Alimente care cresc imunitatea in sarcina

Imunitatea in perioada sarcinii, mai ales in primul trimestru, este foarte importanta pentru ca te fereste de orice guturai rebel, sau chiar de gripa. Este necesar sa nu te imbolnavesti pe perioada cat esti insarcinata, pentru ca nu poti lua nici medicamente si nici suplimente alimentare care iti pot creste imunitatea la fel de usor ca inainte. Prin urmare, este important pentru sanatatea ta si a bebelusului sa-ti cresti imunitatea cu ajutorul alimentatiei. In general, daca ai o dieta sanatoasa, vei beneficia de toti nutrientii de care ai nevoie in timpul sarcinii.

Cuprins:

  1. Ce este sistemul imunitar
  2. Ce trebuie sa stii despre sistemul imunitar in timpul sarcinii
  3. Alimente recomandate pentru cresterea imunitatii in timpul sarcinii

Sistemul imunitar este cel care te protejeaza de microorganismele care te pot imbolnavi (virusi, bacterii). De foarte multe ori, atunci cand sistemul imunitar este slabit, nu poate face fata acestor microorganisme, iar consecintele pot fi uneori foarte grave. Sistemul imunitar poate fi intarit in diverse moduri, dar cele mai la indemana masuri sunt urmatoarele:

  • o alimentatia bogata si sanatoasa;
  • adoptarea unui stil de viata care sa te fereasca de imbolnavire.

Ce este sistemul imunitar

Sistemul imunitar si sistemul nervos sunt cele mai complexe sisteme ale corpului uman.

Sistemul imunitar este o retea complexa de celule care iti apara organismul impotriva infectiilor. Foarte simplist spus, sistemul imunitar nu face altceva decat sa identifice un microorganism pe care l-a invins in trecut, astfel incat sa-l distruga in cel mai eficient mod daca apare din nou in organismul tau. Sistemul tau imunitar functioneaza tocmai fiindca stie, poate sa faca diferenta intre ceea ce iti face bine (nutrientii) si ceea ce iti face rau (microorganismele care vin din exterior).

Sistemul imunitar este format din celule specializate, proteine, tesuturi, organe. Acest sistem isi indeplineste functia, de cele mai multe ori, si te mentine sanatoasa, luptand impotriva infectiilor. Un sistem imunitar slabit in timpul sarcinii, sau deteriorat din cauza unor boli, nu mai poate lupta cu aceeasi eficienta impotriva infectiilor, prin urmare vei fi expusa diverselor imbolnaviri. Un sistem imunitar eficient trebuie sa poata face diferenta intre propriile celule, organisme si substante și cele care vin din afara corpului.

Ce trebuie sa stii despre sistemul imunitar in timpul sarcinii

Pe perioada sarcinii, legatura dintre fat si mama este pastrata prin intermediul cordonului ombilical. Prin intermediul acestuia, fatul asimileaza vitaminele, mineralele si nutrientii de care are nevoie pentru a se dezvolta.

Acesta este motivul pentru care, pe perioada sarcinii, viitoarele mamici au, de cele mai multe ori, carente de substante precum calciu, fier si nu numai. Acest deficit face ca organismul lor sa nu mai functioneze asa cum ar trebui. Cu alte cuvinte, imunitatea este scazuta in timpul sarcinii destul de mult, tocmai pentru ca sanatatea fatului sa fie protejata.

Deloc intamplator asadar, o viitoare mamica trebuie sa urmeze recomandarile medicului si sa ia vitamine prenatale (cele care contin, de exemplu, biotina, acid folic, fier, iod, complexul de vitamine B), pentru ca daca face asta protejeaza, pe de o parte, dezvoltarea armonioasa a fatului si pe de alta parte isi pastreaza propria sanatate.

Exista alimente recomandate pentru cresterea imunitatii in timpul sarcinii. Iata-le pe cele mai importante, cu amendamentul ca in perioada sarcinii relatia cu medicul este foarte importanta si trebuie sa te consulti cu el in toate problemele, inclusiv cele legate de alimentatie.

Alimente recomandate pentru cresterea imunitatii in timpul sarcinii

Fructele si legumele sunt surse naturale de vitamina C, fibre, minerale si antioxidanti (compusi naturali care au capacitatea de a reduce efectele toxice ale radicalilor liberi, cei care pot impiedica, printre altele, functionarea corecta a sistemului imunitar). Daca in alimentatie nu ar fi introduse fructe si legume, radicalii liberi s-ar asocia cu foarte multe boli, de pilda cu virozele respiratorii, boli degenerative, afectiuni ale plamanilor sau chiar afectiuni mai grave.

Broccoli, fasole uscata, banane

In sarcina se recomanda mai ales broccoli, fasole uscata, banane, pentru ca aceste alimente sunt usor de digerat, iti ofera un plus de energie de care cu siguranta ai nevoie in sarcina.

Cartofi, prune uscate, porumb, capsune

Nu ar trebui sa ocolesti nici cartofii, prunele uscate, porumbul, capsunele si chiar sarea iodata, pentru ca toate acestea contin iod, un nutrient important in sarcina, pentru ca este esential in dezvoltarea creierului si sistemului nervos al fatului, ii regleaza metabolismul, regleaza glanda tiroida a mamei si chiar reduce riscul de avort spontan si nastere prematura.

Broccoli, spanac, varza, smochine uscate, seminte de chia

Calciul este esential pentru fat, intrucat contribuie la dezvoltarea oaselor si dintilor, la o inima sanatoasa si la dezvoltarea corecta a capacitatii de coagulare sangvina. Calciul este insa foarte important si pentru mama, pentru ca reduce riscul de hipertensiune si preeclampsie (hipertensiune asociata sarcinii). Exista surse naturale de calciu: broccoli, kale, spanac, varza chinezeasca, smochine uscate, seminte de chia, amarant, tofu fortificat, lapte de soia fortificat.

Linte, naut, seminte de dovleac, stafide

Fierul este esential in formarea de globule rosii, mentinerea unui sistem imunitar sanatos si prevenirea anemiei in sarcina (anemia creste riscul de hemoragie, infectii bacteriene si nastere prematura). Surse naturale de fier sunt: linte, fasole, naut, seminte de dovleac, tofu, spanac, stafide.

Cartofi dulci, pepene, mango

Vitamina A este o alta substanta care nu trebuie sa lipseasca din dieta unei femei insarcinate. Vitamina A ajuta la dezvoltarea oaselor si dintilor, reduce riscul de anemie, contribuie la dezvoltarea embrionara, stimuleaza repararea celulara dupa nastere, lupta cu infectiile si problemele oculare. Sursele naturale de vitamina A: cartofi dulci, dovleac, morcov, spanac, broccoli, pepene, mango.

Cereale integrale si orez integral

Cerealele integrale si orezul integral iti asigura un tranzit intestinal corect. In plus, iti asigura si un aport de seleniu si de vitamine din grupul B, care au un puternic efect antioxidant.

Seminte de in, seminte de floarea-soarelui, nuci pecan

Semintele de in si de floarea-soarelui, fasolea uscata, mazarea, lintea, fulgii de ovaz, nucile pecan si braziliene, cerealele integrale, tofu sunt surse naturale de vitamina B1. Aceasta vitamina joaca un rol important in dezvoltarea creierului bebelusului si reduce riscul de Beri-beri (este o boala care afecteaza sistemul circulator si muschii).

Sparanghel, ciuperci, morcov

Migdalele, cartofii dulci, cerealele integrale, spanacul, sparanghelul, varza de Bruxelles, morcovii, ciupercile sunt surse de vitamina B2. Aceasta substanta este importanta pentru ca ajuta la dezvoltarea oaselor, a muschilor si a nervilor fatului si scade riscul de preeclampsie.

Alune, tahini, avocado, rosii, orez brun

Vitamina B3 are ca surse naturale semintele de floarea-soarelui, semintele de chia, alunele, ciupercile, tahini, avocado, sparanghelul, ardei grasi, orez brun. Vitamina B3 este importanta in sarcina in primul rand pentru mama, pentru ca reduce greata si migrenele. Pe de alta parte, vitamina B3 este esentiala si pentru bebelus, pentru ca este esentiala pentru dezvoltarea creierului acestuia, pastreaza sanatatea sistemului nervos.

Conopida, portocale, rosii uscate

Aceste alimente, dar si cerealele integrale, caju, broccoli, ciupercile, rosile uscate sunt surse de vitamina B5, care te ajuta sa faci fata durerilor si crampelor musculare. Vitamina B5 ajuta si la metabolizarea grasimilor, proteinelor si carbohidratilor.

Fulgi de ovaz, zmeura

Fulgii de ovaz, zmeura, dar si avocado, spanacul, brccoli, conopida si nucile sunt surse importante de vitamina B7, la randul ei esentiala pentru dezvoltarea copilului, dar nu numai. Vitamina B7 o ajuta si pe mama sa se fereasca de iritatiile pielii, de caderea parului, unghiile casante.

Grapefruit, rodii

Aceste fructe contin vitamina B12, sau acid folic. De aceasta vitamina ai nevoie atat inainte, cat si in timpul sarcinii. Este una dintre cele mai importante vitamine din complexul B, pentru ca te ajuta sa lupti cu defectele congenitale ca Spina bifida (dezvoltarea incompleta a coloanei vertebrale a bebelusului), anencefalita (dezvoltarea incompleta a creierului), buza de iepure, nasterea prematura, avortul spontan, greutate prea mica la nastere, preeclampsia. De asemenea, acidul folic este esential pentru producerea de globule rosii si sustine dezvoltarea sanatoasa a placentei.

Produse din soia fortificate, cereale fortificate

Aceste alimente reprezinta surse de vitamina B12. Aceasta vitamina contribuie la dezvoltarea creierului si a coloanei vertebrale a bebelusului, mentine sanatatea sistemului nervos al mamei si copilului, protejeaza impotriva Spina bifida si anencefalia (impreuna cu vitamina B9). Mai mult decat atat, vitamina B12 confera energie mamei, ajutand la metabolizarea grasimilor, a proteinelor si carbohidratilor.

Oua, peste

Aceste produse sunt recomandate in principal pentru ca sunt bogate in zinc. Aceasta substanta este implicata in sistemul enzimatic al imunitatii si inhiba inmultirea rinovirusurilor.

Iaurt, kefir, branza de vaci

Aceste produse lactate contin bacterii bune, adica microorganisme probiotice. Acestea traiesc in sistemul nostru digestiv si alcatuiesc flora noastra intestinala. Aceste bacterii ajuta la cresterea apararii imunitare.

Nuci, caju, migdale

Sunt alimente bogate in vitamina E, un puternic antioxidant care are rolul de a proteja celulele sistemului imunitar.

Nu uita sa te hidratezi corect

Este foarte important sa te hidratezi corect si suficient pe perioada sarcinii. Este necesar sa consumi 2,5-3 litri de apa, cu atat mai mult daca organismul tau retine apa in tesuturi. Poti bea si alte lichide, precum ceaiuri din plante (prescrise de medic pentru gravide), neindulcite, apa cu lamaie, sucuri naturale (mere, morcovi, portocale, cu atat mai mult cu cat aceste sucuri te ajuta sa scapi si de greturile de dimineata). In nici un caz nu trebuie sa consumi bauturi carbogazoase, cafeaua sau alcoolul.

Imunitatea scazuta in timpul sarcinii nu este de dorit, dimpotriva. Este necesar sa te protejezi, sa-ti cresti imunitatea, iar pentru acest lucru este necesar sa ai o dieta echilibrata, sa te hidratezi corespunzator si mai ales sa te consulti cu medicul tau. Adica ai nevoie de o alimentatie cu efect benefic in cresterea imunitatii.

Surse informationale:

HealthLine Parenthood, „13 Foods to Eat When You’re Pregnant”: https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-to-eat-when-pregnant

Medical News Today, „Which foods to eat and avoid during pregnancy”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/246404

Marygrace Taylor, „11 Best Foods to Eat While Pregnant”, https://www.whattoexpect.com/pregnancy/eating-well/week-11/big-nutrition-small-packages.aspx

Atenție!

Acest articol este informativ si nu inlocuieste un consult medical specializat.