Vitamina B5 (acid pantotenic): beneficii, surse si rolul acesteia in organism

5. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit

Vitamina B5

Vitamina B5 sau acidul pantotenic face parte din complexul de vitamine B si se remarca datorita rolului sau in procesul de metabolizare a nutrientilor energetici, de pilda carbohidratii, aminoacizii sau lipidele. In cele ce urmeaza iti vom povesti mai multe despre beneficiile sale, dar si despre riscurile asociate consumului insuficient sau supradozajului! 

Ce este vitamina B5?

Asa cum spuneam si mai sus, vitamina B5, precum B1, B2, B3 sau B9, joaca un rol foarte important in cadrul mai multor procese vitale pentru organism. Pe langa metabolizarea nutrientilor energetici, tot vitamina B5 este repsonsabila si de sinteza in organism a steroizilor, mai exact a colesterolului si a derivatilor lui, adica hormonii sexuali si sarurile biliare. 

Se regaseste in aproape orice aliment consumat si este solubila in apa, adica nu poate fi stocata de catre organism. Doza zilnica este de 5 mg pentru adulti, 6 mg pentru femei in timpul sarcinii si 7 mg pe perioada alaptarii. Pentru copii, doza variaza intre 2 mg si 5 mg, luand in calcul varsta. 

Care sunt proprietatile vitaminei B5

Cel mai probabil nu ai auzit foarte des despre aceasta vitamina, asta si din cauza faptului ca un deficit de vitamina B5 este destul de rar intalnit. Desi doza zilnica este foarte usor de procurat dintr-o multime de alimente, pentru ca vitamina B5 sa-si faca treaba cum trebuie ea va avea nevoie si de alte minerale si vitamine. Printre proprietatile cele mai importante ale acestei vitamine se numara: 

  • Faptul ca este hidrosolubila. Asa cum ziceam si mai sus, vitamina B5 se va dizolva in apa, ceea ce inseamna ca va fi foarte usor de asimilat de catre organism. In acelasi timp, orice exces va fi eliminat foarte usor, fie prin urina, fie prin transpiratie;
  • Faptul ca rezista la caldura. Cu alte cuvinte, nu este foarte stabila. Desi isi va pastra stabilitatea intr-un mediu neutru, ea va fi foarte usor distrusa de caldura. Ce trebuie sa intelegem din asta? Gatirea alimentelor va distruge acidul pantotenic. In plus, vitamina este sensibila si la mediul alcalin sau acid, ceea ce inseamna ca va disparea si in contact cu bicarbonatul de sodiul sau cu otetul. Asadar, pentru un aport ridicat de vitamina B5 se recomanda consumarea legumelor crude, nu gatite. 

Ce beneficii are vitamina B5

Cel mai des auzim despre vitamina B5 si beneficiile pentru piele sau vitamina B5 si beneficiile pentru par, dar lista este mult mai lunga! Iata lista completa de beneficii ale acestei vitamine: 

  • Ajuta la sintetizarea coenzimei A, deci produce energia necesara pentru restul celulelor;
  • Sintetizeaza acizii grasi, ajuta la metabolizarea hormonilor steroizi, dar si neurotransmitatori;
  • Ajuta la procesul de utilizarea a proteinelor, a carbohidratilor, dar si a vitaminei D;
  • Promoveaza cresterea parului si previne ingrasarea acestuia, prin aportul sau la productia de melanina. Apropo de par, afla mai multe si despre vitamina E;
  • Ajuta la pastrarea functiilor normale ale pielii, mai exact sustine hidratarea si pastrarea elasticitatii pielii;
  • Ajuta la buna functionare a sistemului imunitar;
  • Mentine sanatatea sistemului digestiv, prin asimilarea si folosirea altor vitamine;
  • Se poate incorpora in tratamentul diabeticilor, deoarece poate fi benefica la prevenirea angiopatiei diabetice. 

Anumite studii sustin si faptul ca, luata drept supliment alimentar, vitamina B5 este posibil sa contribuie la reducerea nivelului de colesterol rau din organism. Totusi, sunt inca necesare si alte studii pe aceasta tema, iar administrarea de suplimente alimentare sau remedii naturiste trebuie sa se faca doar la recomandarea unui medic, eficienta lor nefiind inca dovedita stiintific. De altfel, dieta si nutritia sunt subiecte foarte serioase, in legatura cu care este de preferat sa urmam sfatul specialistilor. 

Apropo de dieta, vitamina B5 ingrasa sau te ajuta sa slabesti? Asa cum am zis si mai sus, ea este absolut necesara pentru ca celulele sa poate produce energie. Alimentele sunt transformate in energie prin procesul de indepartare a acumularilor sub forma de grasimi. Pe deasupra, ea ajuta flora bacteriana intestinala, deci in faciliteaza procesele digestive, astfel evitandu-se balonarea. 

In plus, acidul pantotenic poate sa ajute la gestionarea senzatiei de foame. Astfel, putem spune ca vitamina B5 va fi utila pentru pierderea in greutate, dar doar atata timp cat urmezi o dieta sanatoasa si echilibrata, fara excese. 

Surse de vitamina B5

Numele acidului pantotenic vine de la faptul ca se gaseste in o multime de surse de hrana, ceea ce inseamna ca poate fi gasit in majoritatea alimentelor, cu precadere in carne oua si lapte, dar si in peste, crustacee, cereale integrale sau fructe proaspete sau uscate. 

Pe lista alimentelor bogate in vitamina B5 vei descoperi: 

  • Ficat de vita;
  • Caviar;
  • Icre de sturion;
  • Lapte de vaca;
  • Inima de vita;
  • Arahide;
  • Pastrav;
  • Oua de gaina;
  • Homar;
  • Nuci si alune uscate;
  • Orez brun;
  • Carne de miel;
  • Piept de pui;
  • Avocado;
  • Sunca cruda sau prajita;
  • Pudra de cacao;
  • Somon;
  • Hering;
  • Castane uscate;
  • Curmale, smochine si caise deshidratate;
  • Calamar;
  • Rodii;
  • Iaurt grecesc;
  • Coacaze negre;
  • Portocale;
  • Banane;
  • Capsune;
  • Boabe de soia, seminte de floarea soarelui;
  • Cartofi dulci;
  • Broccoli;
  • Varza kale;
  • Germeni de grau;
  • Drojdie de bere;
  • Carne de curcan si de rata;

Simptome carenta vitamina B5

Deficitul de vitamina B5/acid pantotenic este rar intalnit, avand in vedere lunga lista pe care am oferit-o si mai sus. In cazul exceptiilor, cel mai probabil este vorba de un factor specific, de pilda: 

  • Abuz de alcool. El impiedica absorbtia de vitamina B5, asadar in urma abuzului, chiar daca alimentatia este una corecta, se va produce un deficit;
  • Fumatul/medicamentele. Alti factori care sunt capabili sa inhibe absorbtia de vitamina B5;
  • Malnutritia. O dieta slab calitativa, caracteristica tarilor din lumea a treia, poate provoca stari de hipovitaminoza;
  • Tulburari de alimentatie. Vorbim despre bulimie si anorexie, afectiuni ce pot provoca stari de malnutritie. In acest caz, ori nu exista un aport adecvat de vitamina B5, ori nu se absoarbe suficient;
  • Dezechilibre ale florei intestinale. Un dezechilibru poate determina absorbtia insuficienta, mai ales dat fiind faptul ca bacteriile intestinale contribuie si la producerea acidului pantotenic. 

Asadar, in cazul in care un pacient se regaseste in situatiile de mai sus, el sau ea se va confrunta cu lipsa de energie, care la randul ei va genera oboseala, iritabilitate, crampe musculare sau parestezie. 

Alte probleme constatate sunt insomnia, greata, starea generala de rau si varsaturile. In plus, un metabolism energetic redus poate provoca nu doar disconfort abdominal, dar si pierderea parului, leziuni cutanate sau/si incetinirea cresterii si compromiterea sistemului imunitar.  

Contraindicatii vitamina B5

Sunt cunoscute deja simptomele excesului de vitamine, dar are contraindicatii vitamina B5? Desi acidul pantotenic este prescris drept supliment pentru diverse boli, nu exista la acest moment suficiente dovezi stiintifice care sa-i demonstreze eficienta. 

In cazul in care se administreaza o doza mult prea mare de acid pantotenic, vorbim aici despre doze egale sau mai mari de 10 grame pe zi, vor fi resimtite urmatoarele efecte adverse: 

  • Dureri abdominale si diaree, posibila deshidratare;
  • Cresterea nivelului de trigliceride;
  • Incapacitatea de a metaboliza proteine;
  • Umflarea tesuturilor, din cauza retentiei de fluide. Zonele respective pot fi sensibile la atingere si pot cauza mancarimi. 

Nu in ultimul rand, B5 poate interactiona cu o serie de medicamente, asadar orice supliment va fi luat doar cu recomandarea medicului curent. Asadar, nu uita sa-l consulti! 

Apopo de contraindicatii, afla mai multe si despre vitamina K!