Top 5 vitamine pentru circulatia sangelui - Ce suplimente iei pentru imbunatatirea circulatiei sanguine

Sistemul circulator realizeaza transportul sangelui in organism, cele mai importante elemente fiind inima si vasele saguine. Prin intermediul batailor inimii, sangele este impins in vasele de sange, acestea transportand catre tesuturi oxigenul si nutrientii de care au nevoie pentru a functiona corect. Spunem despre circulatia sangelui ca este deficitara atunci cand este incetinita. Este cazul circulatiei periferice (de la nivelul extremitatilor: maini si picioare). Problemele de circulatie nu ar trebui lasate netratate pentru ca, daca se agraveaza, pot pune in pericol viata. Circulatia sanguina poate fi imbunatatita cu ajutorul vitaminelor.

Cuprins:

  1. Cauzele circulatiei deficitare
  2. Efectele circulatiei deficitare asupra organismului
  3. Cum se poate imbunatati circulatia sangelui
  4. Sfaturi pentru o circulatie sanguina imbunatatita

Cauzele circulatiei deficitare

Cauzele circulatiei deficitare sunt multiple. Unele dintre acestea sunt consecinte ale unui stil de viata nu foarte sanatos:

  • Fumatul: este un lucru stiut, fumatorii prezinta un risc mai mare de atac de cord sau atac cerebral. De asemenea, fumatul creste riscul producerii de boli cardiovasculare și influenteaza negativ fluxul sanguin.
  • Sedentarismul: creste riscul de obezitate, diabet si boli de inima. Miscarea inseamna ca sangele circula mai bine la nivelul intregului organism. Statul pe scaun face ca circulatia sangelui (fluxul sanguin) sa se desfasoare mai lent, mai ales in cazul persoanelor in varsta.
  • Obezitatea: in general, persoanele care au probleme cu greutatea au tendinta de a petrece mai mult timp asezate, ceea ce creste riscul de probleme circulatorii si diabet.
  • Boala arteriala periferica: arterioscleroza este o asemenea afectiune. Aceasta presupune depunerea unor placi de lipide de-a lungul arterelor. Fluxul ingreunat se resimte la nivelul tesuturilor, iar in cazuri grave se poate ajunge chiar la atac vascular cerebral. Fumatorii trecuti de 50 de ani sunt cei mai predispusi la un asemenea risc.
  • Cheagurile de sange: pot aparea in orice zona a corpului si blocheaza total sau partial fluxul sangelui. De cele mai multe ori apar la nivelul mainilor si picioarelor. Pot duce la atac vascular cerebral si chiar deces.
  • Boala Raynaud: se caracterizeaza printr-o sensibilitate exagerata a vaselor de sange care iriga extremitatile (circulatie periferica deficitara) la variatiile de temperatura (in special frig).

Efectele circulatiei deficitare asupra organismului

Aceste efecte se resimt in special atunci cand problemele circulatorii se agraveaza si apar:

  • Senzatia de amortire la nivelul mainilor si picioarelor.
  • Maini si picioare reci, chiar si atunci cand este cald.
  • Umflaturi la maini si picioare.
  • Pierderi de memorie: acestea apar mai ales atunci cand circulatia este deficitara in zona creierului.
  • Oboseala exagerata, cauzata de faptul ca inima pompeaza mai mult sange, pentru a compensa problemele circulatorii.
  • Decolorarea pielii, cauzata de faptul ca nu ajunge destul sange in tesuturi (se vede in special in zona buzelor, urechilor, mainilor, picioarelor).
  • Vene varicoase: daca ai o circulatie deficitara, aceasta poate deveni vizibila la nivelul venelor. In plus, apar dureri la nivelul picioarelor, senzatia de greutate, mancarimi si umflaturi. Desigur, este mai bine sa ai o circulatie venoasa optima.

Cum se poate imbunatati circulatia sangelui

Sunt mai multe metode prin care circulatia sangelui poate fi imbunatatita:

  • Vitamine/suplimente alimentare (niacina, acid folic, vitamina C, vitamina K, vitamina E, magneziu, acizi grasi omega-3);
  • Alimente;
  • Exercitii fizice.

Vitamine pentru circulatia sangelui

Cel mai bun tratament pentru o buna circulatie a sangelui este stilul de viata sanatos. De asemenea, sunt mai multe vitamine care au influenta benefica asupra circulatiei sanguine. Cu toate acestea, consulta medicul inainte de a le lua. Tot medicul este cel care iti va spune si doza zilnica de care ai nevoie. Iata cele mai benefice vitamine pentru circulatia sangelui:

Niacina

Este o substanta din grupa vitaminei B care imbunatateste circulatia sangelui si aportul de oxigen. In plus, sustine functiile sistemului cardiovascular si diminueaza nivelul colesterolului care nu este benefic pentru organism. Nu exista o parere majoritara asupra acestui subiect, dar se crede ca, pe termen lung, niacina poate preveni ateroscleroza si bolile de inima. Niacina se poate obtine natural din:

  • Carne;
  • Peste;
  • Alune;
  • Seminte de floarea-soarelui;
  • Sfecla;
  • Cereale.

Acid folic

Acidul folic face parte din complexul B de vitamine si este foarte bun pentru circulatie. Acidul folic stimuleaza formarea globulelor rosii. Acidul folic natural il gasesti in:

  • Legume cu frunze verzi;
  • Carne;
  • Produse lactate;
  • Cereale.

Vitamina C

Deficienta de vitamina C poate fi asociata cu un risc crescut de ateroscleroza. Pe de alta parte, vitamina C contribuie la intarirea sistemului imunitar si previne bolile de inima. Vitamina C naturala se gaseste in:

  • Citrice;
  • Kiwi;
  • Mango;
  • Fructe de padure;
  • Legume crucifere (broccoli, conopida, hrean, varza);
  • Legume cu frunze verzi.

Vitamina K

Vitamina K este foarte importanta pentru circulatia periferica si in procesul de coagulare. Daca ai deficit de vitamina K poti avea probleme cu cicatrizarea ranilor de exemplu. Cele mai bune surse de vitamina K naturala sunt:

  • Spanac;
  • Broccoli;
  • Kale;
  • Legume cu frunze verzi.

Vitamina E

Vitamina E este un foarte bun antiinflamator. Vitamina E naturala se gaseste in:

  • Migdale;
  • Spanac;
  • Cartofi dulci;
  • Seminte floarea-soarelui;
  • Avocado;
  • Germeni de grau;
  • Ulei de masline.

Magneziul

Magneziul este si el foarte important pentru o circulatie periferica optima. Imbunatateste capacitatea mentala, amelioreaza amortelile si crampele la nivelul membrelor, previne ateroscleroza si infarctul miocardic.

Suplimente care contin acizi grasi omega-3

In comert se gasesc diferite suplimente care contin acizi grasi omega-3. Acestia stimuleaza circulatia sangelui in zona extremitatilor (circulatia periferica), scad inflamatiile din corp si amelioreaza durerile articulare sau musculare.

Alimente care imbunatatesc circulatia sangelui

Circulatia periferica va deveni mai buna daca se imbunatateste sanatatea inimii. Pe langa cele deja mentionate, surse naturale de vitamine, sunt si alte alimente care au un rol benefic asupra inimii si, implicit, asupra circulatiei sanguine:

  • Piperul cayenne: contine o substanta numita capsaicina, care ajuta la obtinerea unui flux sanguin normal si regleaza tensiunea arteriala. Piperul ajuta si la reducerea placii de grasime care se acumuleaza pe artere.
  • Rodia: este un fruct bogat in polifenoli si antioxidanti care au rol vasodilatator. Rodia (fie sub forma de fruct, fie sub forma de supliment alimentar) ajuta la stimularea fluxului sanguin cand este luata cu jumatate de ora inainte de activitatile fizice.
  • Ceapa: este o sursa excelenta de flavonoizi si antioxidanti benefici pentru sanatatea inimii. Circulatia sangelui este imbunatatita prin dilatarea arterelor. Substantele din ceapa contribuie, de asemenea, la reducerea inflamatiilor care apar de-a lungul venelor si arterelor.
  • Scortisoara: nu este buna numai pentru a aroma ceaiurile si dulciurile, ci si pentru a ajuta la dilatarea vaselor de sange.
  • Usturoiul: contine compusi de sulf (alicina). Aceasta imbunatateste fluxul sanguin si are un efect vasodilatator, ceea ce duce la reducerea tensiunii arteriale.
  • Pestele (somon sau macrou): contine acizi grasi omega-3, care ajuta la impiedicarea cheagurilor de sange. In plus, au un efect vaso-dilatator (eliberarea oxidului nitric).
  • Sfecla: se recomanda in cazul circulatiei periferice deficitare. Consumul zilnic reduce tensiunea arteriala, elimina riscul de formare a cheagurilor.
  • Turmericul: ajuta la dilatarea vaselor de sange si astfel contribuie la imbunatatirea circulatiei.
  • Legumele verzi (broccoli, varza, spanac, fasole, salata, conopida). Persoanele care consuma zilnic legume verzi prezinta un risc mai mic de a dezvolta complicatii cardiovasculare.
  • Citricele: este un lucru stiut, citricele contin antioxidanti si flavonoizi. Aceste substante ajuta la reducerea inflamatiilor, echilibreaza tensiunea arteriala si ajuta la flexibilizarea arterelor.

Exercitii fizice care imbunatatesc circulatia sangelui

Miscarea este importanta pentru functionarea in bune conditii a organismului tau. Nu este nevoie sa faci exercitii intense. Trebuie doar sa inveti sa te misti constant si vei vedea ca in timp vei creste singur intensitatea exercitiilor si durata lor. Iata cateva idei de miscare:

  • Mersul pe jos: daca ai un stil de viata sedentar, poti sa incepi prin a merge 1-2 minute, dupa care faci pauza 1-2 minute si reiei mersul. Mersul este benefic functionarii inimii.
  • Exercitii de stretching: detensioneaza muschii si imbunatatesc circulatia. Poti incerca exercitii usoare de yoga, pilates sau tai chi care ajuta la eliminarea stresului. Nu uita, stresul este un factor important care agraveaza problemele circulatorii.
  • Alergat, inot (amelioreaza durerile articulare), mersul pe bicicleta (antreneaza musculatura picioarelor) actioneaza benefic asupra circulatiei sangelui.
  • De asemenea, o alta metoda de stimulare a circulatiei periferice este aceea sa te ridici pe varfuri si apoi sa te lasi usor pe calcaie.

Sfaturi pentru o circulatie sanguina imbunatatita

Problemele aparatului circulator pot fi ameliorate cu conditia sa fie detectate la timp. Principalele remedii ar fi: alimentatia sanatoasa, exercitiile fizice, evitarea stresului . Iata cateva sfaturi de care este bine sa tii seama:

  • Opteaza pentru o dieta sanatoasa si echilibrata: aceasta ar trebui sa contina fructe si legume proaspete, cereale integrale, carne si lactate, nuci si seminte. Alimentele care reduc colesterolul rau (cirese, sfecla, struguri, legume verzi, fasole) sunt benefice pentru sanatatea arterelor. De asemenea, consuma peste si alimente bogate in omega-3 (sardine, stridii, seminte de in si chia), pentru ca acestea imbunatatesc circulatia sangelui.
  • Fa miscare ori de cate ori este posibil. Nu conteaza intensitatea exercitiilor, conteaza sa le faci frecvent si sa te bucuri de faptul ca faci miscare. Plimba-te, gradinareste, alearga, mergi pe bicicleta, inoata.
  • Mentine zaharul din sange la un nivel optim.
  • Tine sub control tensiunea arteriala.
  • Consuma ceai (opteaza pentru ceaiul negru sau verde, acestea au efecte benefice asupra circulatiei sangelui).
  • Nu sta vreme indelungata pe scaun. Petrece macar 10 minute pe ora miscandu-te. Si daca stai prea mult timp asezat, ridica picioarele.
  • Fa masaj la picioare sau la maini, pentru ca masajul stimuleaza circulatia periferica.
  • Hidrateaza-te corespunzator, pentru ca lichidele ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui. Consuma apa, supa, fructe.
  • Renunta la fumat: tutunul are efect negativ asupra tensiunii arteriale.
  • Pastreaza-ti permanent mainile si picioarele calde pentru a inlesni circulatia sangelui.
  • Apeleaza la metode de combatere a stresului pentru a avea un sistem cardiovascular sanatos.
  • Evita sa stai picior peste picior, pentru a ajuta sangele sa ajunga in membrele inferioare. De asemenea, roteste talpa in sensul acelor de ceasornic ori de cate ori poti.

Circulatia periferica deficitara nu este numai o consecinta a inaintarii in varsta, este si o consecinta a unui stil de viata dezordonat sau nesanatos. Cel mai bun tratament pentru a avea o circulatie periferica buna este alimentatia sanatoasa, miscarea si evitarea stresului.

Atentie!

Acest articol este informativ si nu inlocuieste un consult medical specializat.

Surse relevante de informatii:

HealthLine, The 14 Best Foods to Increase Blood Flow and Circulation: https://www.healthline.com/nutrition/foods-that-increase-blood-flow

MedicalNewsToday, Vitamins and supplements for increased blood flow: https://www.medicalnewstoday.com/articles/325829

Why Good Blood Circulation Matters: https://renuerx.com/heart-healthy-supplements-3-vitamins-for-improving-blood-circulation/