Ceaiul de menta - beneficii, proprietati, contraindicatii

10. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Daca s-ar face o lista cu cele mai populare ceaiuri din lume, cu siguranta cel de menta s-ar regasi printre acestea. Aromata si revigoranta, aceasta licoare este delicioasa atat calda, cat si rece, simpla sau in combinatie cu alte plante. 

Gustul este, bineinteles, unul dintre motivele ce explica popularitatea sa. Nu putem uita insa nici de numeroasele beneficii pe care le poate aduce menta organismului nostru. Continua sa citesti pentru a afla care sunt acestea. 

Beneficiile si proprietatile ceaiului de menta  

Menta este un gen de plante ce apartine familiei Lamiaceae. Exista mai multe specii de menta, dar, dintre acestea, cea mai des folosita, cel putin atunci cand vine vorba de ceai, este izma buna (Mentha piperita). 

Aceasta planta poate fi utilizata in mai multe scopuri. De exemplul, uleiul de menta se regaseste pe lista de ingrediente a multor produse cum ar fi cele de infrumusetare, pasta de dinti sau guma de mestecat. De asemenea, menta este folosita in anumite preparate culinare, dar si in diverse bauturi alcoolice si non-alcoolice.[12]

Ceaiul de menta este una dintre bauturile preferate de multi dintre noi, uneori strict din punct de vedere al gustului. Daca tinem cont si de posibilele beneficii ale acestei infuzii, nu este de mirare ca este consumata atat de des. 

Inainte de a vorbi despre beneficiile ceaiului de menta, trebuie sa mentionam totusi ca acestea nu au fost confirmate si din punct de vedere stiintific. Cercetarile efectuate pana in prezent s-au concentrat pe proprietatile altor produse ce pot fi obtinute din menta. Faptul ca nu au fost confirmate inca de studii nu inseamna insa ca ele nu exista. Acestea fiind spuse, sa vorbim despre cateva dintre posibilele beneficii ale ceaiului de menta.

1. Poate ameliora problemele digestive

Ceaiul de menta este adesea consumat de catre persoanele care se confrunta cu probleme digestive precum flatulenta, balonare sau indigestie.  

Mai multe studii[2], la care au participat aproape 2000 de persoane care sufereau de diferite tulburari gastrointestinale acute si functionale, au aratat ca uleiul de menta poate contribui la scaderea duratei, frecventei si intensitatii durerilor abdominale la copii. Alte studii[9] au analizat efectul uleiului de menta asupra persoanelor care sufera de sindromul intestinului iritabil. Rezultatele sugereaza ca uleiul de menta poate ameliora simptomele acestei afectiuni. 

Un alt studiu[11], la care au participat de aceasta data pacienti oncologici, a aratat ca uleiul esential de menta poate reduce intensitatea si numarul episoadelor de greata si varsaturi din timpul chimioterapiei. 

Efectul ceaiului de menta asupra sistemului digestiv nu a fost studiat in profunzime, dar este posibil ca acesta sa fie similar cu cel al uleiului de menta, chiar daca mai slab. 

2. Poate calma migrenele si durerile de cap 

Mai multe studii sugereaza ca uleiul de menta, aplicat pe tample si frunte, poate contribui la ameliorarea durerilor de cap si migrenelor[7][4][6]. Acest lucru se poate datora faptului ca menta actioneaza ca un relaxant muscular si calmant al durerii. Este posibil ca si inhalarea aromei de menta in timp ce bei ceai sa aiba un efect asemanator. 

3. Poate reduce congestia nazala 

Potrivit unui studiu din 2016[1], inhalatiile cu ulei esential de menta pot ameliora anumite tipuri de infectii respiratorii, gratie proprietatilor sale antibacteriene. 

Pe langa asta, cu totii stim ca, atunci cand avem nasul infundat, inhalarea aburilor si a vaporilor ne poate ajuta sa ne simtim mai bine. Asa ca data viitoare cand o raceala sau o infectie respiratorie iti fac probleme, nu uita ca s-ar putea ca o cana cu ceai de menta fierbinte sa fie exact ceea ce ai nevoie. 

4. Poate reda energia pierduta 

Unele studii[8][10] par sa indice ca uleiul de menta ar putea contribui la sporirea nivelului de energie si la reducerea senzatiei de oboseala din timpul zilei. O pauza de cateva minute, in timpul careia savurezi o ceasca de ceai de menta si te bucuri de aroma acestuia, ar putea avea acelasi efect. 

5. Poate ameliora crampele menstruale 

Se pare ca unii compusi din menta ar ajuta la calmarea crampelor menstruale sau dismenoreei. Un studiu[3] la care au participat 127 de femei a aratat ca extractul de menta poate contribui la reducerea intensitatii si duratei senzatiei de durere. 

Contraindicatii 

Ca multe alte plante, si menta poate cauza reactii adverse. De exemplu, nu este recomandata persoanelor care sufera de reflux gastroesofagian deoarece, in loc sa amelioreze simptomele, poate declansa o criza. 

Uleiul de menta, in doze prea mari, poate fi toxic, iar mentolul, in stare pura, este otravitor. De asemenea, nu ar trebui sa consumi ceai de menta daca esti alergic la acesta planta sau la oricare dintre compusii sai.[5] 

Desi efectele sale asupra sanatatii nu au fost studiate in detaliu, cercetarile privind proprietatile uleiului si extractului de menta par sa indice ca si ceaiul de menta poate avea beneficii similare. 

Nu uita insa ca niciun ceai sau alt tip de remediu naturist nu poate inlocui tratamentul de specialitate. Daca te confrunti cu o problema de sanatate, fie ca este vorba de o durere de cap, congestatie nazala sau de alt gen de afectiuni, consulta un medic. Acesta stie cel mai bine cum sa identifice cauza acesteia si ce tratament este potrivit. 

Dincolo de asta, nimic nu te impiedica sa te bucuri de ceasca delicioasa de ceai de menta oricand doresti. 

Bibliografie: 

  1. Ács K;Bencsik T;Böszörményi A;Kocsis B;Horváth G. “Essential Oils and Their Vapors as Potential Antibacterial Agents against Respiratory Tract Pathogens.” Natural Product Communications, vol. 11, no. 11, 2016, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30475513/. Accessed 8 Mar. 2022.
  2. Anheyer, Dennis, et al. “Herbal Medicines for Gastrointestinal Disorders in Children and Adolescents: A Systematic Review.” Pediatrics, vol. 139, no. 6, 1 June 2017, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28562281/, 10.1542/peds.2017-0062. Accessed 8 Mar. 2022.
  3. Asl, HoriehRezvani, et al. “Evaluation of Mint Efficacy Regarding Dysmenorrhea in Comparison with Mefenamic Acid: A Double Blinded Randomized Crossover Study.” Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, vol. 21, no. 4, 2016, p. 363, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4979258/, 10.4103/1735-9066.185574. Accessed 8 Mar. 2022.
  4. Borhani Haghighi, A., et al. “Cutaneous Application of Menthol 10% Solution as an Abortive Treatment of Migraine without Aura: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossed-over Study.” International Journal of Clinical Practice, vol. 64, no. 4, 5 Feb. 2010, pp. 451–456, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20456191/, 10.1111/j.1742-1241.2009.02215.x. Accessed 8 Mar. 2022.
  5. Fletcher, Jenna. “Health Benefits of Peppermint Tea.” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 22 May 2019, www.medicalnewstoday.com/articles/325242#risks. Accessed 8 Mar. 2022.
  6. Göbel, H., et al. “Effektivität von Oleum Menthae Piperitae Und von Paracetamol in Der Therapie Des Kopfschmerzes Vom Spannungstyp.” Der Nervenarzt, vol. 67, no. 8, 1 Aug. 1996, pp. 672–681, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8805113/, 10.1007/s001150050040. Accessed 8 Mar. 2022.
  7. Göbel, H., et al. “Essential Plant Oils and Headache Mechanisms.” Phytomedicine, vol. 2, no. 2, Oct. 1995, pp. 93–102, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23196150/, 10.1016/s0944-7113(11)80053-x. Accessed 8 Mar. 2022.
  8. Kennedy, David, et al. “Volatile Terpenes and Brain Function: Investigation of the Cognitive and Mood Effects of Mentha × Piperita L. Essential Oil with in Vitro Properties Relevant to Central Nervous System Function.” Nutrients, vol. 10, no. 8, 7 Aug. 2018, p. 1029, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30087294/, 10.3390/nu10081029. Accessed 8 Mar. 2022.
  9. Khanna, Reena, et al. “Peppermint Oil for the Treatment of Irritable Bowel Syndrome.” Journal of Clinical Gastroenterology, vol. 48, no. 6, July 2014, pp. 505–512, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24100754/, 10.1097/mcg.0b013e3182a88357. Accessed 8 Mar. 2022.
  10. Norrish, Mark Ian Keith, and Katie Louise Dwyer. “Preliminary Investigation of the Effect of Peppermint Oil on an Objective Measure of Daytime Sleepiness.” International Journal of Psychophysiology, vol. 55, no. 3, Mar. 2005, pp. 291–298, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15708642/, 10.1016/j.ijpsycho.2004.08.004. Accessed 8 Mar. 2022.
  11. Tayarani-Najaran, Z., et al. “Antiemetic Activity of Volatile Oil from Mentha Spicata and Mentha × Piperita in Chemotherapy-Induced Nausea and Vomiting.” Ecancer.org, 31 Jan. 2013, ecancer.org/en/journal/article/290-antiemetic-activity-of-volatile-oil-from-mentha-spicata-and-mentha-piperita-in-chemotherapy-induced-nausea-and-vomiting/abstract. Accessed 8 Mar. 2022.
  12. Ware, Megan. “Is Mint Good for You?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 4 Dec. 2019, www.medicalnewstoday.com/articles/275944. Accessed 8 Mar. 2022.