Vitamine pentru copii: Surse naturale si administrarea corecta a suplimentelor cu vitamine

Vitaminele sunt necesare pentru adulti, dar mai ales pentru copii, pentru ca organismul lor se dezvolta, este in crestere. Pentru a functiona optim si pentru a se dezvolta corespunzator, corpul are nevoie de vitamine pe care le obtine, in principal, din alimente, dar si din suplimentele alimentare, la recomandarea medicului.

Cuprins:

  1. Rolul vitaminelor pentru copii
  2. Sursele naturale ale vitaminelor pentru copii
  3. Surse de substante esentiale pentru functionarea organismului la copii
  4. Suplimente cu vitamine pentru copii
  5. Care sunt cauzele carentei de vitamine la copii
  6. Cum se administreaza corect suplimentele cu vitamine la copii

Vitaminele pentru copii pot fi de doua feluri:

  • hidrosolubile: corpul nostru nu face stocuri de aceste vitamine. Asta inseamna ca organismul le foloseste de indata ce acestea ajung in sange, iar ce prisoseste este eliminat prin urina. Vitaminele hidrosolubile trebuie furnizate permanent organismului, pentru ca organismul nu are capacitatea de a le stoca (vitaminele B si C);
  • liposolubile: aceste vitamine sunt stocate in tesuturile grase sau in ficat. Ori de cate ori are nevoie, organismul foloseste din rezervele pe care le are la dispozitie. Substantele pot ramane stocate pana la cateva luni (vitaminele A, D, E, K).

Rolul vitaminelor pentru copii

Vitaminele sunt esentiale pentru dezvoltarea fizica si cognitiva a copiilor. Aceste substante ii ajuta sa:

  • pastreze sanatatea fizica;
  • mentina sanatatea cognitiva;
  • intareasca imunitatea;
  • ajute organismul sa lupte cu virusii si bacteriile;
  • previna imbolnavirea;
  • sustina vindecarea mai rapida;
  • mentina pofta de mancare (mai ales vitaminele B12 si D au acest efect).

Sursele naturale ale vitaminelor pentru copii

In mod normal, un copil care are o dieta echilibrata va obtine vitaminele de care are nevoie din alimente (cereale, produse lactate, carne, fructe, legume).

Vitamina A

Vitamina A este importanta pentru copii pentru ca:

  • ajuta in procesul de crestere;
  • sustine procesul de reparare a tesuturilor si oaselor;
  • mentine pielea sanatoasa;
  • pastreaza vederea buna;
  • este importanta pentru formarea rodopsinei (un pigment fotoreceptor din retina);
  • intareste sistemul imunitar.

Deficitul de vitamina A duce la:

  • cecitate nocturna (tulburare de vedere care nu permite distingerea obiectelor in lumina slaba);
  • hiperkeratoza (ingrosarea stratului superior al epidermei);
  • distrugerea corneei, cauzata de uscaciunea corneei si conjunctivitei;
  • cresterea mortalitatii la copiii mici.

Surse naturale de vitamina A

  • lactate;
  • galbenus de ou;
  • ficat;
  • ulei de peste;
  • legume de culoare galbena sau portocaliu: morcov, cartof, dovleac.

Vitamina Complex B

Complexul de vitamine B (vitaminele B1, B3, B6 si B12) este important pentru ca:

  • sustine metabolismul;
  • produce energia de care au nevoie organele pentru a functiona optim;
  • contribuie la functionarea sistemului nervos.

Copiii care sufera constant de migrene pot avea un deficit de vitamine si antioxidanti in sange: vitamina D, coenzima Q10 (un compus asemanator vitaminelor ce contribuie la producerea de energie). Carenta de vitamina B6 este asociata cu depresia si iritabilitatea. Suplimentele de vitamina B6 se recomanda mai ales copiilor afectati de autism, care nu pot sintetiza acest nutrient.

Vitamina B12 nu trebuie administrata copiilor fara recomandarea pediatrului, pentru ca poate avea un efect nedorit asupra administrarii altor medicamente si antibiotice.

Surse naturale de vitamine B

  • carne;
  • peste;
  • oua;
  • lactate.

Vitamina C

Vitamina C este importanta pentru ca:

  • sustine functionarea corecta a tesuturilor, oaselor, vaselor de sange;
  • ajuta la vindecarea leziunilor cutanate;
  • ajuta organismul sa lupte cu infectiile.

Surse naturale de vitamina C

  • citrice;
  • capsune;
  • rosii;
  • broccoli;
  • ardei gras rosu;
  • kiwi;
  • varza.

Vitamina D (vitamina soarelui)

Vitamina D este esentiala pentru

  • mentinerea oasele sanatoase;
  • cresterea dintilor;
  • are un rol important in sustinerea sistemului imunitar;
  • ajuta la absorbtia calciului.

Surse naturale de vitamina D

In general, cea mai mare parte din cantitatea necesara de vitamina D o obtinem din expunerea la soare, dar exista si alimente care contin aceasta vitamina:

  • peste;
  • galbenus de ou;
  • ficat;
  • cereale;
  • lapte.

Vitamina D este un caz mai special pentru ca nu se gaseste in foarte multe alimente, de aceea se recomanda suplimentarea ei.

Vitamina E

In principal, vitamina E protejeaza celulele, tesuturile si ajuta la formarea celulelor rosii.

Surse naturale de vitamina E

  • uleiuri vegetale;
  • nuci, seminte, migdale;
  • cereale integrale;
  • galbenus de ou;
  • legume cu frunze verzi (spanac).

Vitamina K

Vitamina K este indispensabila functionarii organismului pentru ca ajuta la coagularea sangelui. In lipsa ei, am sangera pana la moarte.

Surse naturale de vitamina K

  • legume verzi (spanac);
  • lactate;
  • broccoli;
  • ficat;
  • carne de pui;
  • fasole verde;
  • prune;
  • avocado.

Surse de substante esentiale pentru functionarea organismului la copii

Acizi grasi

Acizii grasi sunt grasimi foarte importante pentru functionarea corecta a organismului. Ei contribuie la:

  • regenerarea celulelor;
  • intarirea sistemului nervos;
  • cresterea imunitatii;
  • absorbtia de nutrienti din alimente;
  • dezvoltarea creierului;
  • mentinerea vederii.

Acizi grasi Omega-3, Omega-6: organismul nostru nu-i poate produce, de aceea acestia trebuie procurati din hrana sau suplimente alimentare. Se considera ca acizii grasi ajuta la obtinerea unor bune rezultate scolare ale copiilor prin faptul ca ajuta la sporirea concentrarii si la memorie.

Surse naturale de acizi grasi:

  • peste gras (somon, macrou, ton);
  • seminte de in;
  • seminte de chia;
  • nuci;
  • unt de arahide.

Calciu

Calciul este cel mai raspandit mineral din organism si este esential pentru dezvoltarea dintilor si sistemului osos.

Magneziu

Magneziul este esential in mentinerea tensiunii arteriale in limite normale, prevenirea aritmiilor, sustinerea functiilor cognitive, fortificarea sistemului osos. O dieta echilibrata ar trebui sa acopere necesarul zilnic al copiilor din acest oligoelement. Se recomanda suplimentarea magneziului in cazul copiilor cu tulburari de autism, deficit de atentie. Vitamina B se poate administra pentru a reduce hiperexcitabilitatea si a imbunatati puterea de concentrare.

Zinc

Zincul este esential pentru formarea celulelor nervoase si a sinapselor dintre ele. Deficitul de zinc poate influenta dezvoltarea cognitiva si poate afecta sistemul imunitar. In plus, este legat de lipsa dezvoltarii fizice si neurofiziologice a multor copii din tarile in curs de dezvoltare.

Fier

Fierul este principalul component al hemoglobinei.

Surse naturale de fier: carne de vita, ficat, leguminoase, fructe de mare. Laptele matern poate asigura necesarul de fier al bebelusului. Dupa perioada de alaptare, copilul poate dezvolta anemia feripriva. Carenta de fier inseamna, de fapt, functionarea deficitara a unor organe.

Suplimente cu vitamine pentru copii

Exista cazuri in care copiii au nevoie de o suplimentare a cantitatilor de vitamine:

  • nu mananca suficient;
  • nu consuma fructe si legume;
  • au anumite afectiuni gastro-intestinale sau astm;
  • au o dieta vegana sau vegetariana;
  • consuma sucuri carbogazoase.

In aceste cazuri, medicul pediatru poate recomanda administrarea de suplimente alimentare.

Suplimentele cu vitamine se gasesc sub mai multe forme:

  • pastile care se inghit;
  • tablete masticabile (atentie, sa nu le lasati la indemana copiilor, le pot confunda cu bomboanele);
  • siropuri cu vitamine pentru copii (au un gust placut si cei mai multi copii le accepta).

Care sunt cauzele carentei de vitamine la copii

Cauza principala a carentei de vitamine la copii este lipsa unei alimentatii echilibrate si diversa: cereale, fructe, legume, lactate, carne, peste.

Deficitul de vitamine se instaleaza in mod sigur la un copil care consuma:

  • produse de tip fast-food;
  • produse prajite;
  • semi-preparate;
  • dulciuri;
  • bauturi carbo-gazoase.

Astfel de produse, in ciuda faptului ca au o densitate calorica mare, nu contin nutrienti de care are nevoie organismul unui copil aflat in plina crestere si dezvoltare. De asemenea, copilul trebuie sa manance de 3 ori pe zi, plus 2 gustari. Mesele importante ar trebui sa contina cereale integrale, legume, carne, lactate, iar gustarile ar trebui sa fie pe baza de fructe, legume, nuci, seminte.

O a doua cauza importanta a carentei de vitamine la copii o reprezinta afectiunile cronice: carenta de vitamine poate aparea si in urma unor afectiuni care afecteaza capacitatea de absorbtie intestinala, fibroza chistica, diabet 2, boli inflamatorii intestinale.

Cum se administreaza corect suplimentele cu vitamine la copii

Este foarte important de stiut, carenta de vitamine la copii nu se stabileste in urma unor simptome, ci in urma unor analize. Suplimentele cu vitamine se administreaza numai atunci cand este nevoie si numai cu recomandarea medicului. Vitaminele sunt administrate dupa un set de analize care confirma ca exista un deficit de vitamine.

Atentie la prospect si la termenul de expirare

Vitaminele isi pierd proprietatile dupa o perioada de timp, prin urmare nu are rost sa le administrezi dupa ce si-au pierdut efectul. Verifica intotdeauna valabilitatea medicamentelor pe flacoanele sau cutiile cu medicamente, iar daca nu esti sigur in legatura cu data expirarii mai bine renunti la acel produs si cumperi altul, cu o data de valabilitate sigura.

Ai grija cum pastrezi vitaminele

Acestea se pastreaza la loc racoros si uscat, departe de razele soarelui, pentru a nu-si pierde proprietatile.

Tine seama de efectele adverse ale suplimentelor cu vitamine

Supradozajul de vitamine A, D, E, K poate conduce la efecte adverse grave, iar sanatatea copilului poate fi in pericol. Intr-un asemenea caz, nu ezita sa suni la 112 pentru a solicita ajutor. Supradozajul de vitamine se manifesta prin:

  • dureri de stomac;
  • varsaturi;
  • diaree/constipatie;
  • pierderea apetitului;
  • dureri de cap;
  • paloarea pielii;
  • sange in urina;
  • dureri articulare.

Ofera copilului o dieta bogata in fructe si legume

Cu cat dieta este mai bogata si variata, copilul nu va avea risc de deficit de vitamine.

Incurajeaza miscarea zilnica in aer liber

Miscarea este importanta pentru starea de sanatate a copilului, dar si pentru mentinerea aportului optim de vitamina D, mai ales in copilarie, cand copilul este in crestere si oasele au nevoie de vitamina D si calciu, pentru o dezvoltare corespunzatoare.

Nu sari peste controlul la pediatru

Controale periodice sunt obligatorii pentru a verifica sanatatea copilului tau.

Respecta indicatiilor pediatrului

Tine seama de sfaturile medicului pediatru, atat in ceea ce priveste alimentatia si stilul de viata al copilului tau, dar si suplimentele administrate.

Invata-l regulile igienei corecte

Regulile de igiena sunt necesare pentru a preveni imbolnavirea si limitarea expunerii la bacterii si virusuri.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale din acest articol (daca ele exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la individ la individ si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat.

Surse suplimentare de informare:

Healthline, "Vitamins for kids: do they need them (and which ones)?": https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-kids

WebMD, "Vitamins for kids: do healthy kids need supplements?": https://www.webmd.com/parenting/guide/vitamins-for-kids-do-healthy-kids-need-vitamins#1

CNN, "The healthiest children's vitamins: 2020": https://pickyeaterblog.com/the-healthiest-childrens-multivitamins-in-2017/