Aronia - beneficii, proprietati, contraindicatii

7. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit
bol cu aronia

Fructele de aronia sunt de dimensiuni reduse si seamana cu afinele, dar sunt negre si au o aroma particulara. Pot fi integrate intr-o dieta sanatoasa, deoarece contin antioxidanti si alti nutrienti. Parcurge acest articol pentru a afla informatii utile!

Ce este aronia?

Aronia este un arbust ce face fructe negre mici. Din punct de vedere stiintific este cunoscut ca „Aronia melanocarpa”, iar in limbaj popular, ca „scorus negru”. Face parte din familia Rosaceae si isi are originea in America de Nord, insa creste si in alte locuri de pe mapamond, inclusiv in Europa. 

Initial, in antichitate, fructele sale erau utilizate drept remediu naturist contra racelii, iar ulterior oamenii au inceput sa le integreze si in dieta, sub forma de gemuri, sucuri, piureuri, vinuri si ceaiuri sau in alte modalitati. Se pot consuma atat crude, cat si uscate sau ca pudra.

Ce beneficii au fructele de aronia?

aronia

Fructele de aronia au mai multe beneficii pentru organismul uman. Iata care sunt cateva dintre acestea!

Sunt bogate in antioxidanti

Acesti compusi ofera protectie celulelor contra efectelor negative la care sunt expuse din cauza radicalilor liberi. Atunci cand radicalii liberi ataca un numar mare de celule, apare stresul oxidativ, care predispune organismul la afectiuni cronice precum boli cardiovasculare sau cancer. [1]

Contribuie la lupta impotriva cancerului

Este posibil ca fructele de aronia sa fie utile in lupta contra cancerului de colon si al celui de san. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii care sa poata oferi informatii concludente despre asocierea dintre aronia si prevenirea cancerului. [1]

Sprijina sanatatea inimii

Datorita proprietatilor antioxidante, fructele de aronia pot contribui la sanatatea inimii. Potrivit specialistilor, sunt de ajutor in special in cazul persoanelor care se confrunta cu sindromul metabolic, care consta in mai multe afectiuni ce cresc riscul de a dezvolta boli cardiovasculare si diabet zaharat. [1]

Stimuleaza sistemul imunitar

Unul dintre beneficiile fructelor de aronia consta in faptul ca pot contribui la intarirea sistemului imunitar. Studiile arata ca extractul din acestea are caracteristici antibacteriene impotriva infectiei cu bacteria Escherichia coli si cu Bacillus cereus. [1]

Pot fi utile in ameliorarea racelii

Este posibil ca fructele de aronia sa ajute organismul sa lupte pentru ameliorarea racelii, datorita proprietatilor de stimulare a sistemului imunitar si a proprietatilor antiinflamatorii. Cu toate acestea, sunt necesare studii suplimentare pentru ca oamenii de stiinta sa ajunga la un rezultat concludent. [1]

Proprietati si valori nutritionale

creanga cu aronia

Substantele nutritive pe care le au fructele de aronia actioneaza ca un tonic atunci cand acestea sunt consumate. Au un continut scazut de calorii si sunt bogate in fibre, oferind un aport ridicat de vitamina C si mangan.

Proprietati nutritionale care sunt specifice cantitatii de 28 grame de fructe de aronia:

  • 0.1 grame de grasimi;
  • 13 calorii;
  • 2.7 grame de calorii;
  • 1.5 grame de fibre;
  • Vitamina C in proportie de 10% din cantitatea recomandata zilnic;
  • Vitamina K in proportie de 5% din cantitatea recomandata zilnic;
  • Mangan in proportie de 9% din cantitatea recomandata zilnic;
  • Alte componente, in proportii reduse: vitaminele A si E, fier, folati.

Sunt contraindicate fructele de aronia?

Potrivit studiilor, fructele de aronia pot fi consumate in siguranta si nu duc la efecte secundare grave pe termen lung. Insa, este necesar sa se obtina mai multe dovezi care sa ateste acest lucru. Este important de stiut ca acestea sunt foarte astringente si provoaca senzatia de gura uscata cand sunt consumate singure, astfel ca se recomanda adaugarea lor in mancaruri si bauturi, precum smoothie-uri, iaurturi, sucuri. 

Modalitati de consum

Fructele de aronia se pot achizitiona gata preparate, disponibile in farmacii. De regula, in stare proaspata se gasesc mai greu in supermarketuri, dar pot fi procurate online din surse avizate. Se pot consuma sub forma de sucuri, gemuri, piureuri, ceaiuri, siropuri si vinuri. [1]

Iata cum poti integra fructele de aronia in dieta:

  • In stare proaspata: in cereale cu lapte, smoothie-uri, sucuri, piureuri. Pot fi combinate cu succes cu alte fructe, precum mere, capsuni, ananas;
  • Preparate la cuptor: le poti adauga in prajituri, placinte, briose sau in alte deserturi;
  • Conservate, sub forma de gemuri;
  • Preparate sub forma de siropuri, vinuri, ceai, extractul de aronia se poate adauga in cafea;
  • Se pot gasi si sub forma de pudra sau capsule, caz in care se recomanda cititrea cu atentie a prospectului sau a ambalajului.

Daca intentionezi sa incerci suplimente alimentare cu extract din fructe de aronia, discuta mai intai cu un medic, pentru a te asigura ca se pliaza pe necesitatile organismului tau! Numai acesta poate stabili cu exactitate in ce cantitate le poti lua si pe ce interval de timp.

Sursa de referinta:

  1. MS, Sharon O'Brien. “Aronia Berries (Chokeberries).” Healthline, Healthline Media, 8 Aug. 2019, www.healthline.com/nutrition/aronia-berries, accesat la 2 octombrie 2022.