L-Cartinina: beneficii, surse si rolul acesteia in organism

10. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
L-Cartinina

 

L-cartinina este un derivat al aminoacizilor pe care organismul il poate asimila din surse variate: alimente (in special, cele de origine animala) si suplimente alimentare, recomandate de medicul specialist. Acest compus organic are un rol esential in procesul de ardere a grasimilor. 

Insa exista si alte beneficii observabile ale administrarii de L-cartinina, pe care le vom analiza in randurile articolului de astazi. Administrarea substantei este esentiala pentru organismul oricarei persoane, dar extrem de importanta in cazul celor care evita produsele pe baza de carne.

Ce beneficii principale asigura L-cartinina?

Acest derivat al aminoacizilor natural se implica in producerea nivelului optim de energie pentru functionarea organismului si este un factor determinant pentru functia mitocrondriala. L-cartinina este depozitata in general la nivelul musculaturii, insa rezerve reduse sunt si in sange sau ficat. 

Exista numeroase studii care sustin ideea ca aceasta poate avea un rol-cheie in tratarea bolilor renale, hepatice si cardiovasculare, precum si in procesul de imbatranire sanatoasa a organismului uman. De asemenea, cercetatorii nu exclus posibilitatea ca L-cartinina sa fie utila in abordarea anumitor afectiuni la nivelul creierului. 

Unele rezultate au sugerat ca nivelurile optime de L-cartinina pot avea un impact semnificativ asupra problemelor asociate declinului cognitiv si pot contribui la imbunatatirea proceselor de invatare. La pacientii diagnosticati cu boala Alzheimer, administrarea zilnica a unei doze de L-cartinina, conform sfaturilor specialistului, poate sustine o mai buna functionare a creierului. 

Asa cum spuneam si in introducere, nivelurile optime ale acestui aminoacid neesential sunt asociate arderilor de grasime, deoarece stimuleaza dinamica procesului metabolic. Mitocondriile contin acizi grasi, transportati cu ajutorul L-cartininei si arsi ulterior pentru a produce energie.

Alte beneficii ale administrarii de L-cartinina

In urma unui studiu realizat pe animale s-a observat ca un consum de produse alimentare bogate in acest aminoacid stimuleaza proprietatile microstructurale ale sistemului osos, cu impact asupra procesului natural de pierdere a densitatii osoase. 

Conform rezultatelor unui studiu desfasurat in 2010, suplimentele cu L-cartinina ar putea imbunatati functia si histologia ficatului la pacientii diagnosticati cu steatoza hepatica nonalcoolica. De asemenea, pot avea un rol in regresia acestei boli. 

Administrarea de L-cartinina poate ajuta la reducerea valorilor tensiunii arteriale si la reducerea inflamatiilor ce ar putea duce la dezvoltarea unor boli specifice. Conform rezultatelor unui studiu, respondentii care au primit zilnic o cantitate de 2 grame de acetil-L-lecitina au inregistrat valori cu 10% mai reduse ale tensiunii sistolice. 

L-cartinina este un aminoacid care poate simula rezistenta organismului la efort, regasindu-se frecvent in dietele sportivilor de performanta. Totodata, sistemul respirator poate functiona mult mai bine, prin stimularea muschilor ce sustin acest efort al organismului.

In cazul persoanelor diagnosticate cu insuficienta renala, administrarea IV de L-cartinina poate sustine productia de celule roșii functionale, conform datelor oferite de unele studii. Acest aspect ar putea fi esential in cadrul procesului de hemodializa.  

Cate forme ale L-cartininei sunt disponibile?

Principalele forme ale aminoacidului standard activ sunt: 

L-cartinina tratat - regasita in majoritatea formulelor pentru suplimente sportive pe baza de L-cartinina, fiind o forma a acestui aminoacid cu o rata de absorbtie foarte buna; ajuta la reducerea inflamatiilor si refacerea tesutului afectat de o posibila trauma fizica. 

L-cartinina fumarat - forma a aminoacidului standard supusa procesului de sinteza la nivel celular, din formula anumitor suplimente alimentare. 

Acetil-L-cartinina - prezenta in foarte multe alimente si suplimente; rol activ in buna functionare a creierului, dar si in abordarea anumitor boli degenerative, asa cum este boala Alzheimer.

Propionil-L-cartinina - aceasta forma a L-cartininei poate fi prezenta in solutiile recomandate pentru boli cardiovasculare, avand capacitatea de a produce oxid nitric, pentru imbunatatirea fluxului de sange prin sistemul de vene si artere al organismului.  

Ce surse alimentare conțin L-cartinină?

Principalele surse de L-cartinină sunt produsele alimentare de origine animală sau vegetală, precum și anumite suplimente alimentare. Indiferent de sursă, administrarea acestui aminoacid trebuie realizată pe baza indicațiilor medicului, în urma unui consult de specialitate și a stabilirii unui diagnostic foarte clar. 

Produse alimentare de origine animală: vită - 81 mg / 85 g; porc - 24 mg / 85 mg; pește - 5 mg / 85 mg; pui - 3 mg / 85 mg; lapte - 8 mg / 277 ml.

Produse alimentare de origine vegetală: sparanghel, avocado, pâine din făină integrală; procentul de L-cartinină din sursele alimentare vegetale este semnificativ mai mic decât în cazul celor de origine animală.

Suplimente pe bază de L-cartinină: suplimentele alimentare pe bază de L-cartinină pot asigura un aport de 14-18% al acestui aminoacid, conform studiilor disponibile (în condițiile în care rezervele produse de metinoină și lizină au niveluri scăzute). 

Suplimentarea cu L-cartinină se realizează conform indicațiilor specialistului. Suplimentele alimentare nu înlocuiesc un regim alimentar echilibrat sau un stil de viață sănătos. Administrarea în exces a acestora sau în lipsa unei informări corecte, ar putea cauza probleme pentru sănătatea organismului. 

Reține că L-cartinină are un rol dovedit științific pentru arderile depunerilor de grăsime din organism, însă nu unul semnificativ. Pentru pacienții care se confruntă cu niveluri reduse ale L-cartininei (persoanele vârstnice sau care nu consumă produse din carne), suplimentarea cu L-cartinină poate fi recomandată de specialist, în urma unor evaluări și teste amănunțite. 

Noțiunile prezentate în acest articol nu înlocuiesc o consultație la cabinetul medicului tău, ci au un rol pur informativ. Nevoile de suplimentare a dietei cu alimente sau suplimente pe bază de  L-cartinină poate varia de la un pacient la altul, în funcție de factori esențiali precum vârstă, greutatea, istoricul medical și alte probleme de sănătate dezvoltate în prezent. 

REFERINTE: 

Mawer, Rudy. “L-Carnitine - a Review of Benefits, Side Effects and Dosage.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/nutrition/l-carnitine. Published November 6, 2018. Accessed October 10, 2022