Cocos: proprietati, beneficii si utilizare

4. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit
Cocos

 

Cocosul este un aliment exotic iubit de multi datorita gustului sau aromat si a beneficiilor pe care le aduce sanatatii. Acesta poate fi consumat si utilizat sub mai multe forme. Inainte de a-l include in dieta sau te a folosi de produsele pe baza de cocos, ar trebui sa afli mai multe despre ce proprietati si beneficii are si la ce ar trebui sa fii atent.

Ce este cocosul?

Cocosul este fructul arborelui cocotier (Cocos nucifera) si este utilizat in general pentru apa, lapte, ulei sau pentru miezul sau delicios. Cocotierii sunt, probabil, cei mai raspanditi arbori fructiferi de pe planeta, fiind originari din zona de sud-est a Asiei si a insulelor dintre Oceanele Indian si Pacific.

Cocosul a devenit rapid un aliment foarte iubit, motiv pentru care a inceput sa fie cultivat in mai multe zone de pe glob. Aceasta popularitate se datoreaza in mare parte aromei sale, dar si multitudinii de utilizari in domeniul culinar si beneficiilor sale pentru sanatate.

Proprietati si beneficii

Un numar mare de nutrienti

Spre deosebire de multe alte fructe care sunt bogate in carbohidrati, cocosul reprezinta o buna sursa de grasimi. Acesta contine si proteine, o serie de minerale, precum si cantitati mai mici de vitamina B. In schimb, cand vine vorba de alte vitamine, fructul nu este o sursa la fel de bogata.

Printre mineralele prezente in cocos, trebuie sa mentionam manganul, care ajuta la sanatatea oaselor si in metabolismul carbohidratilor, proteinelor si colesterolului, dar si cuprul, fierul sau seleniul.

Desi cocosul este bogat in grasimi, mare parte dintre acestea fac parte dintr-o categorie speciala care este metabolizata diferit de catre organism. Un mic studiu realizat asupra acestui tip de grasimi a aratat faptul ca ele ar putea promova pierderea de tesut adipos daca vor fi consumate in locul grasimilor saturate de origine animala. Insa sunt necesare mai multe studii pentru a stabili o corelatie clara intre consumul de cocos si pierderea in greutate.

Efecte antibacteriene

Desi inca nu s-au realizat foarte multe studii pe subiecti umani pe aceasta tema, se pare ca uleiul de cocos ar putea avea un efect asupra dezvoltarii unor bacterii. Insa, o serie de cercetari evidentiaza un potential beneficiu in cazul bacteriilor Staphylococcus aureus, Streptococcus mutans, Staphylococcus epidermidis si Escherichia coli.

Controlul glicemiei

Datorita continutului scazut de carbohidrati si al continutului crescut de fibre si grasimi s-ar putea observa un beneficiu asupra valorilor glicemiei. Exista un studiu care evidentiaza o potentiala conexiune intre uleiul de cocos si scaderea nivelului de glucoza din sange, fenomen ce ar putea fi datorat proprietatilor sale antiinflamatoare si al continutului bogat de antioxidanti.

Continut bogat de antioxidanti

Miezul nucii de cocos contine fenoli sau compusi fenolici, care sunt antioxidanti ce ofera protectie celulelor impotriva stresului oxidativ. Au fost realizate o serie de teste de laborator asupra acestei pulpe si s-a descoperit ca ar contribui la neutralizarea compusilor nocivi, numiti radicali liberi, care favorizeaza aparitia bolilor cronice. Conform altor teste, o parte dintre acesti antioxidanti din cocos ar putea proteja impotriva deteriorarii ADN-ului.

Utilizari

Tipuri de produse din cocos

Dintr-o nuca de cocos cruda poti obtine miezul curatandu-l de pe coaja acesteia. Miezul are o textura ferma si o aroma usor dulce, iubita de multi. Miezul poate fi, de asemenea, procesat si se poate gasi sub forma de fulgi sau mici felii. Prin presarea acestui miez crud se poate obtine lapte si crema de cocos.

Miezul uscat, sub forma de fulgi este utilizat deseori in gastronomie si poate fi procesat in continuare pentru a se obtine faina de cocos. Uleiul de cocos se extrage si el din miez si poate fi utilizat la gatit, pentru a inlocui alte tipuri de uleiuri vegetale.

Cum introduci cocosul in dieta?

Poti adauga mici bucati de miez de cocos in felurile principale de mancare, deoarece are o textura usor carnoasa, iar aroma sa este una desavarsita. Insa, daca achizitionezi fulgi de cocos din comert, acestia probabil contin zahar, asa ca vor fi mai potriviti pentru deserturi sau pentru micul dejun (terci de ovaz, iaurturi etc).

Faina de cocos poate fi un bun substitut pentru faina de grau, deoarece nu contine gluten si cereale si este de folos in cazul celor care doresc sa-si limiteze consumul de carbohidrati. Insa, faina de cocos nu creste ca cea de grau si absoarbe mai multa apa, asa ca ar trebui sa o incorporezi doar in retetele care au fost deja testate cu un astfel de ingredient.

Mai poti utiliza si ulei de cocos. Acesta reprezinta o grasime stabila la caldura pe care o poti folosi pentru prajit sau gatit, in locul altor uleiuri.

Posibile precautii

Desi cocosul este, in mare parte, un aliment sanatos, trebuie sa tii cont de cateva aspecte. Fiind bogat in grasimi, acesta are si multe calorii. Asadar, ar trebui sa iti monitorizezi consumul de calorii si sa ai grija sa le ajustezi astfel incat sa nu faci excese.

In plus, exista si un studiu care prezinta un potential risc cardiovascular al uleiului de cocos, sugerand faptul ca acesta poate creste nivelul de colesterol LDL (colesterol “rau”) din organism. Asadar, cel mai bun sfat este sa consumi acest aliment cu moderatie si sa discuti cu medicul pentru a descoperi potentiale riscuri si precautii de care sa tii cont.

Cocosul si produsele derivate reprezinta alegeri nutritive, cu o serie de beneficii pentru sanatate. Insa, la fel ca in cazul oricarui aliment, se recomanda moderatia. Nu uita ca aceste beneficii nu sunt intotdeauna evidente, iar consumul unui anumit fruct nu poate inlocui un tratament recomandat de un specialist. Opteaza pentru un stil de viata sanatos si respecta mereu recomandarile medicului!

Surse:

1. Lima, E B C, et al. “Cocos Nucifera (L.) (Arecaceae): A Phytochemical and Pharmacological Review.” Brazilian Journal of Medical and Biological Research = Revista Brasileira De Pesquisas Medicas e Biologicas, Associação Brasileira De Divulgação Científica, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4671521/. Published November 2015. Accessed November 7, 2022.

2. Danahy, Anne. “5 Health and Nutrition Benefits of Coconut.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/nutrition/coconut-nutrition. Published July 23, 2019. Accessed November 7, 2022.

3. “Fooddata Central Search Results - Nuts, Coconut Meat, Raw.” FoodData Central, fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/170169/nutrients. Published April 2018. Accessed November 7, 2022.

4. M;, Erikson KM;Aschner. “Manganese: Its Role in Disease and Health.” Metal Ions in Life Sciences, U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30855111/. Published January 14, 2019. Accessed November 7, 2022.

5. Rial, Sabri Ahmed, et al. “Gut Microbiota and Metabolic Health: The Potential Beneficial Effects of a Medium Chain Triglyceride Diet in Obese Individuals.” Nutrients, MDPI, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/. Published May 12, 2016. Accessed November 7, 2022.

6. SIO;, Widianingrum DC;Noviandi CT;Salasia. “Antibacterial and Immunomodulator Activities of Virgin Coconut Oil (VCO) against Staphylococcus Aureus.” Heliyon, U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31673647/. Published October 2019. Accessed November 7, 2022.

7. Peedikayil, Faizal C, et al. “Comparison of Antibacterial Efficacy of Coconut Oil and Chlorhexidine on Streptococcus Mutans: An in Vivo Study.” Journal of International Society of Preventive & Community Dentistry, Medknow Publications & Media Pvt Ltd, 2016, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5109859/. Published October 24, 2016. Accessed November 7, 2022.

8. de Oliveira SF;Lôbo IP;da Cruz RS;Andrioli JL;da Mata CPSM;Soares GA;Santos EDC;Aguiar-Oliveira E;Franco M;da Conceição AO; “Antimicrobial Activity of Coconut Oil-in-Water Emulsion on Staphylococcus Epidermidis and Escherichia Coli EPEC Associated to Candida Kefyr.” Heliyon, U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30761360/. Published November 13, 2018. Accessed November 7, 2022.

9. Malaeb, Samar, and Christopher Spoke. “The Glucose-Lowering Effects of Coconut Oil: A Case Report and Review of the Literature.” Case Reports in Endocrinology, Hindawi, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7781718/. Published December 27, 2020. Accessed November 7, 2022.

10. Mahayothee, Busarakorn, et al. “Phenolic Compounds, Antioxidant Activity, and Medium Chain Fatty Acids Profiles of Coconut Water and Meat at Different Maturity Stages.” Taylor & Francis, www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10942912.2015.1099042. Published June 2, 2016. Accessed November 7, 2022.

11. Li Y;Zheng Y;Zhang Y;Xu J;Gao G; “Antioxidant Activity of Coconut (Cocos Nucifera L.) Protein Fractions.” Molecules (Basel, Switzerland), U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29558429/. Published March 20, 2018. Accessed November 7, 2022.

12. RM;, Neelakantan N;Seah JYH;van Dam. “The Effect of Coconut Oil Consumption on Cardiovascular Risk Factors: A Systematic Review and Meta-Analysis of Clinical Trials.” Circulation, U.S. National Library of Medicine, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31928080/. Published January 13, 2020. Accessed November 7, 2022.

 

Laptele de cocos este cunoscut pentru refacerea parului uscat, deteriorat si casant, precum si a varfurilor despicate. Laptele de cocos contine toti nutrientii esentiali necesari pentru un par sanat
Laptele de cocos este cunoscut pentru refacerea parului uscat, deteriorat si casant, precum si a varfurilor despicate. Laptele de cocos contine toti nutrientii esentiali necesari pentru un par sanatos si este cunoscut pentru ca lasa parul stralucitor, matasos si neted.
Dr.Max Ceai din plante pentru glicemie normala este un supliment alimentar sub forma de ceai cu un continut de amestec din plante, ambalat in plicuri individuale, care prin proprietatile substantelor active continute de acestea contribuie la mentinerea unui nivel normal al glicemiei in sange.