Importanța și rolul L-cartininei în organism

4. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

L-cartinina

L-cartinina este un derivat al aminoacizilor natural, ce poate fi asimilat de organism și prin consumul de alimente de origine animală, sau prin administrarea de suplimente. 

Utilizate în general pentru arderea grăsimilor, suplimentele cu l-cartinină asigură foarte multe beneficii pentru sănătate, mai ales in cazul persoanelor cu un regim alimentar din care lipsesc principalele tipuri de carne. 

1. Care este rolul L-cartininei în organism?

L-cartinina are un rol esențial în funcția mitocondrială și producerea de energie. De asemenea, acest aminoacid are un rol-cheie și în procesul de îmbătrânire sănătoasă a organismului. 

Aproximativ 98% din rezervele de L-cartinină sunt depozitate la nivelul mușchilor, dar se regăsesc și în sânge sau în ficat. Cercetări recente au demonstrat unele beneficii potențiale ale diferitelor forme de l-cartinină în cadrul unor tratamente ce pot aborda anumite afecțiuni, precum cele cardiovasculare, renale, hepatice sau cele asociate funcțiilor creierului. 

L-cartinina este aminoacidul standard activ, însă acesta are mai multe forme: 

1.1. Acetil-L-cartinina

Este forma de L-cartinină cu cea mai eficientă acțiune pentru buna funcționare a creierului, regăsită în majoritatea alimentelor și suplimentelor. Este utilizată pentru abordarea anumitor afecțiuni neurologice, inclusiv boala Alzheimer. 

1.2. L-cartinina tratat 

Are beneficiul de a asigura o rată de absorbție foarte bună, fiind un ingredient prezent în majoritatea formulelor pentru suplimentele nutritive sportive. Susține reducerea inflamațiilor și contribuie la ameliorarea durerilor sau la refacerea grupelor musculare, în urma efortului. 

1.3. L-cartinina fumarat 

Este un tip de aminoacid sintetizat la nivel celular, regăsit în anumite suplimente alimentare

1.4. Propionil-L-cartinina

Formă de L-cartinină recomandată pentru persoanele care se confruntă cu probleme de flux sanguin. Exemple: boala arterială periferică sau hipertensiunea arterială. Acțiunea sa este activată prin producția de oxid nitric, cu rol în circulația sângelui prin vene și artere.  

2. Cum stimulează L-cartinina arderea de grăsimi?

Acest aminoacid stimulează activitatea metabolică, esențială pentru toate activitățile fizice și mentale, desfășurate în timpul unei zile. Un nivel optim de L-cartinină susține transportul de acizi grași în interiorul mitocondriilor, aceste celule fiind responsabile cu arderea nivelurilor grăsime și generarea de energie.  

3. Ce beneficii asigură pentru funcțiile creierului?

Rezultatele unor cercetări realizate pe animale au sugerat faptul că asimilarea unui nivel optim de L-cartinină ar putea contribui la ameliorarea declinului cognitiv. 

În cadrul studiilor pe anumite eșantioane de vârstă, s-a demonstrat că acetil-L-cartinina poate îmbunătăți valorile markerilor activi în procesul de învățare, iar o administrare zilnică ar putea ajuta la o mai bună funcționare a creierului, în cazul pacienților diagnosticați cu Alzheimer.   

4. Alte beneficii ale asimilării de L-cartinină

Administrarea de suplimentele cu L-cartinină, sau de alimentele ce conțin un procent semnificativ al acestui aminoacid, ar mai putea oferi și ale beneficii pentru buna funcționare a organismului:

4.1 Reglarea tensiunii arteriale 

Unele cercetări sugerează că L-cartinina este benefică pentru reducerea valorilor tensiunii arteriale, precum și pentru reducerea inflamațiilor cu risc pentru producerea patologiilor specifice. Rezultatele unui studiu au arătat că respondenții cărora le-au fost administrate zilnic o cantitate de 2 grame acetil-L-cartinină au avut valori cu 10%.mai reduse ale tensiunii sistolice. 

4.2. Stimularea sistemului imunitar 

Administrarea de L-cartinină ar putea determina microfagele (celule din sistemul imunitar, provenite din anumite leucocite) să acționeze în organism ca fagocite. Aceste celule joacă un rol esențial în lupta împotriva infecțiilor depistate. 

4.3. Creșterea valorii densității osoase 

Densitatea minerală osoasă ar putea fi îmbunătățită prin administrarea de suplimente cu L-cartinină. În urma unui studiu din 2008, realizat pe animale, s-a observat că utilizarea unor astfel de produse ar putea contribui la îmbunătățirea proprietăților microstructurale ale sistemului osos, dar și la încetinirea procesului natural de pierdere a densității osoase.  

4.4. Sporirea rezistenței la efort 

Suplimentele cu L-cartinină se regăsesc adesea în dieta sportivilor de performanță, deoarece acest aminoacid neesențial are un rol important în creșterea rezistenței la efortul fizic și durerile asociate antrenamentelor de intensitate ridicată. De asemenea, un nivel optim de L-cartinină poate contribui la dezvoltarea unei rezistențe mult mai mari a mușchilor respiratori.   

4.5. Îmbunătățirea funcției hepatice

În cazul pacienților diagnosticați cu steatoză hepatică nonalcoolică, suplimentele cu L-cartinina ar putea îmbunătăți funcția ficatului și histologia acestui organ, conform unui studiu realizat în 2010. De asemenea, administrarea suplimentelor în a căror formulă se regăsește aminoacidul ar putea induce regresia acestei patologii hepatice.  

4.6. Rol activ in tratamentele renale 

În cazul administrării de L-cartinină pe cale orală sau intravenoasă, anumite cercetări au sugerat că nivelul de globule roșii din sânge poate fi îmbunătățit, la pacienții care urmează sesiuni de hemodializă, ca urmare a diagnosticului de insuficienta renala

5. Ce surse alimentare conțin L-cartinină?

Unele de surse de origine animală și vegetală conțin niveluri semnificative de L-cartinină. Consultul de specialitate la cabinetul medicului nutriționist este esențial pentru stabilirea unui regim alimentar optim, în cazul unei deficiențe al acestui aminoacid.

5.1. L-cartinina în surse alimentare de origine animală 

  • carnea de vită - 81 mg / porție de 85 g 
  • carnea de porc - 24 mg / porție de 85 mg 
  • carnea de pește - 5 mg / porție de 85 mg 
  • carnea de pui - 3 mg / porție de 85 mg
  • laptele - 8 mg / porție de 277 ml 

5.2. L-cartinina în surse alimentare de origine vegetală

În formula surselor de origine vegetală, procentul de L-cartinină este semnificativ mai redus față de cel regăsit în alimentele menționate anterior. Însă pentru diversificarea dietei, medicul nutriționist ar putea recomanda și integrarea următoarelor alimente: avocado, sparanghel fiert, pâine de grâu integrală.  

5.3. L-cartinina în suplimente alimentare 

Studiile arată că L-cartinina este asimilată de organism în proporție de 14-18%, atunci când este provenită din suplimente alimentare, iar rezervele produse de aminoacizii metinoină și lizină au valori reduse. Este recomandat să ceri sfatul medicului specialist, privind utilizarea acestor produse, astfel încât să eviți complicațiile unui posibil supradozaj.

Concluzii 

L-cartinina este recunoscută pentru rolul avut în procesul de ardere a grăsimilor, însă cercetările arată că are un impact redus asupra unor pierderi în greutate semnificative. Cu toate acestea, rezultatele studiilor indică importanța sa pentru buna funcționare a organismului. În cazul persoanelor cu niveluri scăzute de L-cartinină (persoanele în vârstă, veganii sau vegetarienii), administrarea unor suplimente alimentare ar putea fi recomandată de medicul specialist. 

REFERINTE: 

Mawer, Rudy. “L-Carnitine - a Review of Benefits, Side Effects and Dosage.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/nutrition/l-carnitine. Published November 6, 2018. Accessed June 29, 2022