Beneficiile consumului de unt de arahide

10. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Untul de arahide poate fi o optiune sanatoasa pentru micul dejun sau ca gustare intre mese. Acesta se obtine din arahide uscate si prajite, care sunt ulterior transformate in pasta. In continuare, iti vom prezenta ce nutrienti intra in compozitia sa, care sunt beneficiile pe care le ofera, care sunt precautiile, ce atentionari trebuie luate in vedere inainte de a fi inclus in alimentatie, ce contraindicatii exista si care sunt alternativele propuse.

Beneficii ale consumului de unt de arahide

Sortimentele bio, din surse organice, reprezinta o alegere potrivita, deoarece nu contin aditivi precum sare sau zahar. Untul de arahide poate fi preparat si acasa. Daca este consumat intr-o cantitate redusa, de doua linguri pe zi, acest aliment poate fi inclus intr-o dieta echilibrata, deoarece are in componenta sa mai multi nutrienti. Iata ce contine:

  • Grasimi nesaturate - Cu toate ca untul de arahide contine grasimi, acestea sunt nesaturate si pot contribui la scaderea colesterolului de tip LDL din sange si la dezvoltarea afectiunilor cardiovasculare. 
  • Vitamina B6 (piridoxina) - In doua linguri de unt de arahide se afla 0.17 g de vitamina B6. Aceasta poate avea un aport in diminuarea simptomelor depresiei, a scaderii riscului de a dezvolta boala Alzheimer. Poate contribui, printre altele, si la prevenirea anemiei, a riscului de afectiuni cardiovasculare, sa diminueze simptomele sindromului premenstrual.
  • Vitamina B3 (niacina) - In cantitatea recomandata de doua linguri regasim 4.21 mg din vitamina B3 sau niacina. Aceasta poate sprijini cresterea nivelului colesterolului HDL, la scaderea celui de tip LDL si la reducerea numarului trigliceridelor. In plus, ar putea avea un rol in scaderea tensiunii arteriale, in tratarea diabetului zaharat de tip 1, in buna functionare a creierului si in imbunatatirea sanatatii pielii.
  • Proteine - Doua linguri de unt de arahide contin 7.02 g de proteine. Acestea contribuie, printre altele, la sporirea senzatiei de satietate, la cresterea masei musculare.
  • Magneziu - 57 mg de magneziu se afla in doua linguri de unt de arahide, fapt ce este considerat benefic. Rolul magneziului in organism este de a oferi energie. Are importanta si in crearea proteinelor, in contractarea si relaxarea muschilor, in reglarea sistemului nervos si contribuie la crearea si repararea ADN-ului si ARN-ului.
  • Zinc  - 0.85 mg din acesta se afla in doua linguri de unt de arahide. Zincul este un mineral ce poate contribui la cresterea imunitatii, la reglarea nivelului de zahar din sange, lupta pentru a diminua acneea, poate imbunatati sanatatea inimii si este posibil sa incetineasca degenerescenta maculara.
  • Fosfor - In cantitatea de doua linguri de unt de arahide se afla 107 mg de fosfor. Acesta poate ajuta la mentinerea sanatatii oaselor, la sporirea nivelului de energie si la functionarea adecvata a muschilor. 

Printre beneficiile pe care le poate oferi untul de arahide se afla urmatoarele:

Cladirea masei musculare

Acest aliment poate avea rol in formarea masei musculare. Persoanele care doresc sa aiba parte de acest beneficiu trebuie sa consulte un nutritionist. Acesta le poate ajuta sa integreze untul de arahide in mod adecvat in alimentatie. Cu un plan dietetic corespunzator si un program de exercitii fizice pliat pe necesitatile persoanelor respective, sub supraveghere medicala si al antrenorului de fitness, este posibila dezvoltarea masei musculare.

Imbunatatirea sanatatii inimii

Datorita grasimilor nesaturate, a vitaminei B3 si a mineralelor, untul de arahide poate influenta pozitiv sanatatea inimii. Cu toate acestea, este necesar ca medicul sa isi dea acordul pentru consum in cazul persoanelor cu boli cardiovasculare.

Aportul in scaderea nivelului de zahar din sange

Untul de arahide fara zahar adaugat poate fi de ajutor in cazul persoanelor ce sufera de diabet zaharat de tip 1, datorita nivelului scazut de carbohidrati si a celui ridicat de proteine si grasimi nesaturate. Insa, numai medicul este in masura sa constate daca pacientului in cauza ii este permis consumul untului de arahide si in ce proportie.

Precautii si atentionari

Pe langa proprietatile benefice pe care le ofera, untul de arahide contine si un numar ridicat de calorii, astfel ca se recomanda a fi consumat cu moderatie. Astfel, o cantitate ce poate fi integrata in alimentatie fara a produce schimbari mari la nivelul siluetei este echivalentul a doua linguri pe zi. Este benefic insa ca inainte de a consuma acest produs sa se ceara parerea unui nutritionist.

Persoanele care sufera de anumite afectiuni medicale, precum diabet zaharat de tipul 1 si afectiuni cardiovasculare, este important sa consulte medicul inainte de a incepe sa introduca untul de arahide in alinentatie. Unele substante care se afla in compozitia sa, desi sunt nutritive, pot interfera cu anumite tratamente si exista riscul de a influenta in mod negativ sanatatea pacientilor.

Contraindicatii si alternative

Acest aliment nu este destinat persoanelor care au alergii la arahide. Lor li se recomanda sa recurga la alternative precum untul de migdale, de caju, de nuci, de alune de pădure, de nuci Pecan. De asemenea, untul de arahide poate fi substituit si cu alte feluri de paste, precum tahini, granola, untul din seminte de floarea-soarelui, cel de cacao, de soia, hummus, guacamole.

Asadar, untul de arahide este bogat in grasimi nesaturate, vitamine si minerale, dar, pentru a putea beneficia de aportul acestora, se recomanda sa fie consumat in cantitate redusa. Persoanele care sufera de diferite afectiuni necesita aprobarea medicului pentru a putea consuma acest aliment. In caz contrar, exista riscul de a dezvolta si alte probleme de sanatate. Cele alergice la arahide trebuie sa evite consumul acestui produs.

Surse:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323781#nutritional-benefits
  2. https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-benefits#TOC_TITLE_HDR_3
  3. https://www.healthline.com/nutrition/zinc-supplements#types
  4. https://www.healthline.com/health/phosphorus-in-diet
  5. https://www.healthline.com/nutrition/niacin-benefits
  6. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b6-benefits
  7. https://www.healthline.com/nutrition/peanut-butter-substitute