L-Glutamina: Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

18. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit
L-Glutamina

 

Glutamina este un aminoacid important pentru organism, cu un rol esential in buna functionare a sistemului imunitar si dinamica tranzitului intestinal. La fel ca in cazul altor aminoacizi, exista doua forme diferite ale glutaminei: L-glutamina si D-glutamina. [1] 

Intre cele doua exista o usoara diferentiere, din punct de vedere al structurii moleculare. Despre D-glutamina, se poate spune că este relativ neimportantă pentru organismele vii, insa L-glutamina este o componentă de baza pentru indeplinirea anumitor functii vitale. [1] 

Corpul produce in mod natural l-glutamina, insa poate fi asimilata si prin consumul unor alimente. In acest articol explicam ca reprezinta mai exact acest compus organic, care sunt beneficiile de baza pe care le ofera si din ce surse alimentare se poate prelua. [1][2] 

Ce este L-glutamina?

L-glutamina este cel mai abundent amionoacid din sange si alte fluide organice, fiind prezent in alimente bogate in proteine (inclusiv cele de origine animala si vegetala) si suplimente alimentare. Mai importanta decat atat, este unul dintre cei 20 de aminoacizi (esentiali si neesentiali) determinanti pentru formarea blocurilor de proteine. [1][2] 

In conditii normale, organismul uman poate produce un nivel optim de L-glutamina. Insa in cazul unei posibile carente, echilibrul poate fi refacut prin administrarea de suplimente alimentare sau consumul anumitor alimente, conform recomandarilor oferite de specialist. [2] 

Posibile cauze ale deficientei de L-glutamina

Un nivel scazut ale acestui aminoacid ar putea fi determinat de: 

  • traume; 
  • infectii majore; 
  • antrenamente solicitante; 
  • tratamentul cu radiatii; 
  • chimioterapie; 
  • niveluri de stres semnificative. [2] 

In cazuri rare, deficienta de L-glutamina poate fi o manifestare a unei probleme de sanatate cu un caracter autoimun, precum HIV sau SIDA. De asemenea, poate fi cauzata de lipsa din alimentatie a surselor ce contin ponderi semnificative ale acestui aminoacid. [2] 

Surse alimentare de L-glutamina

Foarte multe alimente contin L-glutamina, iar un aport optim al acestui aminoacid este de 3 pana la 6 grame pe zi. Aceasta valoare poate varia, insa, in functie de dieta recomandata de medicul specialist, in cazul in care te confrunti cu alte probleme de sanatate. [1] 

Cele mai mari cantitati se regasesc in produsele alimentare de origine animala, datorita continutului ridicat de proteine. Exista, insa, o multime de plante ce contin un procent semnificativ de l-glutamina. [1] 

Conform unui studiu, realizat cu ajutorul unor tehnici avansate de laborator, pentru a determina valorile de L-glutamina din diferite alimente, iata care sunt unele dintre cele mai importante surse ale acestui aminoacid: 

  • ouale: 4.4% (0.6 g / 100 g oua);
  • carnea de vita: 4.8% (1.2 g / 100 g carne de vita); 
  • laptele degresat: 8.1% (0.3 g / 100 ml lapte degresat);
  • tofu: 9.1% (0.6 g / 100 g tofu); 
  • orezul alb: 11.1% (0.3 g / 100 g orez alb);
  • porumbul: 16.2% (0.4% / 100 g porumb).

Deoarece l-glutamina reprezinta un element important pentru formarea proteinelor, orice produs alimentar cu un anumit continut caloric va contine si un procent al acestui aminoacid. 

Insa pana in prezent, nu exista suficiente studii pentru a sustine cu exactitate valorile ponderilor de l-glutamina, decat la o lista limitata de produse alimentare. [1] 

Beneficii ale unui aport optim de l-glutamina

Atunci cand alimentele pe care le consumi asigura un aport zilnic optim al acestui aminoacid, procesul activeaza o serie de beneficii la nivelul intregului organism:

Stimuleaza buna functionare a sistemului imunitar 

Unul dintre cele mai importante roluri ale l-glutaminei este cel avut in dinamica proceselor sistemului imunitar. Acest compus organic reprezinta o resursa esentiala pentru celulele imunitare, inclusiv pentru celulele albe din compozitia sangelui (celule intestinale). [1] 

Insa in cazul unor pierderi de sange, se produce o scadere a nivelului de l-glutamina, ce afecteaza functiile sistemului imunitar. Daca necesarul depaseste capacitatea de productie organica, organismul va descompune rezervele de proteine pentru a elibera cantitati suplimentare ale acestui aminoacid. [1] 

De aceea, dietele bogate in proteine sau suplimentele alimentare pe baza de l-glutamina pot fi recomandate de medicul specialist, in cazul unor pierderi de sange semnificative: arsurile, interventiile chirurgicale complexe sau alte traume ce ar putea cauza sangerari. [1] 

Conform studiilor, se considera ca suplimentele cu l-glutamina pot reduce infectiile, contribuind, totodata, la o spitalizare mai scurta, in perioadele de recuperare medicala. In plus, s-a demonstrat ca imbunatatesc sansele de supravietuire, in cazul pacientilor aflati in stare critica. [1] 

Cu toate acestea, suplimentele pe baza de l-glutamina nu pot inlocui impactul semnificativ al unei diete bogate in proteine pentru un organism, astfel incat sa fie acoperit nivelul redus al acestui aminoacid. Consulta sfatul medicului specialist, privind aceasta speta medicata. [1]

Are un rol cheie pentru sanatatea intestinala

L-glutamina este o sursa importanta de energie pentru celulele intestinale, cu rol imunitar impotriva culturilor bacteriene din intestine. De asemenea, ajuta la mentinerea unei bariere sigure intre interiorul intestinului si celelalte parti vitale ale organismului, prevenindu-se astfel tranzitul bacteriilor si al toxinelor daunatoare (sindromul colonului permeabil). [1] 

Asadar, un nivel optim de L-glutamina ar putea fi esential in cazul pacientilor cu sindromul intestinului iritabil, ajutand la ameliorarea simptomelor specifice acestei afectiuni: 

  • balonare
  • constipatie; 
  • mucus alb in scaun;
  • tulburari cronice de stomac;
  • crampe; 
  • diaree. [2] 

Poate ajuta la imbunatatirea performantei sportive

Datorita rolului sau in formarea de noi blocuri proteice, aportul optim de l-glutamina poate stimula cresterea in masa musculara si rezistenta organismului la efort fizic ridicat. [1] 

Conform anumitor cercetari, suplimentele pe baza de l-glutamina ar putea ajuta la reducerea durerilor musculare si la imbunatatirea procesului de refacere a grupelor solicitate, in urma unor eforturi fizice de intensitate ridicata. [1] 

Rezultatele unui alt studiu au sugerat ca aportul de l-glutamina si carbohidrati ar putea contribui la reducerea valorilor unui marker sangvin, determinant pentru instalarea oboselii in organism, in timpul unor sesiuni de alergare ce au durat 120 de minute. [1] 

Insa exista si studii ce au aratat ca l-glutamina nu stimuleaza refacerea rezervelor de glicogen la nivelul musculaturii solicitate, atunci cand este administrata sub forma de supliment alimentar, alaturi de carbohidrati si anumiti aminoacizi. [1] 

Alte cercetari mai sunt necesare pentru a se putea demonstra faptul ca l-glutamina (din alimente sau suplimente alimentare) poate fi esentiala pentru stimularea cresterii musculare si a fortei, in timpul sesiunilor de antrenament. [1] 

Scopul acestui articol este unul pur informativ. Datele pe care ti le-am prezentat astazi nu inlocuiesc expertiza medicului specialist la care apelezi. Retine ca in urma unei evaluari de specialitate, expertul poate determina cu exactitate cauza pentru care te poti confrunta cu un nivel redus al l-glutaminei, recomandand astfel un tratament adecvat. 

Suplimentele alimentare pe baza de l-glutamina se administreaza doar ca urmare a recomandarilor medicale, deoarece nevoia pentru acest aminoacid poate varia de la un pacient la altul. In cazul unui consum excesiv, sau in lipsa unei informari corecte, pot aparea complicatii cu impact asupra sanatatii tale.