Sanatate holistica - Ponturi esentiale pentru o stare de bine care se vede

26. 3. 2021 · Lavinia Serbu

Atunci cand ne imbolnavim, ne concentram, in mod firesc, asupra bolii, boala fiind considerata un dezechilibru de natura chimica, sau o perturbare care se manifesta la nivel celular. Numai ca boala nu este o stare normala a organismului uman, ci este o exceptie care se manifesta in toate dimensiunile: fizica, psihica si emotionala. Starea de normalitate este data de sanatate, numai ca medicina a facut ca procesul de imbolnavire si cel de vindecare sa fie relationate, pentru ca atunci cand tratam o afectiune ne raportam permanent la starea de sanatate.

Iti spunem, in acest articol, ce este sanatatea holistica si iti dam cateva ponturi pentru ca tu sa stii ce trebuie sa faci pentru a te simti cu adevarat bine, pe toate dimensiunile sanatatii.

Cuprins:

  • Ce este sanatatea holistica
  • Dimensiunile sanatatii umane
  • Ce poti face pentru ca sanatatea ta sa fie vizibila
  • Trucuri pentru a-ti pastra sanatatea holistica

Ce este sanatatea holistica

Starea de sanatate este o stare de echilibru instalata la toate nivelurile fiintei umane (corp, minte, spirit, dimensiune emotionala). Atunci cand exista o asemenea armonie la nivelul intregului corp, se presupune ca energia vitala circula fara probleme. In acelasi timp, boala este considerata un dezechilibru care face imposibila functionarea acestui flux energetic.

Acesta este motivul pentru care se considera ca vindecarea trebuie sa se raporteze la toate dimensiunile umane, de exemplu nu se poate face abstractie de sanatatea emotionala a pacientului atunci cand se trateaza afectiunea fizica de care sufera acesta.

De altfel, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) recomanda abordarea integrata a sanatatii, posibila prin preventie si tratament, la nivelul tuturor aspectelor fizice, psihice, sociale, emotionale si chiar si etice.

Numim asadar sanatate holistica echilibrul de viata al intregului organism, pentru ca intelectul, corpul, emotiile si spiritul nu pot fi tratate separat. Nu intamplator, in unele tari sunt oferite chiar in spitale metode alternative/complementare de vindecare (homeopatie, acupunctura, terapii energetice, masaj, meditație, yoga, terapii prin arta, aromaterapie si alte modalitati de vindecare). In ceea ce priveste sanatatea fizica, aceasta se obtine tratand cauzele afectiunilor, nu doar simptomele care se manifesta.

Principiile sanatatii holistice

 

Principiile sanatatii holistice nu sunt numeroase, dar sunt esentiale:

  • medicul are obligatia morala de a vindeca oamenii bolnavi.
  • medicul intelege ca nu manifestarile bolii sunt cele mai importante, ci cauzele.
  • fiecare boala este individuala, iar remediile se aleg in functie de particularitatile fizice, psihice si emotionale ale pacientului.
  • tratarea bolnavului se face in cel mai putin daunator mod posibil.
  • accentul se pune pe prevenirea bolilor.
  • atunci cand se evalueaza o afectiune, trebuie luate in calcul toate manifestarile pe care le resimte pacientul, inclusiv cele emotionale.
  • sanatatea este legata de energia vitala, aceasta fiind cea care anima organismul.
  • sanatatea holistica nu presupune doar absenta bolii, ci implinirea unei stari de armonie la toate nivelurile fiintei umane.

Dimensiunile sanatatii umane

Exista, asadar, 6 dimensiuni ale starii de sanatate:

Sanatatea fizica

Sanatatea fizica consta in buna functionare a organelor, tesuturilor, celulelor si in modul in care acestea reactioneaza in cazul unei afectiuni.

Sanatatea emotionala

Sanatatea emotionala presupune sa acorzi atentie mesajelor pe care ti le transmite organismul cu privire la ceea ce are el nevoie (odihna, apa, nutritie). Daca esti atent la semnalele transmise de corp, vei putea sa solutionezi micile probleme de sanatate care pot aparea pe parcurs. Dimensiunea emotionala a sanatatii se refera la abilitatea de a accepta si relationa cu sentimentele proprii si cu sentimentele altor persoane. Emotiile contribuie la aproape toate aspectele vietii.

Sanatatea intelectuala

Sanatatea intelectuala presupune sa reactionezi la informatii si sa-ti amintesti ceea ce este important pentru sanatatea ta. Sanatatea intelectuala variaza de la individ la individ, dar se presupune ca toti oamenii pot sa dobandeasca si sa evalueze informatiile pe care le primesc. Fundamental este sa retii ca sanatatea intelectuala ajuta foarte mult la stimularea creativitatii si in plus este esentiala

Sanatatea volitiva

Sanatatea volitiva este legata de capacitatea de a lua decizii rapid si eficient. Specialistii considera ca aceasta dimensiune a sanatatii se poate masura prin intermediul unui coeficient care se numeste coeficientul de intrare in actiune. Sanatatea volitiva te ajuta sa iei decizii bune, sa te implici, sa reactionezi la timp, sa evoluezi.

Sanatatea sociala

 

Omul este o fiinta sociala prin excelenta, prin urmare calitatea vietii noastre este data inclusiv de relatiile interpersonale pe care le cultivam. Sanatatea sociala presupune capacitatea fiecarui individ de a-si indeplini in viata rolul, asumandu-si responsabilitati, protejandu-i pe cei din jur, comunicand eficient si traind o viata plina de sens. Construirea si mentinerea relatiilor satisfacatoare vin natural, intrucat traim in societate. Este posibil sa fie nevoie sa aduci imbunatatiri la acest nivel.

Sanatatea spirituala

Sanatatea spirituala presupune un echilibru intre comportamentul tau si valorile fundamentale pe care le ai. Dimensiunea spirituala te ajuta sa faci distinctia intre bine si rau, sa faci schimbari care sa nu fie haotice si perturbatoare pentru stilul tau de viata.

Starea generala buna de sanatate este incompleta fara sanatatea spirituala, care se refera de fapt la credintele si valorile spirituale ale fiecaruia. Este imposibil sa se ajunga pe cai batatorite de altii la o stare de bine din punct de vedere spiritual, pentru ca fiecare om trebuie sa-si inteleaga existenta din perspectiva proprie.

Ce poti face pentru ca sanatatea ta sa fie vizibila

Cu totii stim ca atunci cand medicul stabileste schema de tratament ia in considerare nu numai gravitatea afectiunii de care suferim, ci si stilul nostru de viata. Medicul poate de asemenea implica echipe multidisciplinare care pot ajuta la insanatosirea tuturor dimensiunilor afectate. Medicul face in general recomandari cu privire la respectarea perioadelor de odihna, la nutritia sanatoasa, la hidratarea optima, la activitatea fizica necesara. De asemenea, medicul poate recomanda o terapie complementara (acupunctura, fitoterapie, homeopatie, masaj).

Iata ce poti face tu pentru ca sanatatea ta sa nu fie perturbata de nimic:

Actioneaza la nivel fizic

 

  • activitatea fizica regulata este o parte importanta a sanatatii tale;
  • adopta o nutritie sanatoasa si echilibrata;
  • consuma alimente nutritive pentru a mentine energizate mintea si corpul;
  • evita supraalimentarea;
  • nu sari peste mese;
  • opteaza pentru o hidratare adecvata;
  • evita substantele ce provoaca dependenta.
  • ai nevoie de odihna suficienta. Adultii trebuie sa doarma intre 7-9 ore pe noapte.

Iata ce sa faci pentru a te asigura ca vei avea parte de un somn indestulator si odihnitor:

  • evita ecranele 30 de minute inainte de a merge la culcare;
  • foloseste-te de o muzica linistitoare, o cina usoara, o plimbare inainte de a adormi;
  • elimina lumina si zgomotele puternice in preajma orei de culcare.

Actioneaza la nivel emotional

  • alcatuieste o lista mentala cu cei care iti sunt cel mai aproape. Daca ai un necaz, nu pregeta sa le ceri ajutorul;
  • nu ezita sa apelezi la un terapeut, de multe ori cineva care vede problema din exterior poate ajuta mai mult decat crezi;
  • daca tu crezi ca ajuta la controlul emotiilor, poti tine un jurnal pentru a urmari cum se dezvolta acestea:
  • incearca sa domini stresul resimtit zilnic.

Actioneaza la nivel social

Mai ales daca esti o persoana introvertita si timida, iata cateva sfaturi:

  • nu ezita sa faci cunostinta cu persoane noi si participa la evenimente ori de cate ori crezi ca este cazul;
  • ia legatura cu regularitate cu prietenii si rudele care se afla la distanta geografica de tine;
  • apeleaza la avantajele tehnologiei pentru a-ti tine persoanele cele mai apropiate conectate la viata ta;
  • creste abilitatea de interactionare cu alte persoane si fii receptiv la ideile celorlalti;
  • accepta diversitatea normelor culturale;
  • adapteaza-te unor medii multiculturale;
  • imbunatateste abilitatile de comunicare.

Actioneaza la nivel spiritual

  • acorda-ti un interval de timp, in fiecare zi, numai pentru tine si fa in acel interval de timp ceea ce crezi ca te ajuta sa ramai tu insuti. Poti sa citesti, sa te rogi, sa meditezi, sa reflectezi la ziua pe care o parcurgi;
  • tine un jurnal daca tu crezi ca scrisul te poate ajuta sa te eliberezi de gandurile negative;
  • prioritizeaza viata. Nu te gandi la ceea ce este important pentru ceilalti, gandeste-te la ceea ce este important pentru tine.

Actioneaza la nivel intelectual

  • invata pe tot parcursul vietii. Nu pregeta sa inveti lucruri noi la orice varsta, pastreaza-ti curiozitatea vie si mintea alerta;
  • citeste, picteaza, asculta muzica, uita-te la filme, descopera-ti pasiuni noi, sau reia-le pe cele vechi si de care nu ai avut timp sa te ocupi prea mult;
  • stabileste obiectivele care te ajuta la planificarea vietii;
  • analizeaza oportunitatile care se ivesc;
  • constientizeaza asteptarile celorlalti in legatura cu persoana ta;
  • abordeaza fiecare situatie separat, la fel si conflictele.

Trucuri pentru a-ti pastra sanatatea holistica

 

Mai concret, iata cateva idei pe care cu siguranta le stiai, dar este bine nu numai sa ti le reamintesti dar sa le si aplici, pentru ca te vor ajuta sa te mentii sanatos:

  • consuma predominant alimente naturale de origine vegetala (fructe, legume), pentru ca acestea iti dau cea mai multa energie;
  • alege fructe si legume proaspete si de sezon;
  • adauga in meniu carne slaba, de pui, sau peste si oua proaspete;
  • alege lactate cu un continut redus de grasimi;
  • daca iti plac semintele, alege-le pe cele crude, simple, fara sare. De asemenea, mananca un pumn pe zi de nuci, migdale sau caju;
  • evita fumatul, alcoolul, sau alte substante interzise;
  • daca este posibil, opteaza pentru alimente din surse sigure, pentru ca acestea nu au insecticide, pesticide, hormoni de crestere;
  • hidrateaza-te suficient, pe tot parcursul zilei;
  • nu aglomera mesele;
  • ultima masa ar trebui sa fie inainte de ora 18.00. Nu uita ca noaptea organismul are nevoie de o perioada de refacere, daca este obligat sa digere mancarea nu este foarte bine pentru el;
  • un repaus alimentar de 12 ore este benefic pentru persoanele sanatoase, pentru că reduce riscul de boli cardiovasculare si stresul oxidativ. In plus, detoxifica organismul;
  • pentru a fi odihnit si plin de energie, un adult are nevoie de 7-9 ore de somn pe noapte. Conteaza si cand dormi, nu numai cat dormi. Cel mai odihnitor este somnul intre orele 22.00 - 6.00. Daca este greu sa adormi la ora aceea, incearca macar sa nu te culci dupa miezul noptii si sa dormi totusi 8 ore pe noapte;
  • alege sa faci miscare, indiferent sub ce forma: plimbari, catarari, inottenis, fitness, dans. Se recomanda macar 3 ore pe saptamana, sau 30 de minute pe zi;
  • incearca sa tii stresul departe de tine, alege sa ai o atitudine echilibrata si ramai optimist. Pentru asta poate fi nevoie sa practici meditatia, sa citesti, sa fii activ;
  • socializeaza, fa-ti relatii cu persoane care gandesc asemenea tie si langa care te poti cu adevarat relaxa;
  • pastreaza-ti minte tanara si nu renunta la pasiunile si la dezvoltarea ta personala.

Numai in acest fel poti fi sigur ca beneficiezi de o sanatate holistica.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical

specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop

informativ. Concluziile si referintele pot varia de la un pacient la

altul si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate

si de alti factori. Tocmai de aceea, aceste informatii nu trebuie sa

inlocuiasca un diagnostic avizat. Nu ezita sa mergi la medic

pentru consult si indrumare, ori de cate ori ai o problema de

sanatate.

Surse suplimentare de informare:

WebMD, „What is holistic medicine?”: https://www.webmd.com/balance/guide/what-is-holistic-medicine

The Well Essentials, „The 5 aspects of holistic health and why they are so important”: https://www.thewellessentials.com/blog/the-5-aspects-of-holistic-health-and-why-they-are-so-important

Modern Holistic Health, „What is holistic health?” https://www.modernholistichealth.com/what-is-holistic-health/

Oralux dental, „5 steps to holistic health and wellness. Start improving your health today!”: https://oraluxdental.com.au/the-5-aspects-of-holistic-health-and-why-they-are-so-important/

The Calli Institute, „What is holistic health and wellness?”: https://calliinstitute.com/what-is-holistic-health-and-wellness/

 
Lavinia Serbu