Ce este siliciul si ce beneficii are asupra organismului

6. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Siliciul

Nu mai este niciun secret faptul ca vitaminele si mineralele sunt elemente care sustin buna functionare a organismului uman. Lipsa unei singure vitamine poate periclita sanatatea intregului organism, si desi importanta lor este de necontestat, in lipsa mineralelor, vitaminele nu-si pot indeplini rolul propriu-zis. Cu toate ca organismul nostru are capacitatea de a sintetiza cateva vitamine, acesta nu poate fabrica mineralele.

Am vorbit pe blog cu numeroase ocazii despre importanta minerarelor pentru sanatate, de la rolul zincului in organism, pana la magneziu, un mineral esential pentru sanatatea inimii si efectele benefice ale seleniului. Articolul de astazi este dedicat unui alt mineral, ale carui efecte benefice asupra organismului sunt adesea subestimate: siliciul. Cunoscut si sub numele de „mineralul frumusetii”, siliciul este unul dintre cele mai eficiente remedii utilizate pentru curele de intinerire si regenerare. 

Ti-am starnit curiozitatea si vrei sa descoperi cat mai multe informatii despre acest mineral benefic frumusetii? Iata ce este siliciul si care sunt beneficiile pe care le aduce organismului! 

Ce este siliciul? 

Siliciul este un mineral natural, al doilea cel mai abundent de pe pamant, dupa oxigen. Suplimentele alimentare cu siliciu sunt uneori folosite ca medicament. Nu este clar inca daca siliciul are o functie bine stabilita in corpul uman, insa exista dovezi ca acest mineral ar putea avea rol in formarea oaselor si a colagenului. 

Desi la nastere avem o cantitate mai mare de siliciu decat calciu in organism, pe masura inaintarii in varsta proportia se inverseaza, favorizand imbatranirea. Siliciul este prezent in urme mici in organism si este un ingredient esential pentru intarirea tesuturilor conjunctive, a oaselor si a articulatiilor, precum si pentru ingrijirea pielii, a parului si a unghiilor. 

  Ce este siliciul

Care este functia siliciului? 

Siliciul este necesar organismului pentru sinteza colagenului si a elastinei, fiind important si pentru sanatatea tesuturilor conjunctive, a oaselor, a cartilajelor, tendoanelor si articulatiilor. Am discutat intr-un articol anterior despre ce este colagenul si cum sa ajutam stimularea productiei acestuia, caci el ofera suport tesuturilor, in timp ce elastina ofera elasticitate tesuturilor, pielii, parului si vaselor de sange. 

In plus fata de tesutul conjunctiv, sanatatea osoasa si beneficiile asupra pielii, parului si unghiilor, siliciul joaca un rol important si in ceea ce priveste protectia impotriva toxicitatii aluminului si protectia tesutului arterial. 

Beneficiile siliciului pentru organism 

Unele dintre cele mai importante beneficii pentru organism ale siliciului pe care ar trebui sa le cunosti sunt urmatoarele: 

Sustine sanatatea pielii, a parului si a unghiilor 

Exista un motiv pentru care siliciul este denumit „mineralul frumusetii”. Intr-un studiu din 2015, 50 de femei cu pielea afectata din cauza radiatiilor UV au observat schimbari pozitive la nivelul parului, pielii si unghiilor, in urma administrarii suplimentelor alimentare cu siliciu timp de 20 de saptamani. 

Asa cum mentionam in randurile anterioare, siliciul sustine productia de colagen, cea mai abundenta proteina din organism. Deoarece productia de colagen scade pe masura inaintarii in varsta, siliciul este un element de baza in formarea colagenului. Conform studiului mentionat, siliciul furnizeaza nutrienti esentiali pentru sanatatea scalpului si a foliculilor de par, ajuta la mentinerea fermitatii si elasticitatii pielii si are un efect pozitiv asupra fragilitatii unghiilor, prin aportul de acid ortosilicic.

  Beneficiile siliciului pentru organism

Sustine buna functionare a sistemului imunitar 

Deoarece siliciul este un element vital al pielii si al tesutului digestiv, acesta poate ajuta si la prevenirea diverselor probleme de sanatate sau a infectiilor. Si cum pielea si sistemul digestiv sunt primele linii de aparare pe care le avem impotriva agentilor patogeni, acest mineral sprijina activitatea sistemului nostru imunitar, motiv pentru care poate fi regasit pe lista ingredientelor suplimentelor pentru imunitate si protectie.  

Imbunatateste sanatatea articulatiilor 

Colagenul este vital pentru sanatatea articulatiilor, tesutul conjunctiv sau ligamente si cartilaje, prin urmare siliciul este de asemenea important. Acest mineral confera rezistenta si elasticitate colagenului, in asa fel incat articulatiile devin mult mai flexibile. Multi oameni folosesc suplimente cu siliciu pentru ameliorarea durerilor articulare si a simptomelor artritei.  

Sustine sanatatea oaselor 

Exista multe studii care arata ca prezenta siliciului ajuta organismul sa foloseasca calciul. Siliciul este vital pentru sanatatea oaselor si prevenirea eventualelor fracturi, pe masura inaintarii in varsta. Dintii si gingiile primesc, de asemenea, sustinere din partea acestui mineral natural. 

Protejeaza sistemul cardiovascular 

Deoarece siliciul fortifiaza vasele de sange, acest mineral are capacitatea de a proteja sistemul cardiovascular. Exista unele dovezi conform carora siliciul poate ajuta la compensarea calcificarii placii arteriale.  

Poate ajuta la ameliorarea simptomelor Alzheimerului 

Exista unele dovezi care atesta ca acumularea de aluminiu poate contribui la aparitia Alzheimerului si un studiu recent a aratat ca siliciul ar putea juca un rol in eliminarea aluminiului din organism. Desigur, e nevoie de mai multe cercetari, insa este incurajator faptul ca siliciul ne poate ajuta sa eliminam acest metal raspandit in mediu, produsele de infrumusetare sau alimente. 

  Ajuta la ameliorarea simptomelor Alzheimer

Administrarea siliciului 

Majoritatea oamenilor nu au un aport de siliciu semnificativ in dieta lor. Si acest lucru se intampla pentru ca acest mineral nu se acumuleaza in organism, ci este inlaturat de rinichi. Administrarea vitaminelor si suplimentelor alimentare cu siliciu este una dintre cele mai bune modalitati prin care corpul nostru poate retine siliciul. 

Organismul uman are capacitatea de a asimila doar siliciul organic, iar extractele din bambus sau coada-calului sunt cele mai bogate si importante surse vegetale de siliciu, in forma organica. Poti consuma aceste plante sub forma de suplimente alimentare cu minerale sau tincturi.

Aportul zilnic de siliciu recomandat este cuprins intre 20 si 50 miligrame. Plantele absorb acidul ortosilicic din sol si il transforma in siliciu polimerizat, motiv pentru care alimentele precum cerealele, ovazul si legumele au o concentratie mare de siliciu. 

Cum se manifesta lipsa siliciului in organism? 

Deficitul de siliciu se poate manifesta prin afectarea sanatatii pielii si a parului, dar si prin deshidratarea si fragilitatea unghiilor. In urma studiilor efectuate pe animale, s-a observat ca lipsa siliciului in organism incetineste vindecarea ranilor si produce scaderea densitatii oaselor, crescand astfel riscul de fracturi osoase.  

Produse bogate in siliciu 

Coada-calului si pulberea de siliciu au cea mai mare concentratie de siliciu, insa exista si minerale lichide din care poti obtine mai mult decat un singur mineral principal. De retinut este faptul ca, desi siliciul este un mineral important, organismul are nevoie si de minerale precum magneziul, calciul, fierul, zincul, manganul, potasiul, fosforul si multe altele. 

Sursele alimentare de siliciu includ: cerealele integrale, fasolea verde, orezul, castravetii, rosiile, telina, sparanghelul, cartofii dulci, prazul, capsunile. 

Produse bogate in siliciu

Posibile efecte adverse 

In general, siliciul este considerat sigur pentru persoanele lipsite de afectiuni medicale. Cu toate acestea, daca decizi sa aduci organismului aportul de siliciu prin suplimente de coada-calului, de pilda, trebuie sa tii cont ca acesta nu este o planta care sa fie utilizata continuu, pe termen lung, deoarece poate provoca tulburari stomacale. 

De asemenea, coada-calului actioneaza ca un diuretic, eliminand potasiul din organism, ceea ce poate interfera cu anumite medicamente sau poate conduce la probleme ale ritmului inimii. Mai mult decat atat, aceasta planta contine o enzima numita tiaminaza, care distruge vitamina B1 si poate provoca simptome de toxicitate neurologica la persoanele cu deficit de tiamina. 

Prin urmare, inainte de a incepe administrarea suplimentelor cu siliciu organic, este important sa te consulti intotdeauna cu medicul, cu atat mai mult daca te confrunti cu o problema de sanatate sau urmezi un tratament medicamentos. 

Posibile efecte adverse 

Speram ca acest articol te-a convins de faptul ca siliciul face parte din categoria „minerarelor pentru frumusete” si sanatate, aducand o serie de beneficii organismului, mai ales atunci cand este asimilat alaturi de alti compusi care imbunatatesc starea de sanatate. Asigura-ti si tu aportul zilnic necesar de siliciu prin suplimente si alegeri alimentare sanatoase, iar organismul si aspectul general vor avea doar de castigat! 

Referinte: 

  1. “Silicon: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1096/silicon. 
    Accessed 30 June 2022. 
  2. KR;, Martin. “Silicon: The Health Benefits of a Metalloid.” Metal Ions in Life Sciences, U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24470100/. 
    Accessed 30 June 2022.
  3. Araújo, Lidiane Advincula de, et al. “Use of Silicon for Skin and Hair Care: An Approach of Chemical Forms Available and Efficacy.” Anais Brasileiros De Dermatologia, Sociedade Brasileira De Dermatologia, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4938278/.  
    Published May-June 2016. Accessed 30 June 2022.
  4. Davenward S;Bentham P;Wright J;Crome P;Job D;Polwart A;Exley C; “Silicon-Rich Mineral Water as a Non-Invasive Test of the 'Aluminum Hypothesis' in Alzheimer's Disease.” Journal of Alzheimer's Disease : JAD, U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22976072/. 
    Accessed 30 June 2022.