Postura corecta la scoala: Cum eviti cifoza si scolioza la copii

Atunci cand copilul este in crestere, greutatea ghiozdanului, o pozitie gresita in banca sau un stil de viata sedentar pot provoca daune ireparabile coloanei vertebrale.

Afli in cele ce urmeaza care sunt cauzele devierilor de coloana, consecintele acestora, in ce consta tratamentul si mai ales cum se face preventia.

Cuprins:

1. Cauzele care pot determina devierile coloanei

2. Consecintele unei pozitii incorecte

3. Tratamentul pentru devierile de coloana

4. Cum previi postura incorecta a spatelui

5. Ce este bine sa retii

Cauzele care pot determina devierile coloanei

Orice miscare am face, depindem de muschi, chiar si cand stam jos. Felul in care muschii mentin echilibrul si pozitia coloanei vertebrale se numeste stabilitate axiala. Este ceea ce ne confera echilibru in timpul mersului sau atunci cand stam.

Daca avem o pozitie corecta, se intampla urmatoarele lucruri:

  • postura este imbunatatita;
  • organismul este echilibrat;
  • miscarile sunt mai eficiente;
  • se reduc considerabil riscurile de accidentare.

Un copil petrece cel putin 4-6 ore la masa de lucru (fie in banca de la scoala, fie la biroul de acasa). In mod normal, scaunele la scoala ar trebui sa fie reglabile, iar mesele de lucru sa aiba o inclinatie de 15 grade, dar asa ceva nu se intampla. De aceea este important sa inveti copilul sa se protejeze singur.

Este esential pentru sanatatea copilului tau pozitia in care sta in banca, unghiul din care priveste tabla sau profesorul, cat de mult se apleaca deasupra caietului sau computerului. Daca aceste pozitii nu sunt corecte, in timp va capata deformari ale coloanei (cifoza, scolioza, lordoza) si/sau probleme oftalmologice.

Cifoza este o deviatie a coloanei vertebrale (exagerarea curburilor normale. Afectiunea se manifesta printr-o curbare excesiva a coloanei in regiunea toracica (cocoasa).

Scolioza: presupune o modificare a curburilor fiziologice in zona lombara. Este o deformare care se observa mai bine din spatele persoanei sau din fata, iar deformarea poate fi spre dreapta sau spre stanga, in functie de greselile de pozitie ale coloanei.

De retinut!

Scolioza nu doare. Copilul cifotic are pozitia capului si jumatatea superioara a corpului aplecate in fata.

Lordoza: in zona cervicala si dorsolombara este normala, devine anormala cand afecteaza o alta parte a coloanei vertebrale, sau cand devine prea accentuata. Daca se persista in a se pastra pozitia incorecta sau daca se permanentizeaza, atunci apar durerile.

Exista numeroase cauze care determina aparitia devierilor coloanei vertebrale:

  • pozitia incorecta a corpului pe scaun;
  • purtarea incorecta a ghiozdanului;
  • cresterea brusca in inaltime a copilului;
  • lipsa miscarilor care intaresc musculatura spatelui;
  • neglijarea kinetoterapiei, daca boala este deja instalata;
  • deficitul de vitamina D;
  • miopia sau problemele cu auzul, care pot determina copilul sa adopte pozitii nesanatoase in banca.

Consecintele unei pozitii incorecte

Daca pozitia pe care o are copilul cand sta pe scaun nu este corecta si daca este mentinuta vreme mai indelungata ea va ajunge, in timp, sa exagereze curburile coloanei si sa genereze dureri de spate si musculare, senzatia de disconfort si oboseala. In cazul in care aceste pozitii incorecte se suprapun unui stil de viata inactiv, situatia se poate agrava, in timp.

Daca devierea de coloana nu este prevenita sau tratata la timp, se poate ajunge chiar la interventii chirurgicale. Iata alte consecinte:

  • modificarea coloanei poate duce la alterarea intregului aparat locomotor si a aparatului respirator.
  • functia cordului poate fi afectata de modificarile coloanei vertebrale (in cazul scoliozei mai ales).
  • activitatea si dezvoltarea organelor interne sunt modificate.
  • copilul s-ar putea misca mai mult, in incercarea de a-si gasi o pozitie confortabila.
  • pozitia incorecta la masa de lucru poate duce la incetinirea tranzitului si la constipatie cronica. Lipsa miscarii dupa masa poate genera aciditate gastrica, iar digestia este incetinita.
  • prea multe ore petrecute in banca la scoala si orele petrecute in fata computerului acasa pot duce la cresterea in greutate, pe de o parte din cauza unei diete care nu este adaptata acestui stil de viata si pe de alta parte din cauza lipsei miscarii fizice.
  • Daca pozitiile incorecte din adolescenta se vor mentine si mai tarziu, atunci se poate ajunge la afectiuni ale sistemului circulator, in sensul ca pomparea sangelui de la membrele inferioare catre inima se poate face mai greu, ceea ce poate duce la aparitia trombozei venoase si a cheagurilor de sange la nivelul picioarelor. Desigur, exista produse pentru reducerea greutatii, dar nu sunt recomandate in nici un caz copiilor.
  • Pozitia corecta la masa de lucru implica indoirea genunchilor, o pozitie nefireasca pentru acestia. Slabirea muschilor gambei pune o presiune prea mare pe incheieturi, ceea ce, in timp, poate duce la osteoartrita.

Tratamentul pentru devierile de coloana

Diagnosticul pentru scolioza si cifoza trebuie pus corect. Tratamentul va urmari evitarea aparitiei acestor afectiuni si ameliorarea simptomelor, daca deja acestea au aparut.

Medicul ortoped poate recomanda:

Interventiile chirurgicale sunt recomandate numai in cazul curburilor severe. Scopul operatiei este acela de a impiedica marirea gradului de curbura a coloanei.

De retinut

Chiar si in cazul interventiei chirurgicale, coloana nu va fi restabilita complet.

Cum previi postura incorecta a spatelui

Pozitia corecta a corpului este un semn de echilibru fizic si psihic. Este o dovada ca organismul este sanatos. Copilul poate fi educat pentru a adopta o pozitie corecta pe scaun. In plus, pentru intarirea musculaturii spatelui, copilul ar trebui sa practice un sport (inot, atletism).

Copiii petrec foarte multe ore pe zi stand pe scaun. Nu ai cum sa eviti asta pentru ca trebuie sa mearga la scoala, acasa trebuie sa-si faca temele. Prin urmare, cea mai buna idee pentru sanatatea lor ar fi aceea sa invete cum sa stea corect pentru a-si proteja spatele (sa nu puna presiune pe coloana si sa evite durerile de spate). Iata cateva recomandari:

  • Spatele trebuie sa fie drept iar soldurile trebuie sa fie lipite de scaun: spatele si umerii trebuie sa stea cat mai drept posibil. Nu este o pozitie foarte confortabila la inceput, dar ulterior va fi, pentru spate, gat si umerii copilului. Soldurile, gleznele si genunchii trebuie sa formeze un unghi de 90 de grade.
  • Picioarele trebuie sa stea pe podea: pentru o mai buna sustinere a coloanei vertebrale, picioarele trebuie tinute perpendicular pe podea, nu sprijinite de bara pupitrului.
  • In timpul pauzei, copilul nu trebuie sa stea in banca: este foarte bine daca alterneaza statul in banca din timpul orei cu o plimbare in timpul pauzei. Miscarea il va ajuta sa-si oxigeneze creierul si se va concentra mai usor la ora urmatoare.
  • Scaunul trebuie sa fie tras sub masa sau pupitru: de asemenea, nu este recomandata pozitia picior peste picior pentru ca aceasta poate afecta muschii si zona pelviana. In timp, poate provoca probleme grave ale coloanei vertebrale. Daca totusi apare nevoia de a-si misca picioarele, poate sa-si incruciseze gleznele.
  • Nu trebuie sa stea aplecat peste masa la computer: in fata computerului, pozitia corecta trebuie pastrata. Monitorul computerului trebuie plasat in asa fel incat sa nu trebuiasca sa se aplece. Capul trebuie tinut la 90 de grade fata de computer, asadar trebuie ajustati scaunul si computerul pentru a se ajunge la aceasta inclinare. Dispozitivul trebuie sa fie la nivelul ochilor copilului sau un pic mai jos.
  • Distanta fata de computer: coatele trebuie sa fie asezate pe masa. Ele trebuie sa formeze un unghi de 90 de grade cu corpul, antebratele si mainile trebuie sa fie intinse, iar distanta fata de monitor trebuie sa fie de 40-50 cm. Mouse-ul si tastatura vor fi pozitionate astfel incat coatele sa fie paralele si sa formeze un unghi de 90 de grade cu corpul. Copilul nu trebuie sa stea la calculator mai mult de 90 de minute. Acest lucru inseamna ca la fiecare 60-90 minute trebuie sa se ridice de pe scaun si sa faca un pic de miscare. Aceste pauze sunt bune si pentru ochi, nu numai pentru spate.
  • Vorbitul la telefon: este incorect ca telefonul sa fie tinut intre ureche si umar. Aceasta pozitie altereaza sanatatea osoasa si musculara. Cel mai bine ar fi sa foloseasca o pereche de casti.
  • In fata cartii sau a caietului, inclinarea nu trebuie sa fie mai mare de 30 de grade.

Ce este bine sa retii

Cifoza: se manifesta printr-o curbare excesiva a coloanei in regiunea toracica, provocand cocoasa. Este compensata printr-o hiperlordoza cervicala si lombara, pentru echilibrarea coloanei.

Lordoza: este normala in zona cervicala si dorsolombara, dar este anormala in oricare alta parte a coloanei vertebrale sau atunci cand devine foarte pronuntata.

Scolioza: este o modificare a curburilor fiziologice in regiunea lombara mai ales, sub forma literei C. Este urmata de o alta modificare, in zona urmatoare,in sens invers, realizandu-se o coloana vertebrala in forma literei S.

Cum stam corect pe scaun

  • Sezutul trebuie sa atinga spatarul scaunului, iar spatele trebuie lipit de spatar.
  • Umerii sunt drepti, abdomenul este supt, coatele si antebratele stau pe birou. In acest fel, umerii sunt relaxati.
  • Genunchii trebuie sa fie un pic mai sus decat nivelul soldurilor. Te poti folosi de o stinghie sau de un scaunel de birou pentru sustinerea picioarelor.
  • Privirea pe monitor trebuie sa cada la un unghi de 30 de grade.
  • Nu se sta intr-o pozitie fixa mai mult de 30 de minute, se fac pauze de miscari usoare, de intindere.
  • Nu te roti in timp ce stai pe scaun.
  • Ridicarea de pe scaun se face deplasand sezutul spre marginea scaunului si impingind cu ajutorul picioarelor, fara sa indoim/fortam coloana.

Ce poate face copilul in pauze

In pauza, copilul poate face cateva exercitii care sa-l ajute sa-si pastreze starea de sanatate:

  • Inclina alternativ capul in partea dreapta si cea stanga, cu miscari lente, de cate 10 ori pe fiecare parte.
  • Executa o miscarea circulara cu umerii, aducandu-i din fata in spate si invers, timp de cateva secunde.
  • Roteste bratele in fata si in spate, de cateva ori, simultan sau pe rand.
  • Din pozitia sezut, trage un genunchi spre piept in timp ce indreapta spatele si celalalt genunchi, apoi face acest exercitiu si cu celalalt picior.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la individ la individ si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat.

Surse suplimentare de informare:

Occupational Therapy. Helping Children, „Handwriting”: https://occupationaltherapy.com.au/the-importance-of-good-sitting-posture-for-handwriting/

KingsWilliam, „Computer Posture for Children and Teenagers”: http://kingswilliam.com.au/kids-stuff/computer-posture-for-children-and-teenagers/

Miss Jaime, O.T., „The Crucial Importance of Position in Classroom”:

https://www.missjaimeot.com/positioning-in-the-classroom/

HSS, „Six Healthy Posture Tips for Kids: Home-School Edition”:

https://www.hss.edu/feel-better-article_posture-tips-for-kids-home-school.asp

Morneau Shepell, „The Importance of Posture and Positioning for Handwriting”, https://childrensupportsolutions.com/the-importance-of-posture-and-positioning-for-handwriting/

Children’s Occupational Therapy, „Posture and Seating for Writing”: http://www.wales.nhs.uk/sitesplus/documents/861/Posture%20and%20Seating%20for%20Writing.pdf

Ergonomics Health Association, „Ergonomics for Children in the Classroom in 2020”:

https://ergonomicshealth.com/ergonomics-for-children/

This document has been edited with the instant web content beautifier tool which can be found at htmleditor.tools - give it a try.