Izolare la domiciliu si carantina - Reguli de autoizolare si moduri de gestionare a stresului

25. 3. 2020 · Karina Pana

Cuprins:

  1. Ce inseamna autoizolare/izolare la domiciliu?
  2. Ce inseamna carantina?
  3. Reguli de autoizolare
  4. Cum reduci stresul in autoizolare?

Strategia de izolare la domiciliu este vitala pentru controlul bolilor infectioase.

In ultima perioada, atat la noi in tara cat si la nivel mondial, distantarea sociala impusa in mod fortat de noul coronavirus a devenit principala masura in limitarea raspandirii pandemiei.

COVID-19 este o boala respiratorie cauzata de un virus nou, care s-a imprastiat alarmant in intreaga lume. Tabloul clinic cu privire la aceasta afectiune nu este pe deplin inteles, insa suntem nevoiti sa ne adaptam la o noua realitate. Cu toate ca, de-a lungul evolutiei umanitatii, sentimentul de siguranta a fost oferit de apartenenta la grup, izolarea sociala s-a dovedit a fi una dintre masurile care limiteaza transmiterea infectiei intre oameni.

Carantina sau autoizolare, ambele se traduc prin beneficii in comunitate atunci cand o epidemie sau o pandemie ameninta siguranta cetatenilor. Organizatia Mondiala a Sanatatii a admis ca perioada de izolare sociala genereaza stres pentru populatie, de aceea prezentam mai departe cateva detalii utile despre cum poate fi gestionata o astfel de situatie.

Ce inseamna autoizolare/izolare la domiciliu?

Chiar daca raspunsul firesc in cazul unei calamitati este apropierea dintre oameni, o perioada mai lunga de izolare la domiciliu este necesara pentru sanatatea publica. In epidemiologie, o masura de autoizolare se refera la eforturile constiente de a diminua contactul interuman pentru prevenirea raspandirii unui agent patogen, la fel ca si in cazul unui virus care conduce la aparitia unei pandemii.

Cand vorbim de autoizolare ne referim la o stare fizica de urgenta pentru persoanele care nu prezinta simptome ale bolii, dar care:

  • In ultimele 14 zile au calatorit in localitati, orase sau regiuni din zonele afectate de virus, altele decat cele cu transmitere comunitara extinsa.
  • Au calatorit in zone cu transmitere comunitara extinsa si au intrat in contact cu persoane care prezentau simptome ale bolii.
  • Au avut contact direct cu persoane confirmate cu COVID-19. Membrii familiilor lor se incadreaza intr-una dintre situatiile mentionate mai sus si astfel trebuie sa stea cu totii in autoizolare.

Se estimeaza ca perioada de incubatie a virusului este de 14 zile, astfel ca si intervalul minim de autoizolare trebuie sa fie de 14 zile de la data intoarcerii din calatorie, respectiv de la ultimul contact cu o persoana simptomatica, suspecta sau confirmata pozitiv cu aceasta boala. Cea mai buna varianta este izolarea la domiciliu, perioada in care persoanele in cauza sunt monitorizate de medicul de familie sau Directia de Sanatate Publica.

Afectiunile cauzate de un virus variaza de la usoare la severe sau chiar deces, de aceea, in cazul bolilor infectioase, se impun si masuri de autoizolare voluntara pentru cei care considera ca pot prezenta un risc pentru alti oameni.

In caz de autoizolare, izolare la domiciliu sau izolare voluntara a unei persoane, masura se aplica tuturor membrilor familiei, daca acestia au avut contact cu cel care prezinta simptome ori este confirmat pozitiv. Pe parcursul celor 14 zile de izolare sociala toti au obligatia de a nu parasi domiciliul declarat, in care se afla de la momentul autoizolarii.

Ce inseamna carantina in perioada epidemiei de Coronavirus?

 

Spre deosebire de autoizolare, carantina se instituie pentru toate persoanele care nu prezinta simptome, dar vin din zonele cu transmitere comunitara extinsa a virusului.

Totusi, la fel ca in cazul izolarii la domiciliu, carantina dureaza o perioada de 14 zile. Diferenta este ca se organizeaza in spatii special amenajate de catre autoritatile statului. Carantina ajuta la prevenirea expunerii la contactul cu cei care pot avea o boala contagioasa, tinand la distanta persoanele potential infectate de cele considerate sanatoase.

Aceasta masura separa si restrictioneaza circulatia tuturor celor care au fost expusi unei unui virus pentru a opri posibilitatea transmiterii acestuia. Carantina inseamna un risc mai mare, insa nu si faptul ca o persoana are neaparat infectia sau ca o poate primi. In mod cert, metodele de izolare individuala ofera avantajul de a reduce transmiterea bolii.

In cazul COVID-19, durata carantinei este de 14 zile pentru ca acesta este intervalul estimat pentru incubatia virusului. Aceasta perioada este considerata suficienta pentru a monitoriza toti suspectii care au intrat in contact cu cei infectati cu coronavirus. Insa, identificarea rapida a cazurilor cu boli infectioase contribuie la eficientizarea masurilor de carantina.

Reguli de autoizolare

 

Desi la prima vedere autoizolarea pare o masura extrem de severa, in realitate totul este destul de simplu:

  • In cazul in care locuiesti singur, renunta la vizitatori sau adunari familiale, stai in casa si nu iesi pentru nici un motiv.
  • Daca intr-o locuinta sunt izolate mai multe persoane, pe cat este posibil stati departe unii de ceilalti, cel putin 14 zile.
  • Curata si dezinfecteaza zilnic toate suprafetele cu care intri in contact, ca de exemplu mobila, bateriile chiuvetelor, mesele, clantele usilor sau alte lucruri pe care le folosesti la comun si cu alte persoane.
  • Spala-te pe maini ori de cate ori este necesar, cu apa si spaun, pentru cel putin 20 de secunde.
  • Aeriseste frecvent toate camerele si mai ales spatiile comune din locuinta.
  • Daca stranuti sau tusesti, acopera-ti gura si nasul cu batiste de unica folosinta pe care sa le arunci imediat la gunoi, iar apoi te speli foarte bine pe maini.
  • Tine legatura cu medicul de familie in fiecare zi si instiinteaza-l asupra evolutiei sanatatii tale si a membrilor familiei.
  • Anunta autoritatile competente in cazul in care apare cel putin unul dintre simptomele specifice virusului – tuse, febra, durere in gat, dificultati de respiratie.
  • In cazul in care apare o urgenta medicala, in mod obligatoriu anunta ca te afli in situatie de izolare la domiciliu.

Izolarea la domiciliu in cazul persoanelor varstnice

Persoanele in varsta reprezinta una dintre cele mai vulnerabile categorii in fata virusului. Pentru acestea este esential sa ramana in izolare la domiciliu si sa ia in considerare urmatoarele recomandari:

  • Anularea programarilor si a calatoriilor de orice fel.
  • Solicitarea asistentei medicale la domiciliu, daca este vorba despre o urgenta.
  • Renuntarea la activitatile in aer liber.
  • Evitarea strangerilor de mana, imbratisarilor si saluturilor intime cu alte persoane.
  • Mentinerea legaturii cu cei apropiati prin telefon si online.
  • Solicitarea ajutorului de la familie, vecini sau prieteni pentru cumparaturi esentiale.
  • Stocarea de produse alimentare neperisabile.
  • Comandarea medicamentelor necesare la domiciliu.
  • Spalarea frecventa a mainilor si dezinfectarea suprafetelor pentru a elimina germenii.

Cum reduci stresul in autoizolare?

 

Masurile impuse pentru izolare la domiciliu din cauza pandemiei provocate de noul coronavirus ne afecteaza viata de zi cu zi, bunastarea emotionale si mentala. Valoarea interactiunii sociale este esentiala pentru fiinta umana, iar acest lucru se poate traduce si prin reconfigurarea circuitelor neuronale si reactia corpului la stres.

Viata intre patru pereti si valul de informatii la care suntem expusi cand ne aflam in autoizolare conduce la un grad ridicat de anxietate. Extrem de necesara pentru sanatatea publica, o perioada mai lunga de izolare la domiciliu poate afecta functionarea normala a sistemului nervos. Iata cum poti reduce stresul in aceasta perioada:

Limiteaza sursele de informatii care iti cauzeaza stres

Noul coronavirus a creat o criza mondiala, iar incertitudinea poate cauza suferinta si anxietate. Prin natura lor, informatiile pot produce panica si ingrijorare, iar inb anumite cazuri pot exista chiar si stiri false care nu fac decat sa genereze foarte mult stres.

Ca sa reusesti sa te relaxezi si sa abordezi corect intreaga situatie, cel mai bine ar fi sa te informazi din surse oficiale si sa te interesezi de evolutia pandemiei doar in anumite momente ale zilei, de exemplu dimineata si seara. Incearca sa distingi faptele concrete de zvonuri si sa-ti ocupi mintea si cu alte lucruri pe parcursul zilei.

Tine legatura cu persoanele apropiate

Cu toate ca vorbim de izolare la domiciliu si distantare sociala in mod fizic, chiar daca stai inchis in casa poti tine legatura cu cei dragi prin telefon sau online.

Fa-ti un obicei de a-i contacta zilnic pe cei apropiati, discutati subiecte cat mai variate, faceti planuri de viitor si evitati cat mai mult conversatiile cu privire la COVID-19 pentru ca pot genera mai multe temeri si astfel creste nivelul de stres. Incearca sa intri in contact cu oamenii care iti ofera alinare si te pot ajuta sa-ti reduci nivelul de stres si nu cu cei pesimisti si panicati de situatia de criza.

Pastreaza-ti constant mintea ocupata

Este absolut normal sa fii ingrijorat, insa incearca sa nu intri in panica deoarece acest lucru nu iti va fi de folos. Intr-o perioada de autoizolare, cuvantul de ordine este echilibru. Asadar, gaseste metode de relaxare mintala care pot avea efect de detensionare.

Joaca sah, table sau alte tipuri de jocuri, rezolva integrame, sudoku si puzzle-uri, citeste, studiaza, apuca-te de bricolaj ori participa la diferite cursuri online. Astfel de activitati te pot ajuta sa elimini starea de plictiseala si sa fii ocupat in permanenta.

Mentine o dieta sanatoasa

O alimentatie sanatoasa este esentiala pentru cresterea imunitatii, dar si pentru a reduce nivelul de stres si a crea o stare de bine. Printre alimentele utile in aceasta situatie se numara:

  • fulgii de ovaz;
  • nucile;
  • portocalele;
  • fructele de padure;
  • ciocolata neagra;
  • branza de vaci;
  • laptele;
  • sparanghelul;
  • avocado;
  • ceaiul de musetel.

Acestea contin antioxidanti care lupta impotriva radicalilor liberi eliberati de stres in organism. Spre exemplu, sparanghelul este foarte bogat in folati, care ajuta la pastrarea calmului, acidul folic din avocado actioneaza ca un stabilizator al starii de spirit, ceaiul de musetel este perfect pentru un somn linistitor, iar nucile contin acid alfa-linoleic si Omega 3 care reduc tensiunea arteriala, previn fluctuatiile hormonilor de stres si protejeaza corpul impotriva schimbarilor starilor emotionale.

In cazul in care simti ca alimentatia nu este foarte bine echilibrata, atunci apeleaza si la cateva suplimente care sa contribuie la normalizarea sistemului nervos.

Organizeaza lucrurile prin casa

Daca te afli in izolare la domiciliu poti sa-ti ocupi timpul si facand ordine in casa. Organizeaza-ti dulapul cu haine, aranjeaza cartile in biblioteca, fa o curatenie completa in fiecare camera sau chiar si in frigider.

In acest fel, timpul tau va trece mult mai repede deoarece in mod clar ai o multime de lucruri de facut, si totodata vei putea sa elimini si starile de anxietate.

Incearca sa faci zilnic exercitii fizice

Foloseste-te de timpul liber si pentru a face putina miscare. Exercitiile fizice au un efect de detensionare si relaxare, contribuie la alungarea plictiselii si ajuta la pastrarea mobilitatii.

Daca nu ai idee cum sa-ti transformi casa intr-o sala de fitness, descarca aplicatii practice sau inscrie-te la cursuri online de sport si te vei putea inspira usor ce exercitii poti face chiar la tine in locuinta. Indiferent de cat timp trebuie sa stai in autoizolare, sportul este una dintre activitatile pe care le poti continua fara nici un fel de intrerupere.

Creeaza-ti o rutina simpla

Chiar daca pe termen scurt te vei bucura sa stai toata ziua in pijamale si sa te uiti la filme, bunastarea ta mentala va avea de suferit pentru o perioada mai lunga de timp. Oamenii sunt obisnuiti sa functioneze dupa o rutina bine stabilita, asa ca incearca sa-ti faci un anumit program pentru acasa.

Trezeste-te si culca-te la aceleasi ore, ca si cand nu ai fi in izolare sociala, spala-te pe dinti dimineata, renunta la pijamale si schimba-te in hainele de casa, gateste, fa ceva distractiv sau organizeaza-ti activitatile pe zile. In perioada de izolare la domiciliu viata ta nu trebuie sa se rezume doar la mancare si somn, pentru ca in acest fel vei fi coplesit si iti vei pierde usor optimismul pentru viitor.

Nu te lasa atras intr-o spirala negativa

Specialistii sustin ca unul dintre cele mai periculoase lucruri pentru sanatatea mintala este sa ai prea mult timp liber in care sa te gandesti la viata ta in mod critic. In autoizolare, ai putea cadea intr-un flux constant de critica asupra ta si a celor din jur, mai ales ca nu intri in contact si cu alte persoane care sa-ti dovedeasca contrariul.

Pentru a elimina starile negative, incearca sa vezi totul doar ca o perioada diferita din viata ta si nu neaparat una proasta, sa iti analizezi doar faptele si alegerile bune si sa faci planuri de viitor, fara sa iti amintesti prea mult de trecut sau situatia actuala.

In zilele de izolare la domiciliu sau carantina, nivel de stres poate atinge cote maxime daca nu incerci sa te detasezi cat mai mult de situatiile dificile si sa fii optimist. Cu toate ca starea generata de coronavirus este destul de grava, ia in considerare faptul ca masurile de autoizolare au un rol benefic si, respectand cu strictete toate recomandarile, totul se poate intoarce mult mai repede la normal.

Karina Pana