Cum sa eviti problemele digestive in sezonul de primavara si de sarbatori?

4. 5. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit

Sezonul de primavara vine cu o serie de provocari in functionarea organismului nostru, sistemul imunitar fiind pus la incercare, pe fondul unui organism slabit, lipsit de vitaminele abundente din timpul verii. Este usor dificil sa ne adaptam stilul de viata dupa o perioada lunga de mancat mai mult si mai gras, cu putina miscare si o hidratare insuficienta. Chiar si energia si pofta de viata se activeaza greoi.

Stiai ca sezonul de primavara poate influenta chiar si modul in care functioneaza digestia? Unde sa mai adaugi si faptul ca luna mai este perioada in care ne revenim dupa masa de Paste. Sigur, drobul, sarmalele, friptura, ouale umplute, cozonacul si vinul, savurate alaturi de cei dragi, au un gust aparte. Si poti avea tihna fara chin – daca urmezi cativa pasi.

Cuprins

1. Ce este constipatia?

2. Cauzele constipatiei

3. Constipatia primavara

4. Constipatia si sarbatorile

5. Cum o poti preveni?

1. Ce este constipatia

In mod normal, alimentele se deplaseaza de-a lungul tractului digestiv prin contractii musculare. Pe parcursul acestui proces, in intestinul gros sunt absorbite apa si substantele nutritive. In cazul in care: alimentele pe care le-ai consumat contin prea putine fibre, nu consumi suficiente lichide, sau nu faci suficienta miscare, continutul intestinal este transportat mai lent prin intestine. Acest fapt are drept consecinta absorbtia unei cantitati mai mari de lichide si astfel scaunul poate deveni uscat si de consistenta tare [1] .

2. Cauzele constipatiei

  • Dieta saraca in fibre;
  • Deshidratarea;
  • Lipsa exercitiilor fizice;
  • Calatorii sau alte schimbari in rutina;
  • Sarcina;
  • Varsta mai inaintata;
  • Stresul;

3. Constipatia primavara

Primavara, avem tendinta sa iesim mai mult in casa si sa ne miscam, dar mobilizarea nu este deloc usoara dupa o iarna lunga. In acelasi timp, sursa de lumina nu se poate compara cu vara, cand este favorizata absorbtia de Vitamina D. Sunt multe aspecte care duc la tulburari afective de sezon. Te poti inca obosit, anxios, cu pofta de mancare mai mare decat vara.

Stresul in general reprezinta un motiv pentru care digestia ta este posibil sa nu mai functioneze la fel de bine. Este cunoscut faptul ca inclusiv momentele de bucurie – cum ar fi sarbatorile sau vacantele de primavara – pot constitui o sursa de stres. Cumparaturi, bagaje,  decorat casa, curatenie, gatit, organizare – se aduna!

Nici apa nu consumam cat ar trebui. Acest lucru poate duce la deshidratare si, in cele din urma, poate duce la miscari intestinale neregulate. In plus, oamenii se pot confrunta si cu probleme legate de constipatie din cauza consumului crescut de alimente solide, satioase, mai greu de digerat. Nu este un lucru neaparat gresit, pentru ca ai nevoie de vitamine, minerale si nutrienti in sezonul de primavara, pentru a sustine sistemul imunitar si a avea suficienta energie. Dar nu trebuie sa uiti ca fiecare aliment trebuie consumat cu masura, iar o dieta echilibrata iti va ajuta sistemul digestiv sa functioneze bine. [2]

4. Constipatia in perioada sarbatorilor

Uneori e greu sa spui stop la mancare, tentatiile sunt atat de mari! Drob, sarmale, cozonac, salata boeuf, friptura – uneori servite toate la o masa. Si daca mergi in vizita sau esti in vacanta si vrei sa te rasfeti, chiar e greu sa refuzi. Daca iei in calcul toate valorile nutritionale ale „meniului” din vacanta, spre exemplu, realizezi ca poate mananci in ziua aia echivalentul unor meniuri pe intreaga saptamana. Sigur, papilele gustative sunt fericite, dar masa copioasa vine la pachet cu senzatia de preaplin, disconfort digestiv, balonare, crampe, constipatie. [3]


In vacante tindem de asemenea sa consumam mai mult alcool – care este, insa, un diuretic. Determina organismul sa elimine fluidele din sange prin sistemul renal, intr-un ritm mult mai rapid decat alte lichide, iar asta (ai ghicit!) duce la deshidratare. [4]

5. Cum o poti preveni? [5]

  • Incearca sa ai mese mai dese, dar mai echilibrate – nu trebuie sa consumi totul la o masa!
  • Daca ai exagerat cu cina, la micul dejun opteaza pentru un meniu foarte usor – fructe, iaurt, cereale integrale.
  • Carafa cu apa sa fie in permanenta pe masa de sarbatori – ii poti da gust, daca vrei, cu diverse combinatii de fructe.
  • Daca afara e prea frig, creeaza-ti in casa un spatiu unde poti face miscare in fiecare zi.
  • Evita excesul de alcoolul si cofeina
  • Incearca sa pastrezi o rutina, chiar daca esti in vacanta.
  • Legumele nu trebuie sa lipseasca din meniu!
  • Daca ai o problema sau te deranjeaza ceva, ar fi indicat sa discuti cu familia sau prietenii [6].

Mananca sanatos si moderat, hidrateaza-te, fa miscare si bucura-te de viata!