Cum alegi ce sport sa practici pentru a te mentine sanatos

26. 3. 2021 · Lavinia Serbu

Nu exista om sa nu-i placa miscarea, miscarea se afla in ADN-ul nostru. Primii oameni din lume au trebuit sa vaneze pentru a-si procura hrana. Alergau dupa prada, fugeau de animalele periculoase, cultivau plante, se deplasau dintr-o parte in alta. Adica se miscau. Miscarea facea parte din viata lor, iar conceptul de sedentarism avea sa fie inventat mult mai tarziu. Cel mai probabil, primii oameni nu petreceau mult timp stand pe loc.

Viata moderna, mai ales revolutia digitala, a schimbat fundamental lucrurile, astfel incat oamenii au ajuns astazi sa se miste mult mai putin si sa fie sedentari. Consecintele nu au intarziat sa apara, fiindca suntem din ce in ce mai bolnavi: prezentam risc de supraponderalitate, avem probleme cu articulatiile si coloana vertebrala, suntem anxiosi si depresivi, avem un sistem imunitar slabitracim des sau avem insomnii, acestea fiind doar cateva dintre problemele de sanatate cu care ne confruntam.

In acest articol vorbim despre sport, de ce este sanatos sportul pentru corpul tau, cum il alegi pe cel care ti se potriveste si ce trebuie sa faci pentru a ramane motivat atunci cand vrei sa faci miscare.

Cuprins:

  • Avantajele de a face sport
  • Cum alegi sportul care ti se potriveste?
  • Sfaturi pentru antrenamentul de acasa
  • Cum ramai motivat ca sa faci sport

Probabil ca toti oamenii iubesc sportul, dar n-au aflat inca. Cei mai multi au avut probabil la scoala profesori de sport nu foarte buni, care nu adaptau exercitiile pentru elevi, care cereau prea mult efort fizic indiferent de rezistenta elevului. Iar mai tarziu, poate au inceput sa practice sporturi care nu li s-au potrivit. Nu aveau destul antrenament pentru ele, au suferit accidentari, sau s-au descurajat din cauza unei febre musculare. Noi credem ca 2 lucruri sunt cu adevarat importante in ceea ce priveste exercitiile fizice pe care trebuie sa le facem constant:

  • sa decidem sa facem sport constant si sa intelegem de ce sportul este necesar pentru sanatatea noastra fizica si mintala.
  • din multitudinea de sporturi care exista sa-l alegem sau sa le alegem pe cele care ni se potrivesc, pentru ca ideea este ca trebuie sa ramai motivat.

Avantajele de a face sport

Exista probabil mai multe avantaje, dar ne oprim la cele mai importante. Asadar, este bine pentru sanatatea ta sa faci sport:

  • pentru ca te ajuta sa dormi mai bine (consumul de energie presupune un somn mai odihnitor dupa, astfel incat a doua zi te vei trezi in cea mai buna forma).
  • pentru ca te ajuta sa ai o alimentatie mai sanatoasa.
  • pentru ca sportul alunga stresul, anxietatea si tine departe de tine depresia.
  • pentru ca te ajuta sa te mentii in forma (in acest fel scapi si de chinuitoarele cure de slabire care mai mult streseaza decat dau rezultate).
  • pentru ca iti face sistemul imunitar mai puternic si te tine departe de raceli, virusi si alti agenti patogeni.
  • pentru ca iti da incredere in tine si te ajuta sa te simti mai bine (si mai fericit).
  • pentru ca te face sa arati mai tanar decat esti, pastreaza pielea intr-o forma buna. Sportul are un efect anti-aging.
  • pentru ca vei fi tentat sa scapi de viciile care iti controlau viata pe vremea cand nu faceai sport (fumatul de exemplu).
  • pentru ca ai mai multa incredere in tine, mai ales dupa ce vei constata schimbarile care au loc in corpul tau.
  • pentru ca imbunatateste postura si te scapa de durerile de coloana.

Acestea sunt cele mai importante motive pentru care ar trebui sa alegi sportul in viata ta, daca inca nu ai facut-o.

Cum alegi sportul care ti se potriveste?

 

Exista mai multe criterii dupa care iti poti alege sportul care ti se potriveste cel mai bine. Evident, ai toata libertatea sa optezi pentru mai multe tipuri de miscare.

Abilitatile fizice ale corpului

Nu este de ajuns sa vrei sa faci sport, trebuie sa poti sa faci sport. Asta inseamna ca nu trebuie sa te accidentezi si nici sa te descurajezi. Prin urmare, daca esti incepator, nu cere prea multe de la tine, nu lua ore avansate dintr-un sport doar fiindca este la moda. Consulta un medic inainte de a te apuca de anumite sporturi, sau ia-ti un antrenor personal care va adapta exercitiile la rezistenta si abilitatile tale fizice. Este foarte important sa-ti cunosti abilitatile si limitele de rezistenta ale corpului tau.

Alege sportul in functie de personalitatea ta

Gandeste-te de la inceput ce doresti: vrei sa faci sport doar pentru a socializa cu alte persoane, iti place competitia, vrei doar sa te mentii sanatos, iti place sa te misti in natura sau te simti mai confortabil in intimitatea casei tale? Alege in functie de ceea ce iti doresti tu, pentru ca este important sa te mentii motivat.

Incearca sa faci un sport chiar daca nu l-ai mai practicat niciodata

Orice sport am face, la un moment dat tot a existat o prima data. Prima data cand am intrat intr-o sala de gimnastica, ne-am urcat pe bicicletă, ne-am apucat de fitness, de tenis sau ne-am propus sa mergem pe jos, in fiecare zi, 10.000 de pasi. Indiferent de sportul pe care l-am practicat, a existat o prima data si am avut nevoie de curaj ca sa incepem. Retine intotdeauna ca miscarea este singura importanta. Sanatatea ta este prioritara, prin urmare alege sa ai grija de ea azi, nu maine, nu saptamana viitoare.

Alege un sport care sa-ti placa

Gaseste un sport care sa-ti placa, indiferent ca este vorba de mers pe jos, plimbari cu bicicleta, cu rolele, fitness, pilates, dans, inot. Nu ai nevoie de instructor, partener, competitor, trebuie doar sa-ti placa sa te misti, in felul tau si in ritmul tau. Miscarea nu este o sarcina pe care trebuie sa o indeplinesti, este o placere pe care ti-o faci pentru ca organismul iti permite sa te misti. Ai o oportunitate grozava sa-ti antrenezi corpul pentru ca sa-i fie bine si pentru ca tu sa beneficiezi de intreaga energia de care ai nevoie in fiecare zi.

Sportul nu este o moda

Daca unii escaladeaza munti sau stanci, altii alearga la maraton, iar altii practica ciclismul, nu este deloc nevoie sa faci ce fac ei. Este indicat sa-ti asculti corpul si sa faci ceea ce simte el nevoia sa faca. Poate simte nevoia de niste exercitii cardio, o plimbare in parc si cateva intinderi usoare.

Cat de importanta este personalitatea in alegerea sportului

 

Personalitatea este foarte importanta atunci cand vine vorba de ales sportul pe care vrei sa-l practici. Astfel:

  • daca esti o fire nervoasa, cu siguranta ai nevoie de un sport de concentrare, de strategie chiar. Poti practica un joc de echipa, sau orice alt sport presupune miscari ritmice, coordonate. Ideea este aceea ca trebuie sa eliberezi stresul acumulat peste zi sau in ultima perioada.
  • daca esti nervos si mereu tensionat, cel mai bine ar fi sa alegi intre inot, gimnastica si mersul pe jos in natura. Ai nevoie de miscare moderata, care sa-ti relaxeze corpul, dar si mintea.
  • daca esti o persoana foarte activa, atunci sportul de sala poate fi o optiune buna, pentru ca poti alege intre mai multe aparate, ai la indemana un instructor, poti socializa.
  • daca esti o persoana mai agresiva, temperamentala, foarte energica, atunci poate ar trebui sa incerci artele martiale, care necesita extrem de multa concentrare.

Sfaturi pentru antrenamentul de acasa

 

Poti foarte bine sa faci sport in tihna casei tale, dar trebuie sa stii ca antrenamentele de acasa nu sunt chiar la fel cu cele de la sala. Nu mai ai prin apropiere un instructor, nu ai aparatele si echipamentele de acolo. Cu toate acestea, poti sa optezi pentru a face sport de acasa, numai ca trebuie sa ai in vedere cateva aspecte:

  • stabileste un program de antrenament: de pilda, daca tu poti face sport mai degraba seara decat dimineata, atunci stabileste cateva sedinte pe saptamana la ora pe care o preferi si tine-te de ele. Importanta nu este perioada din zi in care faci antrenamentul, important este sa-l faci.
  • schimba exercitiile, ca sa nu te plictisesti. Monotonia nu este buna in sport. In plus, este indicat sa-ti surprinzi grupele de muschi cat mai des.
  • nu renunta daca ai febra musculara. Chiar daca scurtezi antrenamentul, nu renunta complet la el. Muschii sunt acum incalziti de miscarea la care au fost supusi, iar intensitatea durerii se amelioreaza. Febra musculara dispare in cel mult 2-3 zile, iar tu te vei simti mult mai bine.
  • hidrateaza-te adecvat. Fa intotdeauna sport cu o sticla de apa langa tine. Miscarea presupune transpiratie, iar corpul nu poate functiona adecvat daca nu este bine hidratat.
  • nu te lasa distras. Opreste notificarile telefonului, televizorul, indeparteaza de langa tine orice ti-ar putea capta atentia. Concentreaza-te doar asupra a ceea ce ai de facut.

Cum ramai motivat ca sa faci sport

 

Motivatia este cea mai importanta atunci cand este vorba despre sport, pentru ca tendinta persoanelor sedentare este aceea de a renunta foarte repede. Fie exercitiile sunt monotone, fie apare febra musculara, fie se instaleaza oboseala. Este mult mai comod (si nesanatos) sa nu faci nimic. Cum te poti motiva singur?

  • aminteste-ti ca scopul tau este acela de a-ti mentine sanatatea.
  • asociaza antrenamentul cu o muzica adecvata, care sa-ti sustina antrenamentul si dorinta de miscare. Alege melodii ritmate care te incarca de energie si buna dispozitie.
  • ppteaza pentru un echipament adecvat pentru sport, inclusiv incaltamintea, pentru a evita accidentarile.
  • alege un interval orar in care simti nevoia sa faci miscare si care iti poate da impulsul de energie de care ai nevoie.
  • in mod normal, ai avea nevoie cel putin de 150 de minute de mișcare pe saptamana. Poti sa faci sesiuni de 30 de minute pe zi si sa optezi pentru o zi pauza.

Miscarea este cea mai buna oportunitate pe care o ai pentru a avea un corp sanatos si pentru a te simti plin de viata.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la un pacient la altul si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat. Nu ezita sa mergi la medic pentru consult si indrumare, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Surse suplimentare de informare:

Realbuzz, „The Health and Fitness Benefits of Sport”: https://www.realbuzz.com/articles-interests/sports-activities/article/the-health-and-fitness-benefits-of-sport/

Manhattan Medical Arts, „Effects of Sports on General Health”: https://manhattanmedicalarts.com/blog/2019/09/25/effect-of-sports-on-general-health

Health Care, „Benefits of Sports for Adolescents”: https://www.muhealth.org/conditions-treatments/pediatrics/adolescent-medicine/benefits-of-sports

BetterHealth, „Sports and physical activity and our health”: https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/HealthyLiving/sports-and-physical-activity

Keck Medicine of USC. „6 seasons why team sports are good for your health”: https://www.keckmedicine.org/6-reasons-why-team-sports-are-good-for-your-health/

Insports, „15 health benefits of sports”: http://insportscenters.com/15-health-benefits-of-sports/

Sportandde.org, „The health benefits of sport and physical activity”: https://www.sportanddev.org/en/learn-more/health/health-benefits-sport-and-physical-activity

The Conversation, „Which sports are best foir health and long life?”: https://theconversation.com/which-sports-are-best-for-health-and-long-life-67636

Lavinia Serbu