Despre mierea de manuka: beneficii, proprietati, contraindicatii

23. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit
Mierea de manuka

 

Dupa cum stii deja, mierea naturala ofera multe beneficii - de la tratarea durerilor in gat, la indulcirea ceaiului sau prepararea anumitor deserturi. Mierea de manuka este cu atat mai deosebita datorita gustului sau special si a ingredientelor din componenta sa, care au proprietati specifice. Descopera din articolul nostru care sunt beneficiile, dar si contraindicatiile consumului de miere de manuka.

Ce este mierea de manuka?

Pe scurt, mierea de manuka este un tip de miere monoflora, realizata din nectarul florilor regasite in arborii de Manuka. La randul lor, acestia pot fi regasiti in Noua Zeelanda si Australia. Noua Zeelanda este, de asemenea, al treilea cel mai mare exportator de miere din lume, dupa Argentina si China. 

Mierea de manuka este speciala datorita concentratiei crescute de metilglioxal (MGO), ceea ce ii ofera proprietari antibacteriene. Totodata, ea poate avea o concentratie dintre 65% si 90% de granule de polen. Cu cat concentratia granulelor este mai mare, cu atat mierea ofera proprietati antioxidante mai puternice. 

Nu este deloc de neglijat faptul ca mierea de manuka este singura miere medicinala din lume, recunoscuta in acest sens de mai multe studii stiintifice. Pe langa proprietatile antibacteriene si antioxidante, aceasta poate sustine buna functionare a sistemului imunitar si poate ameliora simptomele anumitor probleme de sanatate. 

Informatii nutritionale

 

Mierea de manuka - informatii nutritionale

 

Desi mierea de manuka contine 335 de calorii per suta de grame, indulceste mult mai intens decat zaharul obisnuit. Prin urmare, se va utiliza o cantitate mult mai mica de miere de manuka pe post de indulcitor intr-un ceai si, pe langa acest lucru, satietatea din urma consumului va fi una prelungita datorita zaharurilor din produs. 

Pe langa numarul caloriilor, valorile nutritionale pentru o suta de grame de miere de manuka arata in felul urmator: 82 de glucide, zero proteine, grasimi sau fibre, 0.03 grame de sare si 82.1 grame de zahar. Cele 335 de calorii consumate pot fi arse intr-o plimbare cu bicicleta de aproximativ o ora, 40 de minute de inot sau o alergare de jumatate de ora. 

Tipuri si clasificari

In prezent, exista doua tipuri diferite de miere de manuka: activa si UMF. Mierea de manuka activa are o concentratie crescuta de peroxid de hidrogen, ceea ce ii ofera puternice proprietati antibacteriene. 

In schimb, mierea de manuka UMF contine enzima metilglioxal, acizi aromatici, fenoli, flavonoizi si alti compusi necunoscuti, care de asemenea ofera puternice proprietati antibacteriene. Diferenta consta in faptul ca acest tip de miere are o activitate antibacteriana non-peroxidica, spre deosebire de mierea de manuka activa.

O alta clasificare pe care trebuie sa o ai in vedere este cea bazata pe cantitatea de MGO. Producatorul Manuka Health este cel care a dezvoltat acest tip de clasificare de la MGO 100+ pana la MGO 850+, care are cel mai ridicat nivel de activitate si poate fi de folos in tratarea unor infectii aprige. 

Mierea de manuka: proprietati

In ceea ce priveste aspectul, mierea de manuka are o consistenta mai densa decat mierea obisnuita deoarece este bogata in nutrienti naturali. In schimb, culoarea sa este asemanatoare cu cea a altor tipuri de miere si poate varia de la crem pana la maro inchis.

Referitor la gust, mierea de manuka a fost descrisa drept aromata, minerala si usor amara de catre consumatorii frecventi. Printre proprietatile sale principale se enumera efectele antibacteriene, antifungice, antiinflamatoare, antivirale, antioxidante si antiseptice. De aceea, mierea de manuka poate actiona precum un antibiotic natural pentru tratarea anumitor afectiuni. 

Mierea de manuka: beneficii

Multe studii au dovedit faptul ca mierea de manuka poate grabi vindecarea ranilor, poate amplifica regenerarea tesuturilor si chiar poate scadea gradul de durere resimtit de pacientii care sufera de diverse arsuri. In cele ce urmeaza, iti vom prezenta cateva dintre beneficiile principale oferite de acest produs:

Poate fi de folos in problemele gastro-intestinale

Atunci cand, din anumite motive, antibioticele obisnuite nu isi mai fac efectul, iar bacteriile din organism devin foarte rezistente, mierea de manuka poate ajuta la restabilizarea florei intestinale si prevenirea refluxului sau acidului gastric, arsurilor la stomac sau a parazitilor intestinali.

De asemenea, bacteria Helicobacter Pylori, care poate provoca ulcere stomacale, poate fi eliminata cu ajutorul proprietatilor antibiotice ale mierii de manuka. Poate fi, in general, benefica pentru bolile sistemului digestiv

Amelioreaza simptomele acneei

Acneea sau diverse alte eczeme existente la nivel de piele pot fi mentinute sub control cu ajutorul mastilor faciale cu miere de manuka, care previne dezvoltarea bacteriilor si ajuta la curatarea porilor. De asemenea, poate reduce roseata si ajuta la hidratarea in profunzime a pielii pentru a repara tenul deteriorat. 

Cu toate acestea, este important sa consulti mai intai de toate un medic dermatolog pentru a primi tratamentul necesar pentru afectiunile de care suferi. 

Ajuta la prevenirea infectiilor respiratorii

Sistemul imunitar poate fi sustinut de un consum regulat de miere de manuka. Atunci cand resimti o usoara durere in gat sau inceputul unei raceli, mierea de manuka poate fi de folos in prevenirea infectiilor respiratorii datorita proprietatilor sale antivirale puternice. O singura lingurita de miere poate calma imediat durerile in gat, fiind de folos in combaterea racelii sau a gripei. De asemenea, simptomele de tuse, rinita sau sinuzita cronica pot fi ameliorate cu ajutorul sau.

 

Miere de manuka - contraindicatii

 

Miere de manuka: contraindicatii

Persoanele care sufera de diabet zaharat sau care sunt alergice la miere sau albine nu ar trebui sa consume miere de manuka. De asemenea, persoanele care urmeaza un tratament medicamentos pentru chimioterapie ar trebui sa evite acest produs deoarece poate influenta efectele lor. 

Pentru ingrijirea corespunzatoare a copiilor mai mici de optsprezece luni, mierea de manuka nu este recomandata. Cu toate acestea, exceptand cazurile prezentate, consumul nu provoaca reactii adverse.  

Utilizare si modalitati de administrare

  • Mierea de manuka poate fi folosita drept ingredient in diverse smoothie-uri, impreuna cu fructe, legume si seminte;
  • De asemenea, aceasta poate fi utilizata ca indulcitor pentru diferite deserturi vegane, datorita calitatii sale "raw", adica netratata din punct de vedere chimic;
  • Mierea de manuka poate fi consumata pe o felie de paine sau ca indulcitor natural in cerealele cu lapte savurate dimineata;
  • Sosul pentru salate poate fi preparat cu ajutorul mierii de manuka, alaturi de ulei de masline, zeama de lamaie, piper, sare, usturoi si putin mustar;
  • Aceasta se poate consuma si ca atare, doua-trei lingurite pe zi dimineata si seara pentru a te bucura de proprietatile sale antibacteriene, antifungice, antioxidante si antivirale;
  • Mierea de manuka poate fi utilizata in mastile pentru fata sau par, dar si aplicata direct pe piele in cazul anumitor arsuri solare, descuamari etc. 

Mierea de manuka poate fi extrem de benefica organismului, insa nu inlocuieste o dieta echilibrata sau un stil de viata sanatos. Este important sa te adresezi medicului sau farmacistului de fiecare data cand resimti anumite simptome la nivelul aparatului digestiv, respirator sau alte zone ale corpului.  

Bibliografie:

  1. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/manuka-honey-medicinal-uses   
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5302252/ 
  3. https://www.healthline.com/nutrition/manuka-honey-uses-benefits#TOC_TITLE_HDR_2