Iodul: Surse si rolul acestuia in organism

7. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Iodul

Iodul este unul dintre mineralele necesare bunei functionari a organismului uman. Un aport deficitar produce dezechilibre in organism si creste riscurile pentru sanatate. Deficitul acestui nutrient se asociaza cu afectiuni tiroidiene si probleme de crestere si dezvoltare la copil. 

Excesul de iod are, de asemenea, consecinte asupra sanatatii. De aceea, suplimentarea acestui mineral se realizeaza doar la recomandarea medicului. Iata ce rol are iodul in organism si care este legatura sa cu tiroida.

Ce este iodul?

Iodul este un element mineral cu roluri importante in organism, in special pentru sanatatea tiroidei. Acesta se gaseste in mod natural in unele alimente, in principal, in cele de origine marina (1). 

De asemenea, acest mineral se regaseste si printre suplimentele alimentare, fiind disponibil sub forma de iodura de potasiu sau de sodiu (1). In orice caz, acestea NU trebuie administrate decat la recomandarea medicului. Alte suplimente, produse de dieta si nutritie cu un continut ridicat de iod sunt cele pe baza de alge marine, cum ar fi kelp (1). 

Curiozitate despre iod: In cazul alimentelor vegetale, cantitatea de iod pe care o contin acestea depinde de cea din solul in care au fost cultivate (1,2). Prin urmare, in regiunile cu soluri sarace in iod, populatia are risc de deficit. In acest context, s-a luat masura de iodare a sarii de bucatarie care a redus semnificativ prevalenta deficientei acestui mineral (1).  

Ce rol are iodul in organism?

Iodul are urmatoarele functii in organism:

Promoveaza buna functionare a glandei tiroide

Iodul si tiroida sunt puternic asociate. Glanda tiroida este situata la baza gatului si secreta hormoni cu rol in reglarea intregului metabolism. Acest organ necesita cantitati mici de iod pentru a sintetiza hormonii tiroidieni. In cazul unui aport deficitar, poate scadea productia hormonala de la acest nivel, ceea ce duce la formarea gusei tiroidiene si la hipotiroidism (3). 

Sustine dezvoltarea fatului

In sarcina, iodul are un rol crucial in dezvoltarea fizica si neurologica a fatului (1). La inceputul sarcinii, fatul depinde in totalitate de hormonul T4 al mamei, deoarece glanda sa tiroida nu este inca dezvoltata complet. Astfel, productia de T4 la femeia insarcinata creste cu 50%, impunand in acelasi timp o marire a aportului alimentar de iod (1). 

Un consum scazut de iod la femeile insarcinate se asociaza cu intarzierea dezvoltarii intelectuale si cu un IQ mai mic la copil (3) plus risc de cretinism – retard mintal si de crestere, posibil ireversibil (5). Medicul va decide daca este necesar un supliment prenatal cu iod.  

Un aport corect de iod in sarcina favorizeaza o greutate optima a bebelusului la nastere (3).

Femeile care planuiesc o sarcina trebuie sa isi imbunatateasca dieta din timp, pentru a se asigura ca isi fac rezervele nutritive pana la conceptie (4). 

Cresterea si dezvoltarea copilului

Consumul de iod influenteaza dezvoltarea pruncului si in perioada alaptarii 

(prin dieta mamei), dar si in copilaria timpurie. La copiii mici, un aport scazut cronic de iod poate reduce IQ-ul cu 12-13,5 puncte (1). Corectarea deficientei de iod la copil poate imbunatati semnificativ dezvoltarea fizica si intelectuala (1).

Utilizarea iodului ca supliment

Suplimentele cu iod au, de asemenea, diferite indicatii si roluri. Acestea se utilizeaza in cazuri speciale, numai la recomandarea medicului. Pentru ce se foloseste iodul? 

Spre exemplu, iodura de potasiu se administreaza de urgenta in eventualitatea unei catastrofe nucleare pentru a preveni deteriorarea tiroidei de catre substantele radioactive (3). 

Medicul poate prescrie o alta forma de iod si anume cel radioactiv pentru a trata hipertiroidismul si cancerul tiroidian (3).

De asemenea, unele medicamente sau suplimente cu iod ar putea fi utile pentru tratarea bolii fibrochistice mamare. Totusi, deocamdata, dovezile stiintifice in acest sens sunt insuficiente (1,3).

De cat iod ai nevoie?

Cantitatea de iod (in micrograme) care trebuie furnizata de alimentatia zilnica, in functie de varsta (1):

  • 1-8 ani: 90 mcg
  • 9-13 ani: 120 mcg
  • adolescenti si adulti: 150 mcg
  • sarcina: 220-250 mcg
  • alaptare: 290 mcg

Sugarii cu varsta pana la 6 luni au nevoie de 110 mcg iod/zi, iar cei de 7-12 luni, de 130 mcg/zi (1). In cazul acestora, iodul este furnizat de laptele matern si/sau formula de lapte (1). 

Alimente care sunt surse de iod

Alimentele care contin iod in cantitati semnificative sunt (1,4):

  • sarea iodata;
  • algele marine (nori, kelp, kombu, wakame);
  • peste (cod, eglefin);
  • fructe de mare (stridii, creveti scampi);
  • lactate (iaurt, branza, lapte) – cantitatea variaza in functie de alimentatia vacii (daca a fost suplimentata cu iod) si de agentii de curatare utilizati pentru igiena animalului si a echipamentelor; 
  • lapte matern;
  • formule de lapte;
  • carnea rosie, alba;
  • oua; 

Cele mai multe vegetale sunt sarace in iod, intrucat cantitatea mineralului in aceste alimente este influentata de compozitia solului, de metodele de irigare si de fertilizatori (1). 

Simptomele deficitului de iod

Simptomele deficitului de iod

Urmatoarele manifestari ar putea indica deficitul de iod (3):

  • gusa vizibila (la baza gatului);
  • sensibilitate si durere la atingerea tiroidei;
  • dificultati de respiratie in pozitie orizontala;
  • oboseala;
  • dificultati de inghitire;
  • oboseala, slabiciune;
  • stare de confuzie;
  • caderea parului;
  • crestere nedorita in greutate;
  • depresie; 
  • senzatia de frig in conditii normale de temperatura;

La risc de deficit sunt (1):

  • persoanele care nu utilizeaza sare iodata;
  • femeile insarcinate;
  • veganii;
  • persoanele cu o dieta saraca in fructe de mare, peste, lapte si oua;
  • persoanele care traiesc in regiuni cu soluri deficitare in iod (in zone montane sau pe vaile raurilor); 
  • persoanele cu o dieta bogata in goitrogeni (substante care inhiba utilizarea iodului) – varza, broccoli, soia, conopida;

Simptomele excesului de iod

Excesul de iod poate fi cauzat de administrarea suplimentelor care contin acest mineral (1).

Consumul acut al unei cantitati excesive de iod poate cauza toxicitate care se poate manifesta prin (3):

  • greata;
  • varsaturi; 
  • dureri sau arsuri stomacale;
  • diaree; 
  • senzatia de arsura in cavitatea bucala si gat;
  • febra;
  • puls slab;
  • coma (in cazuri severe);

Consumul unor cantitati mari de iod pe termen lung poate avea consecinte asupra sanatatii. Excesul cronic de iod poate provoca gusa, hipotiroidism sau hipertiroidism. Acesta din urma se manifesta prin iritabilitate, tremor la nivelul mainilor, scadere nedorita in greutate, transpiratii, oboseala, tulburari de ritm cardiac (cum ar fi tahicardie) (2). Excesul de iod poate cauza chiar si cancer tiroidian papilar (1).

Contraindicatiile iodului

Pacientii cu deficit cronic de iod si cei cu tiroidita autoimuna sunt mai sensibili la aportul de iod, iar dozele mari ar putea favoriza hipotiroidism si gusa (2). Chiar si consumul dozei zilnice recomandate poate provoca reactii adverse in cazul acestor pacienti (1). 

De asemenea, administrarea de iod ar putea agrava dermatita herpetiforma (6).

Efectele negative ale iodului pot aparea si in urma interactiunii suplimentului cu unele medicamente (1):

  • antitiroidiene – dozele mari de iod cresc riscul de hipotiroidism, in combinatie cu aceste substante farmaceutice;
  • inhibitori ai enzimei de conversie a angiotensinei – in asociere cu iodura de potasiu, creste riscul de hiperpotasemie (nivel ridicat de potasiu in sange);
  • diuretice economisitoare de potasiu – si in acest caz, iodura de potasiu favorizeaza hiperpotasemia;

Prin urmare, mentine o alimentatie variata si include surse naturale de iod in dieta.  Adreseaza-te medicului daca prezinti simptome de deficit si nu suplimenta niciodata iodul fara recomandarea sa. 

 

Referinte:

  1. “Office of Dietary Supplements - Iodine.” Nih.gov, 2019, ods.od.nih.gov/factsheets/Iodine-HealthProfessional/. Accessed 24 June 2022.
  2. “Iodine.” The Nutrition Source, 19 Oct. 2021, www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/iodine/. Accessed 24 June 2022.
  3. Cherney, Kristeen. “11 Uses for Iodine: Do Benefits Outweigh the Risks?” Healthline, Healthline Media, 14 Mar. 2019, www.healthline.com/health/iodine-uses#uses. Accessed 24 June 2022.
  4. ‌BDA. “Iodine Food Fact Sheet.” Uk.com, 2022, www.bda.uk.com/resource/iodine.html. Accessed 24 June 2022.
  5. Chen, Zu-Pei, and Basil S. Hetzel. “Cretinism Revisited.” Best Practice & Research Clinical Endocrinology & Metabolism, vol. 24, no. 1, Feb. 2010, pp. 39–50, www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1521690X09001031?via%3Dihub, 10.1016/j.beem.2009.08.014. Accessed 24 June 2022.
  6. “IODINE: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” Webmd.com, 2017, www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-35/iodine. Accessed 24 June 2022.