Loboda - beneficii, proprietati, contraindicatii

7. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Loboda

Legumele verzi, cu frunze sunt printre cele mai populare alimente atunci cand vine vorba despre un stil de viata sanatos. Desi varza kale este adesea considerata vedeta verdeturilor, loboda este, de asemenea, impresionanta pentru gama sa larga de beneficii nutritionale.

Fiind cultivata in intreaga lume, planta inrudita cu spanacul si sfecla este apreciata pentru capacitatea sa de a creste in soluri sarace, dar si pentru nevoia scazuta de apa si lumina.

Valori nutritionale pentru loboda

Exista multe tipuri de loboda, dintre care unele au tulpini colorate sau fibre accentuate. Regasita adesea si sub denumirea de spanac francez, frunzele si tulpinile sale ofera o abundenta de vitamine, minerale si compusi esentiali organismului.

Doar 1 cana (175 grame) de loboda fiarta contine [4]:

  • Calorii: 35;
  • Proteine: 3,3 grame;
  • Carbohidrati: 7 grame;
  • Fibr3: 3,7 grame;
  • Vitamina K: 477% din DZR (Doza Zilnica Recomandata);
  • Vitamina A: 60% din DZR;
  • Magneziu: 36% din DZR;
  • Vitamina C: 35% din DZR;
  • Cupru: 32% din DZR;
  • Mangan: 25% din DZR;
  • Fier: 22% din DZR;
  • Vitamina E: 22% din DZR;
  • Potasiu: 20% din DZR;
  • Calciu: 8% din DZR.

Astfel, o portie mica de spanac francez gatit acopera nevoia zilnica de vitamina K si ofera o doza consistenta de vitamina A, vitamina C si magneziu. Mai mult, loboda este o sursa importanta de fier, cupru, potasiu, calciu si vitamina E.

Beneficiile lobodei asupra organismului

1. Poate stimula metabolismul

Proteinele, mineralele si vitaminele din loboda pot contribui la reglarea hormonala si la formarea de reactii enzimatice, atat de esentiale pentru mentinerea functionarii organismului. [1]

De asemenea, nivelurile ridicate de fier si calciu stimuleaza crearea de celule rosii din sange, circulatia si oxigenarea tesuturilor, dar si a sistemelor de organe. Astfel, consumul regulat de loboda poate creste eficienta metabolica generala a corpului [2]. 

2. Poate imbunatati sanatatea digestiva

Ca si alte legume cu frunze, loboda este, de asemenea, bogata in fibre dietetice - esentiale pentru sanatatea digestiva. Fibrele contribuie la peristaltismul intestinal, asigurand trecerea lina a bolului alimentar prin acesta.

De asemenea, consumul de loboda ajuta la producerea de suc biliar care ajuta la digestia alimentelor si a fibrelor, proces esential pentru eliminarea toxinelor din organism. Mai multe cercetari au dovedit ca aportul de loboda poate preveni, in plus, riscul de a dezvolta diverse tipuri de afectiuni ale sistemului digestiv, cum ar fi cancerul de colon, constipatia sau balonarea [3].

3. Contribuie la mentinerea sanatatii sistemului imunitar

Loboda este bogata in cantitati generoase de vitamina C, care poate contribui la eliminarea riscului de a contacta diferite tipuri de boli cauzate de bacterii, virusuri si alti agenti patogeni. 

Vitamina C este un antioxidant puternic, care lupta impotriva radicalilor liberi si impiedica deteriorarea oxidativa a celulelor sanatoase, prevenind, astfel degenerescenta organelor. In plus, vitamina C este responsabila de stimularea productiei de celule albe din sange - esentiale pentru sustinerea unui sistem imunitar puternic si rezistent. 

Cercetarile au depistat ca un consum regulat de loboda poate sustine sanatatea sistemului imunitar, scazand totodata frecventa afectiunilor comune, cum ar fi raceala, febra, gripa etc. [4]

4. Sustine buna functionare a rinichilor

Datorita prezentei fibrelor dietetice, loboda poate avea un usor efect laxativ si diuretic. Acest lucru ajuta la purificarea rinichilor si la eliminarea rapida a toxinelor, a sarurilor in exces, a apei si chiar a grasimilor din organism. Prin provocarea urinarii frecvente, rinichii filtreaza nutrientii din organism si contribuie la sanatatea vezicii biliare. 

5. Poate preveni anemia

Precum si ceilalti membri ai familiei sale, loboda poate fi benefica pentru persoanele care sunt expuse riscului de a dezvolta anemie. Fierul din spanacul francez ajuta organismul sa mentina ridicat numarul de celule rosii din sange, sa tina hormonii sub control si, de asemenea, sa regleze nivelul hemoglobinei din organism [5]. Acest lucru este important pentru pacientii care nu pot asimila fierul in mod natural si pentru cei care sufera de anemie. 

6. Poate contribui la pierderea in greutate

Excesul ponderal este o lupta cu care se confrunta foarte multe persoane. Fibrele dietetice din loboda ajuta la mentinerea satietatii pentru o perioada mai lunga de timp, aducand, totodata, un aport minimum de calorii. [2].

Astfel, consumul de loboda in cadrul dietelor de slabire poate contibui la crearea unui deficit caloric, esential pentru reducerea greutatii corporale, in timp ce asigura un aport optim de minerale si nutrienti.

Riscuri potentiale pentru sanatate

Loboda in alimentatie

Desi loboda poate fi un atu pentru sanatate, unii oameni ar putea fi nevoiti sa o evite sau sa limiteze consumul. 

Unul dintre motive poate fi cantitatea ridicata de vitamina K - persoanele care iau comprimate cu scopul de a dilua sangele pot fi nevoite sa evite loboda, deoarece vitamina K poate interfera cu tratamentul medicamentos pe care il urmeaza. 

De asemenea, loboda poate provoca reactii alergice. Desi mai putin frecvente, alergiile la loboda se pot manifesta prin urticarie, mancarime sau umflaturi. Pentru a evita reactii adverse, este recomandat sa consultati medicul daca ati fost diagnosticat cu diverse probleme de sanatate.

Loboda este o planta cu multiple beneficii pentru sanatate - introducerea acesteia in alimentatie poate contribui la mentinerea greutatii in parametri optimi, dar si la reglarea sistemului digestiv sau la prevenirea diverselor afectiuni. 

Referinte:

  1. Sulphated flavonoid glycosides from leaves of Atriplex hortensis | SpringerLink
  2. Weight loss effects from vegetable intake: a 12-month randomised controlled trial - PMC (nih.gov)
  3. Atriplex hortensis L. as a leafy vegetable, and as a leaf protein concentrate plant | SpringerLink
  4. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/170401/nutrients 
  5. Vitamin K - Health Professional Fact Sheet (nih.gov)