta la prevenirea vergeturilor in sarcina 

Vergeturile apar adesea in timpul sarcinii, dar uleiul de migdale ar putea reprezenta o posibila solutie pentru aceasta problema. Un studiu[10] sugereaza ca uleiul de migdale amare, masat in piele, poate reduce aspectul vergeturilor. Un alt studiu[9] a aratat ca aloe vera si uleiul de migdale dulci ar putea fi eficiente in prevenirea aparitiei vergeturilor si ameliorarea mancarimilor asociate cu acestea. 

  • Poate fi folosit pentru hidratarea si emolierea pielii 

Uleiul de migdale este folosit adesea ca ingredient in produsele de ingrijire a pielii. Proprietatile hidratante ale acestuia sunt apreciate in special de persoanele cu piele uscata sau sensibila. Studiile sugereaza ca acesta[12][8] ar putea fi de folos si persoanelor care sufera de afectiuni ale pielii precum dermatita sau eczema.

Modalitati de utilizare 

Dupa cum am mentionat deja, uleiul de migdale poate fi folosit atat in bucatarie, cat si in rutina zilnica de frumusete. 

Atentie insa! Uleiul de migdale nerafinat nu ar trebui folosit la gatit, deoarece temperaturile ridicate ii pot afecta valoarea nutritionala. Poate fi folosit in salate sau adaugat in preparate dupa ce procesul de gatire s-a incheiat. Uleiul rafinat, pe de alta parte, are un punct de ardere mai inalt (215%), ceea ce inseamna ca poate fi folosit fara grija.[6] 

Pentru ingrijirea personala, putem cumpara produse ce contin acest ingredient sau putem folosi ulei de migdale simplu. Poate fi masat in piele, amestecat cu zahar pentru a pregati un scrub, adaugat in apa de baie, aplicat pe buze sau pe unghi si cuticule.[2]

 Uleiul de migdale este un produs versatil, ce poate fi utilizat in diverse moduri, si ale carui beneficii pentru sanatate si frumusete sunt adesea laudate. Este usor de gasit in magazine, farmacii sau online si sunt putine riscuri asociate cu folosirea acestuia. 

Persoanele alergice la nuci sau cu piele sensibila ar putea experimenta reactii adverse. Daca alegi sa folosesti acest gen de ulei in bucatarie, ai grija ce cumperi; nu toate tipurile de ulei de migdale sunt comestibile.[2] 

De asemenea, nu uita ca nu toate beneficiile sale au fost confirmate de studiile efectuate pana in prezent. Cere sfatul unui medic inainte de a-l utiliza. 

Bibliografie: 

  1. Acharjee, Subroto, et al. “Low Levels of High-Density Lipoprotein Cholesterol and Increased Risk of Cardiovascular Events in Stable Ischemic Heart Disease Patients.” Journal of the American College of Cardiology, vol. 62, no. 20, Nov. 2013, pp. 1826–1833, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109713030829, 10.1016/j.jacc.2013.07.051. Accessed 10 Mar. 2022.
  2. Daniels, Lowri. “Almond Oil for Skin: Uses and Research.” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 29 Apr. 2020, www.medicalnewstoday.com/articles/almond-oil-for-skin. Accessed 10 Mar. 2022.
  3. Gannon, Mary C, and Frank Q Nuttall. “Control of Blood Glucose in Type 2 Diabetes without Weight Loss by Modification of Diet Composition.” Nutrition & Metabolism, vol. 3, no. 1, 23 Mar. 2006, nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-7075-3-16, 10.1186/1743-7075-3-16. Accessed 10 Mar. 2022.
  4. https://www.facebook.com/Drugscom. “Almond/Almond Oil.” Drugs.com, Drugs.com, 2021, www.drugs.com/npp/almond-almond-oil.html. Accessed 10 Mar. 2022.
  5. Hyson, Dianne A., et al. “Almonds and Almond Oil Have Similar Effects on Plasma Lipids and LDL Oxidation in Healthy Men and Women.” The Journal of Nutrition, vol. 132, no. 4, 1 Apr. 2002, pp. 703–707, academic.oup.com/jn/article/132/4/703/4687327, 10.1093/jn/132.4.703. Accessed 10 Mar. 2022.
  6. Kubala, Jillian. “Health Benefits and Uses of Almond Oil.” Healthline, Healthline Media, 30 Dec. 2017, www.healthline.com/nutrition/almond-oil. Accessed 10 Mar. 2022.
  7. Mori, Alisa M, et al. “Acute and Second-Meal Effects of Almond Form in Impaired Glucose Tolerant Adults: A Randomized Crossover Trial.” Nutrition & Metabolism, vol. 8, no. 1, 28 Jan. 2011, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3042001/, 10.1186/1743-7075-8-6. Accessed 10 Mar. 2022.
  8. Simon, Dagmar, et al. “Short- and Long-Term Effects of Two Emollients on Itching and Skin Restoration in Xerotic Eczema.” Dermatologic Therapy, vol. 31, no. 6, 24 Sept. 2018, p. e12692, onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/dth.12692, 10.1111/dth.12692. Accessed 10 Mar. 2022.
  9. “The Effect of Aloe Vera Gel and Sweet Almond Oil on Striae Gravidarum in Nulliparous Women.” The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine, 2018, www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14767058.2017.1325865?scroll=top&needAccess=true. Accessed 10 Mar. 2022.
  10. Timur Taşhan, Sermin, and Ayşe Kafkasli. “The Effect of Bitter Almond Oil and Massaging on Striae Gravidarum in Primiparaous Women.” Journal of Clinical Nursing, vol. 21, no. 11-12, 17 May 2012, pp. 1570–1576, onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2702.2012.04087.x, 10.1111/j.1365-2702.2012.04087.x. Accessed 10 Mar. 2022.
  11. Wien, Michelle, et al. “Almond Consumption and Cardiovascular Risk Factors in Adults with Prediabetes.” Journal of the American College of Nutrition, vol. 29, no. 3, June 2010, pp. 189–197, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20833991/, 10.1080/07315724.2010.10719833. Accessed 10 Mar. 2022.
  12. Zeichner, Joshua A. “The Use of an Over-The-Counter Hand Cream with Sweet Almond Oil for the Treatment of Hand Dermatitis.” JDDonline - Journal of Drugs in Dermatology, 5 Jan. 2018, jddonline.com/articles/the-use-of-an-over-the-counter-hand-cream-with-sweet-almond-oil-for-the-treatment-of-hand-dermatitis-S1545961618P0078X/. Accessed 10 Mar. 2022.