Vitamina K: Beneficii, contraindicatii si surse

Vitamina K (numita vitamina antihemoragica) a fost descoperita de catre cercetatorul danez Henrik Dam care, in 1929, studia rolul colesterolului in organism. Cativa ani mai tarziu (1943), Dam descoperea formula chimica a acestei vitamine, impreuna cu Edward Adelbert Doisy. Cei doi cercetatori au primit premiul Nobel pentru descoperirea lor.

Cuprins:

  1. Tipuri de vitamina K
  2. Mecanismul de absorbtie a vitaminei K
  3. Beneficiile vitaminei K
  4. Carenta de vitamina K
  5. Supradozajul de vitamina K
  6. Surse de vitamina K

Tipuri de vitamina K

Vitamina K este denumirea generica data unui grup de substante care se pot dizolva in grasimi si uleiuri (liposolubile). Acestea joaca un rol important in:

  • coagularea sangelui;
  • prevenirea calcifierii vaselor de sange (reduce riscul de boli cardiovasculare);
  • metabolismul oaselor (mentine oasele sanatoase);
  • reglarea nivelului de calciu din oase (in lipsa vitaminei K, am sangera pana la moarte).

Vitamina K include mai multe substante, K1, K2 (naturale), K3 (sintetica) fiind cele mai importante:

Vitamina K1

Vitamina K1 se mai numeste si filochinona. Se gaseste in legume cu frunze verzi, lactate si uleiuri vegetale si reprezinta cea mai importanta sursa de vitamina K din dieta noastra. Vitamina K1 este varianta vegetala a vitaminei K, dar poate fi produsa si in laboratoare si este recomandata in afectiuni asociate cu sangerare excesiva.

Vitamina K2

Vitamina K2 se mai numeste si menachinona. In organismul nostru, vitamina K2 este produsa de bacteriile din intestine. Acestea pot, de asemenea, sa transforme vitamina K1 in vitamina K2. Se considera ca organismul uman are dificultati in a absorbi vitamina K1 din plante, in schimb poate absorbi de 10 ori mai multa vitamina K2 decat vitamina K1.

Vitamina K3

Vitamina K3 se mai numeste si menadiona. Daca vitaminele K1 si K2 sunt naturale, K3 este un produs chimic, este forma sintetica a vitaminei K. S-a demonstrat că in doze mari aceasta substanta este toxica, adica poate provoca:

  • reactii alergice;
  • anemie hemolitica;
  • citotoxicitate in celulele hepatice.

Vitamina K mai are alte doua forme, vitamina K4 (menadiol diacetat) si vitamina K5. Aceste forme sunt sintetice, nu sunt naturale.

Mecanismul de absorbtie a vitaminei K

Faptul ca vitamina K este liposolubila, adica poate fi dizolvata in grasimi, este o caracteristica foarte importanta, pentru ca astfel vitamina K poate fi absorbita prin intermediul grasimilor din alimentatie. Acest lucru inseamna ca, pentru ca organismul sa absoarba vitamina K, trebuie sa mananci, in combinatie cu produsele care o contin, si alimente bogate in grasimi. Poti, de exemplu, sa adaugi un strop de ulei salatelor. Din fericire, multe alimente care contin vitamina K sunt bogate in grasimi (branza, carne).

Beneficiile vitaminei K

Vitamina K joaca un rol foarte important in functionarea organismului.

Protejeaza inima

Vitamina K previne declansarea bolilor coronariene si a insuficientei cardiace, intervenind in procesul de rigidizare a arterelor.

Mentine sanatatea oaselor

Oasele se mentin sanatoase printr-o dieta bogata in legume proaspete si lactate. Vitamina K are rolul de a fixa calciul si alte minerale in structura osoasa, nu lasa calciul sa formeze calculi renali sau sa se depuna pe vasele de sange.

De asemenea, vitamina K previne osteoporoza pentru ca este esentiala in sinteza osteocalcininei (proteina din tesutul osos care cristalizeaza calciul), ajutandu-l sa ramana in oase. Astfel, vitamina K imbunatateste sanatatea oaselor si reduce riscul fracturilor osoase, mai ales in cazul femeilor aflate in perioada post-menopauza, care prezinta oricum risc crescut de osteoporoza.

Intareste sistemul imunitar

Vitamina K intareste sistemul imunitar, ceea ce inseamna ca organismul va avea o sansa in plus sa lupte eficient cu diverse tipuri de infectii.

Mentine sanatatea creierului

Vitamina K ajuta creierul sa functioneze optim si de asemenea, foarte important, previne aparitia bolii Alzheimer.

Ajuta ficatul sa functioneze sanatos

Vitamina K ajuta intestinele sa functioneze. De asemenea, sustine functionarea optima a ficatului.

Previne cancerul

Vitamina K3 si vitamina C sunt recomandate in tratamentele adjuvante din terapiile anticancer, dar daca aceasta combinatie, administrata vreme indelungata, joaca sau nu un rol in distrugerea celulei canceroase este greu de spus, sunt necesare studii mai indelungate.

Studiile arata ca vitamina K1 ajunge la ficat, iar atunci cand este administrata in cantitati mari pacientilor cu cancer la ficat ajuta la stabilizarea si imbunatatirea functiei hepatice. Cu alte cuvinte, vitamina K ajuta la mentinerea functionarii optime a ficatului. Alte cercetari se fac pentru a demonstra ca vitamina K2 poate stopa procesele genetice care duc la dezvoltarea tumorii.

De asemenea, sunt multe studii despre efectele vitamine K in diferite tipuri de cancer (cancer hepatic, leucemie, cancer pulmonar), dar nu exista pana in prezent date care sa sustina aceste ipotezele preliminare.

Amelioreaza tulburarile menstruale

Stresul, afectiunile hormonale sau alte tratamente medicamentoase pot conduce la hemoragii in timpul menstruatiei. Vitamina K poate preveni si ajuta procesul de coagulare. Vitamina K se mai numeste si vitamina antihemoragica tocmai pentru ca are rol in coagularea sangelui, ajuta la vindecarea ranilor si opreste hemoragiile.

Creste longevitatea

Vitamina K2 previne acumularea de calciu in elastina din piele, efectul fiind acela ca stopeaza aparitia ridurilor.

Contribuie la metabolismul calciului in organism

Toate cele 3 forme ale vitaminei K au o contributie la metabolismul calciului in organism. Spre deosebire de vitamina K1, cu rol in coagularea sanatoasa a sangelui, vitamina K2 asigura transportul si fixarea sanatoasa a calciului in oase, prevenind stationarea acestuia la nivelul vaselor de sange, unde ar putea favoriza instalarea diverselor afectiuni.

Carenta de vitamina K

Carenta de vitamina K poate fi provocata de:

  • o dieta saraca sau restrictiva;
  • boala Crohn, colita ulceroasa;
  • boli de ficat care impiedica stocarea vitaminei K;
  • folosirea antibioticelor, a medicamentelor care scad nivelul colesterolului, a uleiurilor minerale, a aspirinei si/sau a medicamentelor cu efect anticoagulant.

Nivelul scazut al vitaminei K este asociat cu scaderea nivelului de insulina si cu probleme de reglare a glucozei, care pot duce la scaderea densitatii osoase la femei. Suplimentarea dietei cu aceasta vitamina accelereaza procesul de formare a oaselor prin atragerea calciului in oase. Suplimentele cu vitamina K reduc cantitatea de calciu din urina si aloca mai mult calciu pentru consolidarea oaselor.

Semnele carentei de vitamina K

Corpul are nevoie de vitamina K pentru a produce proteinele care actioneaza in timpul procesului de coagulare a sangelui. Daca dimpotriva, organismul are deficit de vitamina K, corpul nu are o cantitate suficienta din aceste proteine, iar consecinta va fi o sangerare abundenta.

Manifestarile carentei de vitamina K sunt:

  • o slaba coagulare a sangelui;
  • hemoragii interne si externe;
  • scaderea densitatii osoase;
  • aparitia echimozelor;
  • instalarea anemiei;

Supradozajul de vitamina K

Nu au fost inregistrate efecte adverse ale vitaminei K care sa fie asociate cu cantitatile de substanta care se gasesc in alimente sau suplimente. Exista, fara indoiala, cazuri de doze prea mari de vitamina K. Nu a fost stabilita insa o doza maxima sigura de la care putem vorbi de intoxicatie sau hipervitaminoza K. Ceea ce se stie cu certitudine este ca peste 500 de micrograme pe zi pot aparea reactii alergice (eruptii pe piele, mancarimi, roseata). In cazurile mai grave se pot identifica probleme la ficat, dar aceste cazuri sunt considerate rare.

In cazul nou-nascutilor, toxicitatea cauzata de dozele mari de vitamina K poate provoca hemolioza (distrugerea globulelor rosii). De asemenea, medicii recomanda ca femeile insarcinate sa nu ia vitamina K in ultimele saptamani de sarcina, tocmai in ideea ca ar putea aparea o reactie toxica la nou-nascut.

Foarte important!

Daca in timpul sarcinii iei medicamente anticoagulante, consulta medicul inainte de a lua orice supliment de vitamina K.

Surse de vitamina K

Alimente vegetale care contin vitamina K

Iata o lista cu cele mai importante alimente de origine vegetala care contin una dintre formele vitaminei K:

  • kale;
  • varza de Bruxelles;
  • spanac;
  • frunze de nap;
  • broccoli;
  • sparanghel;
  • salata verde;
  • dovleac;
  • afine;
  • fasole verde;
  • prune;
  • kiwi;
  • avocado;
  • mazare verde;
  • frunze de sfecla;
  • patrunjel proaspat.

Alimente de origine animala ce contin vitamina K

  • ficat de vita, porc, pui;
  • cotlet de porc;
  • carne de pui;
  • branzeturi tari;
  • galbenus de ou;
  • branza cheddar;
  • unt;
  • smantana.

Asadar, nu este cazul sa te ingrijorezi cu privire la cantitatea de vitamina K din corpul tau. Tot ce ai de facut este sa te asiguri ca incluzi in dieta ta de fiecare zi alimente bogate in vitamina K.

Foarte important!
Suplimentele de vitamina K nu trebuie luate la intamplare, este obligatoriu sa respecti indicatiile medicului.

Surse de informare:

WebMD, "Vitamin K": https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/supplement-guide-vitamin-k

HealthLine, "20 Foods That Are HIgh in Vitamin K": https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-vitamin-k

Harvard, School of Public Health, "Vitamin K": https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-k/