Rozmarinul - beneficii, proprietati, contraindicatii

25. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit
Rozmarinul

 

Rozmarinul este o planta aromata vesnic verde cu origini din Marea Mediterana. Aceasta este folosita deopotriva pentru a face produse cosmetice, cat si in calitate de condiment in diverse preparate, avand o multitudine de potentiale beneficii pentru sanatate.

Rozmarinul este un membru al familiei Lamiaceae, fiind inrudita cu alte ierburi precum oregano, cimbru, menta, busuioc si lavanda. Acesta nu doar ca ofera o aroma aparte mancarurilor, in special celor cu care, dar este si o sursa buna de fier, calciu si vitamina B-6.

Proprietati nutritive

Fiind deosebit de bogat in substante fitochimice, rozmarinul merita o sansa atunci cand vine vorba despre introducerea in alimentatia ta obisnuita. Desi aceste elemente nu sunt esentiale pentru organism, comparativ cu vitaminele si mineralele, ele au un rol important in combaterea bolilor si mentinerea sanatatii generale.

Substantele fitochimice din rozmarin pot ajuta la imbunatatirea sanatatii ochilor, la reglarea functiei hepatice si la reducerea riscului de astm. In plus, rozmarinul reprezinta o sursa excelenta de: 

  • acid pantotenic;
  • niacina;
  • tiamina;
  • folati;
  • riboflavina.

Nutrienti per portie

O singura crenguta de rozmarin de aproximativ 20 de grame contine :

  • 4 calorii;
  • 0,1 grame de proteine;
  • 0,2 grame de glucide;
  • 0,6 grame de carbohidrati;
  • 0,4 grame de fibre;

In plus, aceasta nu contine deloc zahar, fiind potrivita chiar si pentru persoanele care sufera de diabet zaharat

Cum poate fi rozmarinul introdus in alimentatie?

Rozmarinul poate fi introdus in alimentatie cu usurinta, fiind o planta accesibila pe tot parcursul anului. Acesta poate fi regasit atat in supermarketuri, fie in forma proaspata sau uscata, in pliculete, cat si in magazinele de plante medicinale. De asemenea, neavand nevoie de ingrijiri speciale, multe persoane il cultiva in propria locuinta, intr-un ghiveci. 

Ramurile pot fi consumate proaspete sau uscate:

  • Crengutele de rozmarin pot aromatiza mancaruri de pui, de vita sau de porc;
  • Pot fi folosite pentru prepararea ceaiurilor, prin fierberea lor timp de 2-3 minute;
  • Rozmarinul este adesea folosit pentu prepararea cartofilor la cuptor, dar si pentru legumele trase la tigaie in unt;
  • Poate fi folosit in asociere cu preparate care contin paste, dar si amestecat cu unt si consumat ca atare, pe paine prajita;
  • Poti adauga crengute de rozmarin in limonada, pentru o interpretare fresh a unei bauturi clasice.

Beneficii pentru sanatate

Rozmarinul poate influenta pozitiv sanatatea organismului din mai multe privinte:

Rol antioxidant si antiinflamator

Rozmarinul este o sursa bogata de antioxidanti si compusi antiinflamatori [1] care pot contribui la sustinerea sanatatii sistemului imunitar. De asemenea, acesta poate regla circulatia sangvina la nivelul arterelor, iar datorita continutului bogat de antioxidanti, ajuta la neutralizarea radicalilor liberi.

Imbunatatirea digestiei

Rozmarinul este adesea folosit pentru ameliorarea simptomelor indigestiei [2], potrivit Comisiei Europene din Germania. Cu toate acestea, pana in prezent nu exista dovezi stiintifice semnificative care sa sustina aceasta afirmatie - daca te confrunti cu manifestarile cauzate de indigestie, este recomandat sa consulti un medic.

Sustinerea memoriei si a concentrarii

Conform cercetarilor realizate de National Center for Biotechnology Information (NCBI) [3], aroma de rozmarin poate imbunatati concentrarea, performanta si viteza de lucru a unei persoane. Astfel, folosirea sa in bauturi precum ceaiul sau limonada poate imbunatati atat starea de spirit, cat si productivitatea.

Protectie neurologica

Rozmarinul ar putea avea efecte benefice si asupra sanatatii creierului. Planta aromatica de origini mediteraneene contine cantitati considerabile de acid carnosic. Acesta este un compus care poate lupta impotriva daunelor provocate de radicalii liberi la nivelul creierului.

In acest sens, unele studii realizate pe animale au concluzionat ca rozmarinul ar putea fi util pentru persoanele care au suferit un accident vascular cerebral. In plus, acesta ar avea capacitatea de a grabi recuperarea in cazul unor leziuni cerebrale, lucru care accentueaza rolul sau protector [4].

Prevenirea imbatranirii creierului

Unele studii arata ca rozmarinul poate influenta in mod semnificativ gradul de  imbatranire al creierului [5]. Mai multe, unii cercetatori considera ca rozmarinul ar avea si o influenta terapeutica. Astfel, acesta ar putea contribui la prevenirea bolii Alzheimer, insa sunt necesare mai multe studii pentru a confirma acest lucru.

Lupta impotriva cancerului

Cercetarile publicate de NCBI au constatat ca „extractul etanolic brut de rozmarin” a incetinit raspandirea celulelor leucemiei umane si a carcinomului mamar [6].

Un alt studiu [7] arata ca rozmarinul ar putea fi util ca agent antiinflamator si antitumoral. In plus, unii cercetatori au ajuns la concluzia ca adaugarea acestei plante aromatice in timpul gatirii vitei poate reduce formarea agentilor cauzatori de cancer [8] care pot aparea in urma prepararii termice insuficiente.

Protectie impotriva degenerescentei maculare

Un studiu publicat in jurnalul Investigative Ophthalmology & Visual Science a dezvaluit ca acidul carnosic, care este o componenta majora a rozmarinului, poate promova in mod semnificativ sanatatea ochilor  [9].

Acest lucru ar putea avea aplicatii clinice pentru bolile care afecteaza retina exterioara, cum ar fi degenerescenta maculara legata de varsta - una dintre cele mai frecvente afectiuni oculare.

Contraindicatii

 

Rozmarinul in alimentatie

 

Rozmarinul nu prezinta, de obicei, factori de risc atunci cand este consumat cu moderatie. Cu toate acestea, aportul in doze extrem de mari poate declansa reactii adverse grave.

Desi acestea sunt destul de rare, efectele secundare pot include:

  • varsaturi si greata;
  • spasme neregulate;
  • coma;
  • aparitia edemului pulmonar (lichid in plamani).

Dozele mari de rozmarin pot provoca, de asemenea, avort spontan - prin urmare, nu este recomandat ca femeile insarcinate sa consume suplimente alimentare pe baza acestei plante.

In plus, rozmarinul poate afecta activitatea unor medicamente precum:

  • Anticoagulantele - folosite pentru subtierea sangelui;
  • Anumiti inhibitori utilizati pentru tratarea tensiunii arteriale crescute;
  • Diureticele - maresc frecventa eliminarii urinei din organism;
  • Litiul - este folosit pentru a trata episoadele maniacale ale depresiei (din cauza proprietatilor diuretice poate determina niveluri toxice ale litiului in organism).

Consumul de rozmarin poate aduce o serie de beneficii organismului atunci cand este introdus in alimentatie. Folosit in cantitati moderate, acesta poate contribui la prevenirea mai multor afectiuni, in timp ce ofera un gust deosebit preparatelor culinare. 

Referinte:

1.      Ware, Megan. “How Can Antioxidants Benefit Our Health?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 29 May 2018, www.medicalnewstoday.com/articles/301506. Accessed 23 Sept. 2022

2.      Newman, Tim. “What to Know about Indigestion or Dyspepsia.” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 15 Oct. 2020, www.medicalnewstoday.com/articles/163484. Accessed 23 Sept. 2022.

3.      Moss, Mark, and Lorraine Oliver. “Plasma 1,8-Cineole Correlates with Cognitive Performance Following Exposure to Rosemary Essential Oil Aroma.” Therapeutic Advances in Psychopharmacology, vol. 2, no. 3, 24 Feb. 2012, pp. 103–113, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3736918/, 10.1177/2045125312436573. Accessed 23 Sept. 2022.

4.     Seyedemadi P;Rahnema M;Bigdeli MR;Oryan S;Rafati H. “The Neuroprotective Effect of Rosemary ( Rosmarinus Officinalis L.) Hydro-Alcoholic Extract on Cerebral Ischemic Tolerance in Experimental Stroke.” Iranian Journal of Pharmaceutical Research : IJPR, vol. 15, no. 4, 2016, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28243285/. Accessed 23 Sept. 2022

5.     Hügel, Helmut M. “Brain Food for Alzheimer-Free Ageing: Focus on Herbal Medicines.” Advances in Experimental Medicine and Biology, 2015, pp. 95–116, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26092628/, 10.1007/978-3-319-18365-7_5. Accessed 23 Sept. 2022.

6.      Cheung S;Tai J. “Anti-Proliferative and Antioxidant Properties of Rosemary Rosmarinus Officinalis.” Oncology Reports, vol. 17, no. 6, 2019, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17487414/. Accessed 23 Sept. 2022.

7.     PENG, Chiung-Huei, et al. “Supercritical Fluid Extracts of Rosemary Leaves Exhibit Potent Anti-Inflammation and Anti-Tumor Effects.” Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, vol. 71, no. 9, 23 Sept. 2007, pp. 2223–2232, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17827696/, 10.1271/bbb.70199. Accessed 23 Sept. 2022.

8.      Tsen, S.Y., et al. “Effects of Rosemary Extracts on the Reduction of Heterocyclic Amines in Beef Patties.” Journal of Food Science, vol. 71, no. 8, Oct. 2006, pp. C469–C473, ift.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1750-3841.2006.00149.x, 10.1111/j.1750-3841.2006.00149.x. Accessed 23 Sept. 2022.

9.     “Compound Found in Rosemary Protects against Macular Degeneration in Laboratory Model.” EurekAlert!, 27 Nov. 2012, www.eurekalert.org/news-releases/831584. Accessed 23 Sept. 2022.